mån 28 apr 2025, 07:04#879367Minns inte va ja betalade för hela enheten, får kolla.
I min va de allafall dreven som rasade.
Kör ju rätt hårt me min i ett väldigt eftersatt bestånd.
Mycket omväxlande stammdia. Kör en tank i stöten några gånger i veckan om ja hinner.
De är väl enda vettiga fysiska ansträngningen ja klarar numera. Ordentligt eftersatt bestånd betyder ju att man inte behöver flytta benen lika ofta å de passar mig.
Som vanligt så läser man ju inte bruksanvisningen förrän nogot går sönder.
När man plockar bort riggröret från enheten så är de ju ett hål i axeln där fyrkanten på vajern går.
Där är meningen att man ska fylla på fett. Nu tror ja inte de va problemet för mig. Har bytt vajern ochså en gång.
Verkstan
Bilder på haveri.
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

mån 28 apr 2025, 07:17#879368
..... att man inte behöver flytta benen lika ofta...... - Men fy tusan vad högt man får lyfta dom 🤣 🤣 🤣
Tralsmo skrev:Mycket omväxlande stammdia. Kör en tank i stöten några gånger i veckan om ja hinner.
De är väl enda vettiga fysiska ansträngningen ja klarar numera. Ordentligt eftersatt bestånd betyder ju att man inte behöver flytta benen lika ofta å de passar mig.
..... att man inte behöver flytta benen lika ofta...... - Men fy tusan vad högt man får lyfta dom 🤣 🤣 🤣
Jack of all trades, master of none!
mån 28 apr 2025, 11:48#879375
Ja kollade nu va ja gav för en komplett enhet hos åf å de va 3296 + moms då är de ju bara å hänga på svärd å kedja å sticka i riggröret.
Kan nog va ide å renovera den gammla då.
gnisten83 skrev:Dreven ser ok ut men lager på ingående drev ramlade kulorna ut ur.
Har aldrig delat sågen från de korta röret innan men förstod nu att de varit fukt där som dödat kullagrena
Maskinklippet hade iaf drevsats upplaggd och prissatt på sin sida,2360kr…..
Ja kollade nu va ja gav för en komplett enhet hos åf å de va 3296 + moms då är de ju bara å hänga på svärd å kedja å sticka i riggröret.
Kan nog va ide å renovera den gammla då.
Re: Bilder på haveri.
mån 28 apr 2025, 18:19#879388Hoppas de iaf även om de var rätt mkt pyssel att få isär den.Maskinklippets priser var visserligen med moms…
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
lör 17 maj 2025, 17:35#881006Trodde att min 346a var körd nu, tvärdog när jag kapade några bitar som var för grova för vedmaskinen.
När jag skulle starta igen kände jag att det var dålig komp.
Efter lyft av kåpan insåg jag att keramiken lossnat från metallen på tändstiftet!
Har bara varit i skogen de senaste 45åren o aldrig råkat ut för detta innan 🥳
Efter lyft av kåpan insåg jag att keramiken lossnat från metallen på tändstiftet!
lör 17 maj 2025, 17:43#881008
Inte roligt 😥
gnisten83 skrev:Trodde att min 346a var körd nu, tvärdog när jag kapade några bitar som var för grova för vedmaskinen.
Inte roligt 😥
lör 17 maj 2025, 18:49#881016
Jo de var komiskt, i med ett nytt stift så levde den igen
Odalbonden skrev:gnisten83 skrev:Trodde att min 346a var körd nu, tvärdog när jag kapade några bitar som var för grova för vedmaskinen.
Inte roligt 😥
Jo de var komiskt, i med ett nytt stift så levde den igen
lör 17 maj 2025, 18:54#881017Med en sån klenod kan man ju bli lite nervös om dom bara tvärdör 🙂
De är inte lätt när de är svårt
lör 24 maj 2025, 06:02#881680https://skogsforum.se/download/file.php ... ac3628628p
Den har för all del varit med några år, - men ändå....
Den har för all del varit med några år, - men ändå....
fre 30 maj 2025, 20:20#882391Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Dasa D4 boxar https://www.blocket.se/annons/kronoberg ... 1402007298
Williamm skrev:PS, dasa är inte min favorit just nu.
Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris
lör 31 maj 2025, 14:20#882447Hydrema började dregla diesel så de var nödvändigt att göra nåt.
Lite svårt att exakt var de kom ifrån men de verkade mest som toppkåpan på insprutningspumpen läckte mot pumpen så efter lite pyssel blev packningen bytt tillsammans med o ringarna på stopp o gasaxeln, frid o fröjd?
Naturligtvis inte, läcker klart även vid delen som fördelar ut bränslet mot spridarna 😤
Blir till att riva ut hela skiten o ta alla tätningar framöver
Lite svårt att exakt var de kom ifrån men de verkade mest som toppkåpan på insprutningspumpen läckte mot pumpen så efter lite pyssel blev packningen bytt tillsammans med o ringarna på stopp o gasaxeln, frid o fröjd?
Naturligtvis inte, läcker klart även vid delen som fördelar ut bränslet mot spridarna 😤
lör 31 maj 2025, 20:05#882473
Våran 926 har börjat läcka i tätningen mot drivningen (läcker i skvallerhålet) så där blir det rivning i slutet av månaden - semestern.
Det sk fixas diverse andra läckage samtidigt så den blir nog stårnde ett tag.
gnisten83 skrev:Hydrema började dregla diesel så de var nödvändigt att göra nåt.
Våran 926 har börjat läcka i tätningen mot drivningen (läcker i skvallerhålet) så där blir det rivning i slutet av månaden - semestern.
Det sk fixas diverse andra läckage samtidigt så den blir nog stårnde ett tag.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).