tis 02 feb 2021, 18:23#698263
tallen100 skrev:Veva upp dom där, och ha plogstålen i backen istället 😉 🚜
Jag håller i grunden med dig.
MEN, i de fall då vägen inte är frusen är det gott att kunna lätta på stålet lite. Vägföreningarna blir ganska griniga om slitlagret ligger i diket. Och vid frusen väg utan åtkörd snö är det skönt att hålla upp lite för att inte slita på stålen riktigt lika mycket. Det handlar inte om att lämna 2cm snö, men att lätta på trycket.
Efter första plogningen kan stålet ligga an ordentligt mot vägen. Bara det att denna säsongen har det blivit första plogning nästan varje gång. 🤣
Vanligt väggrus, så inget onormalt underlag.
Undra tro om det är stålet eller vägens fel att det nöter så fort???
Om stålet är bra och det ändå nöter lönar det sig nog att sätta dit en hydraulisk lösning som lättar på trycket. Tror Vreten hade något sådant. Borde räcka med en tryckbegränsning och en skyttelventil.
Gamla bladet var lättare och slet inte lika mycket på varken väg eller stål. Men jag vill absolut inte byta tillbaka!
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II