Verkstan

Bilder på haveri.

2266 inlägg 589534 visningar 112 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Pannben  
#698210 Säljaren kan mycket väl ha talat sanning. Jag har erfarit att de slits mycket fort.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JohannesG  
#698249 Är det för att vägen nöter hårt eller för att stålet är av undermålig kvalité?

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

tallen100  
#698253 Veva upp dom där, och ha plogstålen i backen istället 😉 🚜

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Amatörhuggare 62  
#698256 Bergkross på vägen ?
Det nöter mer.
men kan vara lågt Brinelltal i Foten.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698257 Är de ingen is eller snö nerkörd i vägen så höll inte vretens så länge.
Första snön gick de köra slut på 2 par på 5 timmar

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698259
tallen100 skrev:Veva upp dom där, och ha plogstålen i backen istället 😉 🚜

Väghållaren blir sur om de ligger mkt grus i diket efteråt

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JohannesG  
#698263
tallen100 skrev:Veva upp dom där, och ha plogstålen i backen istället 😉 🚜

Jag håller i grunden med dig.
MEN, i de fall då vägen inte är frusen är det gott att kunna lätta på stålet lite. Vägföreningarna blir ganska griniga om slitlagret ligger i diket. Och vid frusen väg utan åtkörd snö är det skönt att hålla upp lite för att inte slita på stålen riktigt lika mycket. Det handlar inte om att lämna 2cm snö, men att lätta på trycket.
Efter första plogningen kan stålet ligga an ordentligt mot vägen. Bara det att denna säsongen har det blivit första plogning nästan varje gång. 🤣

Vanligt väggrus, så inget onormalt underlag.

Undra tro om det är stålet eller vägens fel att det nöter så fort???
Om stålet är bra och det ändå nöter lönar det sig nog att sätta dit en hydraulisk lösning som lättar på trycket. Tror Vreten hade något sådant. Borde räcka med en tryckbegränsning och en skyttelventil.
Gamla bladet var lättare och slet inte lika mycket på varken väg eller stål. Men jag vill absolut inte byta tillbaka!

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

tallen100  
#698267
JohannesG skrev:
tallen100 skrev:Veva upp dom där, och ha plogstålen i backen istället 😉 🚜

Jag håller i grunden med dig.
MEN, i de fall då vägen inte är frusen är det gott att kunna lätta på stålet lite. Vägföreningarna blir ganska griniga om slitlagret ligger i diket. Och vid frusen väg utan åtkörd snö är det skönt att hålla upp lite för att inte slita på stålen riktigt lika mycket. Det handlar inte om att lämna 2cm snö, men att lätta på trycket.
Efter första plogningen kan stålet ligga an ordentligt mot vägen. Bara det att denna säsongen har det blivit första plogning nästan varje gång. 🤣

Tänkte inte på att ni har dåligt fruset därnere 😀
Men ta annars kasserade slitstål och skär till bitar och svetsa under släpskon, det bör hålla ett tag.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Amatörhuggare 62  
#698274 Det bästa man kan ha, när vägarna är ofrusna, är snöblad med hjul.
Eller fötter med vev på, för stödben med pinne, då är man antingen i gruset.
Eller i vädret å kör.
Ja det är verkligen inte Populärt, om snövallen är full med grus.
Men första gången i år, var ju Skit. Först regn å sen omslag.
Nu är det ju fruset, så nu funkar det igen.
Fast inte på någon skogsväg, som legat orörd, Där är det samma Elände.

Användarvisningsbild
MF förare  
#698296 Har du plogat 9 mil grus väg så ska du nog va nöjd, de är min erfarenhet av släpskor. Förbrukningsmaterial, å de slits fort innan det är packad snö de glider på. / Anders

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698323 Drog fram snöslungan för första gången på länge, stått ute men startade fint. Efter en vända gick remmen, hade en hängandes på väggen som passade.
En vända till o då sa det pang!
Lossade stiftet :???:


Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

totte  
#698335 Nu framgår det inte vad det är för motor, men ett stift med så lång gänga har jag nog inte sett nån gång på en motor till en slunga. Är det verkligen det stift som det skall vara?

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Brorsan  
#698354 Dessutom tillplattad i ändan som om det skruvats ned under gång tills det small?
Med det utseendet kan motorn inte gått.
Bytte du inte stift innan start till ett med för lång gänga?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698357 Nej det är rätt stift, jag satte ju dit en Honda GCV 160 motor från en gräsklippare på slungan för några år sen. Har inte bytt stift efter att jag fick klipparen av svärfar efter att drivningen gett upp. Det var ett litet experiment o ställa en vertikalaxlad motor upp. Gjorde en egen oljekastare. Den har gått riktigt bra men nu vart det tvärstopp.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698389
totte skrev:Nu framgår det inte vad det är för motor, men ett stift med så lång gänga har jag nog inte sett nån gång på en motor till en slunga. Är det verkligen det stift som det skall vara?


B&S har kort gänga på sidventilare och lång på OHV.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).