Massaved

Importen av massaved från Norge, en timmerbil var 10:e min

27 inlägg 23329 visningar 10 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Importen av massaved från Norge, en timmerbil var 10:e min

Fredrik Reuter  
#591441Det senaste året (12 månader) har importen i snitt av massaved från Norge varit en full timmerbil var 10:e minut. Dygnet runt utan uppehåll. Det kan vara bra med perspektiv fastän kanske den mesta importen från Norge sker med tåg. Styvt 2,5 miljoner m3fub massaved importeras årligen från Norge och totalt sedan 2006 har Sverige importerat nästan 17 miljoner m3fub massaved från vår granne i väst.

Barrmassaveden (tall och gran med röta) dominerar, gran kommer två och följs sedan av björk (löv).

Som du ser på diagrammet nedan så fladdrar importen ganska mycket månad för månad men ovan ligger linjer som visar det faktiska massavedpriserna som Norska skogsägare fått betalt för sitt virke.

Som du ser så är det, trots en sänkning efter sommaren 2019, rekordpriser för massaved i Norge. Och exporten verkar inte påverkas så mycket av priserna heller.

Intressant är att barrmassavedpriset i Norge idag ligger på 359 sek/m3fub. Obs att det är omräknat till Svenska kronor. Det kan faktiskt göra att vi har ett historiskt läge där massavedspriserna är högre än i Sverige.

Data kommer från Norska SCB.

TS
Användarvisningsbild

Re: Importen av massaved från Norge, en timmerbil var 10:e m

JörgenO  
#591446Importsiffran skulle må bra av att förvandlas till ett 12m glidande medelvärde
Trendlinjen är missvisande tror jag... snarare att det blev ett skift till en högre importnivå runt 2012-2014 men att volymen (i ett 12-perspektiv inte ändrar sig särskilt mycket

Bosse1  
#591449Och här hemma ska man köra gallringar med förlust och kalla det för "skogsvård",lurad !

surjämten  
#591463Å i skogstidningar som man får från råvaruköpare talas om hur viktigt det är att slutavverka o gallra.
Själv röjer jag o väntar på bättre tider som man sa i det militära!!!

Alvarsson  
#591464Samma här!

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591585Tänker lika! Ingen anledning sälja massa till skitdåligt priser om man kan låta bli.

Användarvisningsbild

halvproffs  
Uvskogen skrev:Tänker lika! Ingen anledning sälja massa till skitdåligt priser om man kan låta bli.

Samma här! Inte en pinne till bolagen!

jannee  
#591588Nog måste det ändå vara bättre att gallra och slutavverka när rötan och självgallringen överstiger tillväxten.
Dessutom är skogsgårdarna så pass överprisade så att vid en överlåtelse blir oftast den nye ägaren TVINGAD att avverka för att klara förvärvet.
M.a.o. får bolagen hur som helst tillgång till tillräckligt med prisvärd råvara utan att direkt behöva anstränga sig.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#591607Självklart ska det gallras men inte ska då industrin få pinnarna.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591608Vad skall du då gör av pinnarna?

Användarvisningsbild

halvproffs  
#591610Blir ved till mig själv och andra i huvudsak.
En del vekare röjs ner som jag tidigare gjort ved av.

wigge  
#591629Är det så himla dåliga priser ? Tror det var 370 eller 380 / fub jag fick på årets kontrakt för barrmassa, känns som det har varit sämre... har iofs varit bättre också

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Uvskogen skrev:Tänker lika! Ingen anledning sälja massa till skitdåligt priser om man kan låta bli.

Så vad är ett pris som inte är ett skitpris?🤔

Användarvisningsbild

halvproffs  
Tåndemåla skrev:

Så vad är ett pris som inte är ett skitpris?🤔

Vi här i prisdiket skulle vara glada om vi fått 370-380kr fub. Kommer nog inte över 300kr nu. Varit ner på 230kr och är nog snart där igen.

Avslutat-02  
#591644Blev erbjuden 285 kr/m3 sist...

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).