Sågtimmer

Virkes priser

116 inlägg 25889 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Alaska  
#797453 I Finland betalar sågverken enligt skördarlistan så varför krångla till det i Sverige och mäta engång till ? Skördarna mätar så exakt idag så en ytterligare mätning som inte är lika bra känns väldigt onödigt. Jag personligen vill ha betalt för Allt virke jag levererar så att säga att det man nte vet lider man inte av köper jag inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkes priser

hfab  
#797455
maltex skrev:Skördardatorn och virkesmätaren mäter på olika sätt, så det är väl inte konstigt om resultaten blir olika. Det finns säkert nån som vet vad som är mest rätt.

Det som är mest rätt är skördare mätning.
En välkalibrerad skördare med motiverad förare mäter 100% på barr virke. Krokigt löv kan diffa lite.

Många fel i inmätning beror på slarv i virkeshanteringen.

Avatar Fallback

Re: Virkes priser

jannee  
#797465 Bevis på vem som mäter mest exakt !
EX
Du kör en bil på på en väg, hastighetsmätaren visar 100 km
GPS visar 95 km
Polisen tar dig för fortkörning och bötfäller dig för att kört i 92 km på en 80 väg.
Vem har rätt ??
Ovan är den upplevelsen frugan råkade ut för.

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Alaska  
#797468 Nu tror jag att vi tappat tråden, fortkörning har inget att göra med virkesmätning eller timmerpriser att göra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

toker72  
#797472
Alaska skrev:I Finland betalar sågverken enligt skördarlistan så varför krångla till det i Sverige och mäta engång till ? Skördarna mätar så exakt idag så en ytterligare mätning som inte är lika bra känns väldigt onödigt. Jag personligen vill ha betalt för Allt virke jag levererar så att säga att det man nte vet lider man inte av köper jag inte.

Gillar inte att mätningen göra av nån i som är i direkt beroende ställning av köparen som tex en liten entreprenör är. Fördelen med dagens mätning är att det sköts av en oberoende part sen beror det naturligtvis där också hur noga dom är vissa bryr sig ju inte trots att det tas stickprov på mätningarna fast antalet stickprov är ganska hög och har man hög fel procent borde nån ta tag i det.

Avatar Fallback

Re: Virkes priser

jannee  
#797474 Vad jag förstått ska det tas mätningsprov på ETT träd/skift, mätning ska göras mot en dataklave.
Hur detta sedan görs eller inte är en HELT annan fråga.
Undrar bara hur det kan sig komma att jag ALLTID får MINDRE avverkat än vad slutbeskedet visar från sågverket.
Ovan gäller sortimenten timmer, kubb och massaved.
Kan någon svara på detta?????

Vore det tvärtom skulle det nog verkligen ta hus i helvete :grin:

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Alaska  
#797483 Äntligen nån som förstår att vi måste få en rättvis aktör som bryr sej om skogsägarna, dom flesta som säljer virket till bolagen är nöjda då dom får 500- 1 000 000 för sitt virke, kan verka bra när betalningen kommer men dom flesta blir blåsta då dom kan få betydligt bättre betalt om man håller på virket och inte säljer till första bästa som erbjuder kaffe och keps.

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkes priser

Tralsmo  
#797494 Ja är ju rätt insatt i skillnaden mellan skördarmätt och biometria mätning.
Även rätt insatt i hur skördarmätning blir bra.
Vi är ju krönta och oftast blir det mer enligt mätbesked i dom avverkningar vi gör.

Nu är ju våra egna resultat inte nåt facit över det stora hela Naturligtvis.

Det vore väldigt intressant att få ta del av nån ( ärlig) statistik på detta.
Finns det så är nog den rätt hemlig kan ja tänka.

Skördarmätning är ju betydligt billigare för alla parter även om entreprenörerna skulle få vettigt betalt för de.
Sen om skogsägaren skulle få en del av de kan man ju fråga sig.

Som sagt ja är rätt insatt men har inte tagit ställning.
Behövs mer öppen statistik.


Edit:
En annan sak är ju att vrak å sånt uteblir ju om de blir skördarmätt.
De är ju piloterna som bestämmer de då å då är de ju apteringen som gäller.
Säkert inte populärt hos bolaget alternativt föreningarna.

Avatar Fallback

Re: Virkes priser

alias  
#797511
toker72 skrev:
Alaska skrev:I Finland betalar sågverken enligt skördarlistan så varför krångla till det i Sverige och mäta engång till ? Skördarna mätar så exakt idag så en ytterligare mätning som inte är lika bra känns väldigt onödigt. Jag personligen vill ha betalt för Allt virke jag levererar så att säga att det man nte vet lider man inte av köper jag inte.

Gillar inte att mätningen göra av nån i som är i direkt beroende ställning av köparen som tex en liten entreprenör är. Fördelen med dagens mätning är att det sköts av en oberoende part sen beror det naturligtvis där också hur noga dom är vissa bryr sig ju inte trots att det tas stickprov på mätningarna fast antalet stickprov är ganska hög och har man hög fel procent borde nån ta tag i det.


Nog bör det ligga i entreprenörens intresse att maskinen mäter rätt, då denne som regel får betalt per producerad kubik.

Även för virkesköpande industri bör det vara av vikt att t.ex. sågtimmer och kubb får de eftersökta längd- & diameterkombinationerna, som de i sin tur har lättast att såga ut efterfrågade virkesdimensioner ur. Ju färre sökta längder, desto större blir rimligen förlusten av dålig mätning som riskerar felaptering även för förädlingsindustrin.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Virkes priser

hfab  
#798525 Efter att under året avverkat ca 8000m3fub på dubbelcertifierad mark fås ett resultat till markägaren på ca 400.000kr.

Säger det något om virkespriser och avverknings kostnader?

Givetvis har jag mer information än detta. Men just denna inledning får räcka tills vidare.

Spontana reaktioner på resultatet?

Avatar Fallback

Re: Virkes priser

Alvarsson  
#798526 Uruselt!

Avatar Fallback

Re: Virkes priser

jannee  
#798541 Är det en 1:a gallring så är det helt ok.
Ska vara själaglad över ett så pass stort netto

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

toker72  
#798542
hfab skrev:Efter att under året avverkat ca 8000m3fub på dubbelcertifierad mark fås ett resultat till markägaren på ca 400.000kr.

Säger det något om virkespriser och avverknings kostnader?

Givetvis har jag mer information än detta. Men just denna inledning får räcka tills vidare.

Spontana reaktioner på resultatet?

Gallring eller vad ?

Avatar Fallback

Re: Virkes priser

lalle  
#798547
hfab skrev:Efter att under året avverkat ca 8000m3fub på dubbelcertifierad mark fås ett resultat till markägaren på ca 400.000kr.

Säger det något om virkespriser och avverknings kostnader?

Givetvis har jag mer information än detta. Men just denna inledning får räcka tills vidare.

Spontana reaktioner på resultatet?


Även om det är en första gallring så är det ganska lågt ändå. Skall ge 100kr/fub i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Virkes priser

jannee  
#798548 Säkert en slutavverkning av 200 årig granskog = m.a.o. rent ut sagt urusel ersättning.
När du återigen återbeskogat skiftena, röjt några ggr. blir slutresultat ett stort MINUS.
i Norrland med alla avdrag - transportavdrag + dåligt betalt för virket en 1:a gallring t.o.m. gå minus.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).