Verkstan

Bilder på haveri.

2408 inlägg 711200 visningar 117 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Enskede Hydraul

Re: Bilder på haveri.

Tralsmo  
#879367Minns inte va ja betalade för hela enheten, får kolla.

I min va de allafall dreven som rasade.
Kör ju rätt hårt me min i ett väldigt eftersatt bestånd.
Mycket omväxlande stammdia. Kör en tank i stöten några gånger i veckan om ja hinner.
De är väl enda vettiga fysiska ansträngningen ja klarar numera. Ordentligt eftersatt bestånd betyder ju att man inte behöver flytta benen lika ofta å de passar mig.

Som vanligt så läser man ju inte bruksanvisningen förrän nogot går sönder.
När man plockar bort riggröret från enheten så är de ju ett hål i axeln där fyrkanten på vajern går.
Där är meningen att man ska fylla på fett. Nu tror ja inte de va problemet för mig. Har bytt vajern ochså en gång.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

JensSkoog  
Tralsmo skrev:Mycket omväxlande stammdia. Kör en tank i stöten några gånger i veckan om ja hinner.
De är väl enda vettiga fysiska ansträngningen ja klarar numera. Ordentligt eftersatt bestånd betyder ju att man inte behöver flytta benen lika ofta å de passar mig.

..... att man inte behöver flytta benen lika ofta...... - Men fy tusan vad högt man får lyfta dom 🤣 🤣 🤣

Tralsmo  
gnisten83 skrev:Dreven ser ok ut men lager på ingående drev ramlade kulorna ut ur.
Har aldrig delat sågen från de korta röret innan men förstod nu att de varit fukt där som dödat kullagrena
Maskinklippet hade iaf drevsats upplaggd och prissatt på sin sida,2360kr…..

Ja kollade nu va ja gav för en komplett enhet hos åf å de va 3296 + moms då är de ju bara å hänga på svärd å kedja å sticka i riggröret.

Kan nog va ide å renovera den gammla då.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#879388Hoppas de iaf även om de var rätt mkt pyssel att få isär den.Maskinklippets priser var visserligen med moms…

#881006Trodde att min 346a var körd nu, tvärdog när jag kapade några bitar som var för grova för vedmaskinen.
När jag skulle starta igen kände jag att det var dålig komp.
Efter lyft av kåpan insåg jag att keramiken lossnat från metallen på tändstiftet!
Har bara varit i skogen de senaste 45åren o aldrig råkat ut för detta innan 🥳

Användarvisningsbild

Odalbonden  
gnisten83 skrev:Trodde att min 346a var körd nu, tvärdog när jag kapade några bitar som var för grova för vedmaskinen.
Efter lyft av kåpan insåg jag att keramiken lossnat från metallen på tändstiftet!

Inte roligt 😥

Odalbonden skrev:
gnisten83 skrev:Trodde att min 346a var körd nu, tvärdog när jag kapade några bitar som var för grova för vedmaskinen.

Inte roligt 😥

Jo de var komiskt, i med ett nytt stift så levde den igen

Användarvisningsbild

Bert1  
#881017Med en sån klenod kan man ju bli lite nervös om dom bara tvärdör 🙂

jörgent  
#881680https://skogsforum.se/download/file.php ... ac3628628p

Den har för all del varit med några år, - men ändå....

Användarvisningsbild

Williamm  
#882357Blir inte mer hugget i dag i alla fall.

Felsökningen tyder på att det är den gula boxen nu.
560:in står redan och väntar på ny röd box så det passar ju bra att sno den gula också...

Användarvisningsbild

Williamm  
#882358PS, dasa är inte min favorit just nu.

Tralsmo  
#882369När de gäller krångel finns de nog ingen favorit williamm.

hfab  
Williamm skrev:PS, dasa är inte min favorit just nu.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Dasa D4 boxar https://www.blocket.se/annons/kronoberg ... 1402007298

#882447Hydrema började dregla diesel så de var nödvändigt att göra nåt.
Lite svårt att exakt var de kom ifrån men de verkade mest som toppkåpan på insprutningspumpen läckte mot pumpen så efter lite pyssel blev packningen bytt tillsammans med o ringarna på stopp o gasaxeln, frid o fröjd?
Naturligtvis inte, läcker klart även vid delen som fördelar ut bränslet mot spridarna 😤
Blir till att riva ut hela skiten o ta alla tätningar framöver

Brorsan  
gnisten83 skrev:Hydrema började dregla diesel så de var nödvändigt att göra nåt.
Lite svårt att exakt var de kom ifrån men de verkade mest som toppkåpan på insprutningspumpen läckte mot pumpen så efter lite pyssel blev packningen bytt tillsammans med o ringarna på stopp o gasaxeln, frid o fröjd?
Naturligtvis inte, läcker klart även vid delen som fördelar ut bränslet mot spridarna 😤
Blir till att riva ut hela skiten o ta alla tätningar framöver

Våran 926 har börjat läcka i tätningen mot drivningen (läcker i skvallerhålet) så där blir det rivning i slutet av månaden - semestern.
Det sk fixas diverse andra läckage samtidigt så den blir nog stårnde ett tag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).