Massaved

Importen av massaved från Norge, en timmerbil var 10:e min

27 inlägg 21178 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Importen av massaved från Norge, en timmerbil var 10:e m

wigge  
#591651
halvproffs skrev:
Tåndemåla skrev:
Uvskogen skrev:Tänker lika! Ingen anledning sälja massa till skitdåligt priser om man kan låta bli.

Så vad är ett pris som inte är ett skitpris?🤔


Vi här i prisdiket skulle vara glada om vi fått 370-380kr fub. Kommer nog inte över 300kr nu. Varit ner på 230kr och är nog snart där igen.


Hmm okej ja de var lite klent kanske...
Var nog 2 år sedan det var nere kring 300 sträcket här uppe vill jag minnas..
Björkmassan blir jag aldrig klok på, en väldig brist men ingen vill betala :)

Avatar Fallback

Re: Importen av massaved från Norge, en timmerbil var 10:e m

axwell  
#591661
wigge skrev:Är det så himla dåliga priser ? Tror det var 370 eller 380 / fub jag fick på årets kontrakt för barrmassa, känns som det har varit sämre... har iofs varit bättre också

@wigge
Ungefär när tecknade ni det kontraktet ?

Avatar Fallback

Re: Importen av massaved från Norge, en timmerbil var 10:e m

wigge  
#591663 precis före älgjakten startade, alltså slutet aug.

Avatar Fallback

Re: Importen av massaved från Norge, en timmerbil var 10:e m

surjämten  
#591759 Märkligt att man transporterar dyrare massaved från Norge till, vad jag gissar, norrlandskusten?
Men tydligen är taktiken att hålla nere priserna i de svenska skogslänen som ändå står för huvuddelen av råvaran.

Avatar Fallback

Re: Importen av massaved från Norge, en timmerbil var 10:e m

Alvarsson  
#591761 Precis så är det! När skall vi göra agera och hur?

Avatar Fallback

Re: Importen av massaved från Norge, en timmerbil var 10:e m

isteskog  
#591765 För skogsindustrin är det billigare att betala bra för 10% av volymen om man kan hålla priset nere på de resterande 90%. Enkel företagsmatematik om det finns ett överskott eller jämvikt av råvara...... 👎

Avatar Fallback

Re: Importen av massaved från Norge, en timmerbil var 10:e m

80-90  
#591766
surjämten skrev:Märkligt att man transporterar dyrare massaved från Norge till, vad jag gissar, norrlandskusten?
Men tydligen är taktiken att hålla nere priserna i de svenska skogslänen som ändå står för huvuddelen av råvaran.

Tror det mesta går till gruvön å Skoghall !! Skogsägaren i Norge har inte så bra betalt för massan här efter gränsen heller

Användarvisningsbild

Re: Importen av massaved från Norge, en timmerbil var 10:e m

Fredrik Reuter  
#591798 Hej,

Stora delar av importen från Norge går till Gruvöns bruk och Skoghalls bruk i Värmland. Men SCA är jag smått säker på har börjat importera från Norge också så det kan nog bli kamp om pinnarna.

Precis som ni skriver så är priserna i denna tråd vad skogsägare i Norge fått betalt för sin ved. Vad massabruket betalar är en helt annan femma, ex så skrev vi ifjol att Virkesimporten ökar rejält, massaved från Norge 535 sek/fub och här avses 535 kr/m3fub som ett pris som ett bruk betalar.

Äpplen och päron kanske någon säger men tänk då på att vi diskuterade massabrukens vilja att betala rejält över inhemska priser och de kallar det själva att toppköper på en spotmarknad. Basen finns i den inhemska skogen och där är det viktigt att hålla nere priset för industrin.

Med avseende på importen från Norge så hittade jag bilden nedan i en PDF från ett skogsbolag som importerar virke från Norge, ganska intressant uppdelning av Norge och Sverige, eller vad tycker du?

1571586951_oljenorge-skogssverige.jpg


80-90, jag säger inte att du har fel ang massavedspriserna till skogsägarkollegorna i väst, men statistiken från Norge säger faktiskt att även Hedmark (och resten av fylkena intill den sydöstra gränsen) har fått rejäla höjningar av massavedspriset. Nästan 78% högre på två år, så mycket har hänt på kort tid i Norge helt klart.

   TS
Avatar Fallback

Re: Importen av massaved från Norge, en timmerbil var 10:e m

80-90  
#591953
Fredrik Reuter skrev:Hej,

Stora delar av importen från Norge går till Gruvöns bruk och Skoghalls bruk i Värmland. Men SCA är jag smått säker på har börjat importera från Norge också så det kan nog bli kamp om pinnarna.

Precis som ni skriver så är priserna i denna tråd vad skogsägare i Norge fått betalt för sin ved. Vad massabruket betalar är en helt annan femma, ex så skrev vi ifjol att Virkesimporten ökar rejält, massaved från Norge 535 sek/fub och här avses 535 kr/m3fub som ett pris som ett bruk betalar.

Äpplen och päron kanske någon säger men tänk då på att vi diskuterade massabrukens vilja att betala rejält över inhemska priser och de kallar det själva att toppköper på en spotmarknad. Basen finns i den inhemska skogen och där är det viktigt att hålla nere priset för industrin.

Med avseende på importen från Norge så hittade jag bilden nedan i en PDF från ett skogsbolag som importerar virke från Norge, ganska intressant uppdelning av Norge och Sverige, eller vad tycker du?

1571586951_oljenorge-skogssverige.jpg


80-90, jag säger inte att du har fel ang massavedspriserna till skogsägarkollegorna i väst, men statistiken från Norge säger faktiskt att även Hedmark (och resten av fylkena intill den sydöstra gränsen) har fått rejäla höjningar av massavedspriset. Nästan 78% högre på två år, så mycket har hänt på kort tid i Norge helt klart.

Hej igen ! Visst är det som du säger Fredrik ! Kolla med han jag gör lite jobb åt å han fick 360 fub för tallmassan å 360-380 fuben gran !! Det är 100 kr skillnad det !! Avstånd fågelvägen ca 1,5 mil 😡 😡

Avatar Fallback

Re: Importen av massaved från Norge, en timmerbil var 10:e m

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592059 Visst skulle det bära sig att hyra in en lastbil för att lägga upp veden på norska sidan gränsen.

Avatar Fallback

Re: Importen av massaved från Norge, en timmerbil var 10:e m

Joonsered  
#593988 Som föregående talare sporde så är det billigare att betala dyrt för 10 % och trycka ner resterande 90%.

Har varit import av Björk från Ryssland det glunkades om 500 kr kubiken för ryssarna, i Sverige runt 200 kr.

Detta kallas marknadsmanipulation och är förbjudet inom aktiehandel, entreprenad och på många andra områden.
Men i skogen är det fritt fram tyvärr.

Kanske Miljöpartiet har möjlighet att fridlysa all skog utom den från privata markägare, det skulle ge ett visst lyft :-bd

Avatar Fallback

Re: Importen av massaved från Norge, en timmerbil var 10:e m

Sti L  
#594005 Massevirket ble betalt med 190 fra to år siden her jeg bor så prosentvis har det økt mye. Ser av kartet at jeg bor i OljeNorge men helt på grensen....Sverige har vokst!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).