Erre skrev:Woops.
Är ingen mekaniker av rang, men tycker mig se en krökt vevstake. Borde jag uppfatta något ytterligare avvikande på bilderna?
Vad är det för såg?
MVH
Alias
-Mark Twain
Erre skrev:Woops.
alias skrev:Erre skrev:Woops.
Är ingen mekaniker av rang, men tycker mig se en krökt vevstake. Borde jag uppfatta något ytterligare avvikande på bilderna?
Vad är det för såg?
MVH
Alias
williamm skrev:alias skrev:Erre skrev:Woops.
Är ingen mekaniker av rang, men tycker mig se en krökt vevstake. Borde jag uppfatta något ytterligare avvikande på bilderna?
Vad är det för såg?
MVH
Alias
Det är nog bara vevstaken. Och det ser ut att vara en av de billigare trimrarna från stihl..
@williamm skrev:Erre skrev:Exakt.
Vet du vad som hände?
alias skrev:Fick en dödsdom på motorsågen. Vevstakslagret hade gett upp och kolv och cylinder var sig tydligen inte lika därefter enligt verkstan.
Lät inte som att det var lönt att ha verkstan till att reparera, men jag funderar på vilka delar jag behöver ersätta (kolv, cylinder, vevstakslager, något mer?) och vad materialet kan tänkas kosta, samt hur svårt det är att göra i egen regi?
Någon här som har några kloka tankar?
MVH
Alias
Erre skrev:@williamm skrev:Erre skrev:Exakt.
Vet du vad som hände?
Nä. Men det var mycket bensin i cylindern och i ljuddämparen. Så om det flödat in i cylindern och sen ett riktigt ryck i startapparaten. Vätska komprimerar man inte. Kanske kan ha gett en första stukning. 🤷
williamm skrev:alias skrev:Fick en dödsdom på motorsågen. Vevstakslagret hade gett upp och kolv och cylinder var sig tydligen inte lika därefter enligt verkstan.
Lät inte som att det var lönt att ha verkstan till att reparera, men jag funderar på vilka delar jag behöver ersätta (kolv, cylinder, vevstakslager, något mer?) och vad materialet kan tänkas kosta, samt hur svårt det är att göra i egen regi?
Någon här som har några kloka tankar?
MVH
Alias
Vad är det för såg?
Troligen så går delar att få tar på. Om vevstakslagret gått så behövs det ny vevaxel och helst också vevlager.
Du har alltså lyckas träffa de två dyraste delarna i sågen.
Att reparera det kräver att dela vevhuset, det är inte det lättaste men går att göra.
alias skrev:williamm skrev:alias skrev:Fick en dödsdom på motorsågen. Vevstakslagret hade gett upp och kolv och cylinder var sig tydligen inte lika därefter enligt verkstan.
Lät inte som att det var lönt att ha verkstan till att reparera, men jag funderar på vilka delar jag behöver ersätta (kolv, cylinder, vevstakslager, något mer?) och vad materialet kan tänkas kosta, samt hur svårt det är att göra i egen regi?
Någon här som har några kloka tankar?
MVH
Alias
Vad är det för såg?
Troligen så går delar att få tar på. Om vevstakslagret gått så behövs det ny vevaxel och helst också vevlager.
Du har alltså lyckas träffa de två dyraste delarna i sågen.
Att reparera det kräver att dela vevhuset, det är inte det lättaste men går att göra.
HVA 346XPG NE.
MVH
Alias
alias skrev:williamm skrev:alias skrev:Fick en dödsdom på motorsågen. Vevstakslagret hade gett upp och kolv och cylinder var sig tydligen inte lika därefter enligt verkstan.
Lät inte som att det var lönt att ha verkstan till att reparera, men jag funderar på vilka delar jag behöver ersätta (kolv, cylinder, vevstakslager, något mer?) och vad materialet kan tänkas kosta, samt hur svårt det är att göra i egen regi?
Någon här som har några kloka tankar?
MVH
Alias
Vad är det för såg?
Troligen så går delar att få tar på. Om vevstakslagret gått så behövs det ny vevaxel och helst också vevlager.
Du har alltså lyckas träffa de två dyraste delarna i sågen.
Att reparera det kräver att dela vevhuset, det är inte det lättaste men går att göra.
HVA 346XPG NE.
MVH
Alias