Sida 1 av 3

Byta släpvagnskontakt - haveri

Postat: mån 06 apr 2020, 13:32
av Torbjörn Johnsen
Efter en klassisk "fadäs" blev jag tvungen att byta släpvagnskontakt i helgen. Anledningen var givetsvis att släpvagnen var frånkopplad men inte kontakten när bilen åkte. Jag går inte in mer på vem som gjorde vad i det här (host, host...) utan tänkte beskriva de problem som kan uppstå när man ska försöka byta släpvagnskontakt efter att ha ryckt loss den.

Ny släpvagnskontakt från Biltema. Källa: biltema.se


Standard ska göra det enkelt att byta släpvagnskontakter, men...
Efter visst googlande hittade jag flera bra och illustrativa bilder på kabelfärger och kopplingsscheman för en 13-polig släpvagnskontakt. Det verkade finnas en standard! Ny släpvagnskontakt inköptes på Biltema och sen var det bara att börja koppla kablarna efter färg och placering. Snabbt fixat och sedan dags att testa. I med kontakten och på med lyset! Efter någon minuts blinkande, bromsande och testande fungerade ganska exakt ingenting. Jo, när man körde vänster blinkers blinkade höger skyltbelysning. Hmm....

Egen standard för släpvagnskontakter?
Efter div rivande i huvudet började operation "följa kabel". Den här släpvagnstillverkaren X har tydligen hittat på en egen standard? Kabeln från kontakten baköver släpet gick till en kopplingsdosa under släpets bakläm. Liggande på rygg under släpet skruvade jag upp den och kunde där konstatera att den lite grövre, vita kabeln som enligt standard skulle vara jord inte gick till jordningen utan till någon lampa. Jordningen sköttes istället en liten klen, gul kabel som enligt standarden skulle gå till vänster blinkers. Hm...

Från kopplingsdosan kunde man sedan följa vilka kablar som gick till höger resp vänster baklykta. Problemet var bara att vid anslutningen bak på varje lykta fanns det en snabbkoppling och det innebar att kablarna inne i lyktorna inte hade samma färg som kablarna från kopplingsdosan till lyktan.

Jag fick i alla fall jorden på rätt ställe och då började betydligt fler lampor lysa eller blinka, men ingen vid rätt tillfälle eller av rätt anledning. Vissa funktioner var fortfarande döda så det fanns skäl att dessutom misstänka trasiga glödlampor. Frågan var bara vilka?

Alla glödlampor (inkl. de dubbla ljustrådarna i bak/bromslampan) skruvades loss en efter en och testades med hjälp av ett löst batteri. Två glödlampor visade sig vara trasiga. Snabbt besök på macken för att köpa nya och sedan fortsatte detektivarbetet.

Testa släpvagnskontakten med batteriladdare!
M h a uteslutningsmetod försökte vi hitta rätt kabel till rätt funktion men det gick ändå inte speciellt bra. Tills vi kom på den lysande idén att använda en batteriladdare och sätta jorden i ramen och sedan lägga på pluskontakten på stift efter stift i släpvagnskontakten tills vi kunde identifiera vilken kabelfärg som gick till varje enskild lampa. Hade vi gjort så från början hade vi sparat mycket tid och svordomar :-bd

Vissa saker får man lära sig den hårda vägen. Men man kan ju fråga sig varför en släpvagnstillverkare kör en "egen standard" för eldragningen. En koppling där den grövre jordkabeln användes till bakljuset. Det finns onekligen utrymme för kvalitetsförbättringar överallt.

Här finns kopplingschema och poler som de ska vara enligt Wikipedia:

Koppling av släpvagnskontakt, kabelfärger: Källa: Wikipwedia

Kopplingschema 13-polig släpvagnskontakt. Källa: Wikipedia


Och så här såg det ut på min släpvagn. Två av åtta kablar satt rätt, de andra sex fel:
Kopplingschema för min släpvagn. Bara två kablar satt rätt och den grövre jordkabeln användes till ett bakljus.

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

Postat: mån 06 apr 2020, 16:18
av bgl
Var enbart mycket tacksam för att Du inte rev ur ledningar i bilen i stället!!
Att skada ledningar som snabbt försvinner in i bilens kabelmatta kan bli en mardröm som kan kosta 5-siffrigt belopp som inte behöver börja på 1.

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

Postat: mån 06 apr 2020, 18:03
av gnisten83
De är tråkigt när vissa inte gör de enl normal standard.
Som elektriker lämnar fordonsel en hel del frågetecken där olika tillverkare tänker på olika vis.
Skulle montera kamera i hästsläpet och kopplade in den på baklysena för släpen hade 7 polig kontakt, startade bilen o bilden var bra i 10-15 sek sen försvann kontakten med kameran och fattade ingenting när baklysena fungerade och kameran fungerade med löst batteri....
Då visade det sig att BMWn sänkte spänningen till 11volt drygt på släpvagnsbelysningen av någon anledning och då slocknade kameran.
Fick byta till 13polig kontakt och använda pol 9 el 10 istället för att mata kameran :roll:

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

Postat: mån 06 apr 2020, 18:16
av Vardon
Standard är bra alla borde ha en egen.

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

Postat: mån 06 apr 2020, 19:01
av alias
Vardon skrev:Standard är bra alla borde ha en egen.


Exakt. :wink:

Logiken i resonemanget påminner mig om detta uttrycket (kommer dock inte ihåg var jag hört det):

"-Amerikaner älskar moral så mycket att de föredrar dubbelmoral framför vanlig enkel moral"

MVH
Alias

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

Postat: mån 06 apr 2020, 22:32
av JensSkoog
Bra du inte fick göra det midvinters i snö och vind :d
Jag blev så förbannat på en av mina slepvagnar att jag använde
winchen i carporttaket och vändte vagnen upp ner och gjorde om
det den tidigare ägaren hade lagat med lampettsladd
och silvertape :mrgreen:
Finns en bra testpryl på Biltema för att kolla vad som funkar
och inte på båda bil och slepvagnskontakt.

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

Postat: mån 06 apr 2020, 22:40
av Göt
Kanske problemet är att du inte har släpet kopplat till bilen, upptäcte det en gång med en släpvagn med gamla kontakten att släpet blinkade åt fel håll så jag kopplade om, sen när jag skulle åka och kopplade släpet, då blinkade det åt fel håll igen. så det kan vara en bra början
#:-s

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

Postat: mån 06 apr 2020, 23:22
av skogsjan695xl
Men är det inte så att ett kopplingschema för släpkontakt är spegelvänd🤔🤔
Är kanske ute å cyklar nu men jag tror färgerna är om du ha stiften emot dig.

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

Postat: tis 07 apr 2020, 00:09
av Mangan
Vardon skrev:Standard är bra alla borde ha en egen.


Bild

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

Postat: tis 07 apr 2020, 14:09
av lfq
Hade också problem med släpvagnsbelysningen och min gamla V70. En test med ovan nämnda testpryl visade att släpelen var OK. Så det var kontakten i bilen som var rostangripen och efter att ha bytt den så var allt bra.

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

Postat: tis 07 apr 2020, 14:44
av Torbjörn Johnsen
Det var så pedagogiskt ordnat så att det stod siffror vid resp stift i släpvagnskontakten och om det är någon som ser ut att stämma "spegelvänt" är det nog mer en slump än planerat. Dessutom var ju jorden helt skiftad till en annan, klenare kabel.

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

Postat: fre 20 nov 2020, 19:55
av Gräsmark
Inte riktigt relevant för denna tråd, men samma problemområde.

Har en BMW X3, (F25) med elektriskt infällbart drag. Locket till släpvagnskontakten (dosan) har saknats sedan 5 år tillbaka.
Dosan har skyddats med hjälp av en bit cykelslang, vilket håller minst lika tätt mot fukt och smuts som originallocket.
Efter att ha besiktat bilen 3 ggr med denna lösning, utan anmärkning, har det nu blivit tvärstopp.

Besiktningsmännen hävdar att det ska sitta ett lock på dosan, med motiveringen att detta låser släpvagnskontakten.
Mitt argument att den 13-poliga kontakten låses med vridning och att lockets låsfunktion har ringa betydelse, hörsammas ej.

Hittar ingenting i Fordonsförordningen, EU-direktivet, eller Transportstyrelsens föreskrifter, om detta lock.
Har också varit i kontakt med Transportstyrelsen och fick rådet att vända mig till bilprovningen igen för rättelse.
Kommentaren från besiktningsmannen blev att "På transportstyrelsen kan de ingenting".

Finns reservdelssats som omfattar onödigt mycket grejer och pris därefter, då det bara är lock med tillhörande sprint och fjäder som saknas.
Har sökt på reservdelsmarknaden och ingenstans hittar jag separata lock, bara hela kontakter/dosor.
Inte heller hittat rätt storlek på fäste på någon av de adapters som finns, och man annars skulle kunna försöka plocka delarna från.

Bra tips mottages tacksamt.

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

Postat: fre 20 nov 2020, 20:33
av gnisten83
Du har ju helt rätt, locket har inget med låsningen att göra på 13poligt.
Men har besiktningen fått för sig nåt att dom kan allt blir de jobbigare. Kan de hjälpa att vända sig till ett annat besiktningsföretag?
Kan hjälpa o ha släp med dej eller adapter till 7 pol för att visa nöten hör verkligheten ser ut.

Tyvärr har bmw saftiga priser på reservdelar o service och för den delen även hela bilen...

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

Postat: fre 20 nov 2020, 20:38
av jannee
Om du har den nya kontakten köp en adepter som passar är till det gamla systemet och sätt på den.
För övrigt har inte elen alls med krokens låsning att göra.
Adaptern kostar runt 150 kr, köp bara INTE på BMW då får du betala det dubbla..

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

Postat: fre 20 nov 2020, 21:06
av totte
jannee skrev:För övrigt har inte elen alls med krokens låsning att göra.


Nej men låsningen av kontakten var det det gällde. Och så är det på de 7-poliga alltså, och tydligen i fantasin hos vissa besiktigare på de 13-poliga. Frågan är om de har något som helst lagligt stöd för sitt krav, men det hjälper ju tyvärr inte.