Verkstan

Bilder på haveri.

2408 inlägg 712473 visningar 117 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Enskede Hydraul
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Williamm  
Williamm skrev:PS, dasa är inte min favorit just nu.

Det var nog inte dasas fel den här gången.
En av skarvarna i min lagning av krankabeln hade lossnt. Det orsakade en hel massa olika felkåder på canbussen både i hytten och aggregatet.

Nu är det diametern som dummar sig. Den ska mäta 22mm när matarhjulen är stängda men efter en stund vandrar den iväg till 45 och nu 65

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner

Tralsmo  
Williamm skrev:
Williamm skrev:PS, dasa är inte min favorit just nu.

Det var nog inte dasas fel den här gången.
En av skarvarna i min lagning av krankabeln hade lossnt. Det orsakade en hel massa olika felkåder på canbussen både i hytten och aggregatet.

Nu är det diametern som dummar sig. Den ska mäta 22mm när matarhjulen är stängda men efter en stund vandrar den iväg till 45 och nu 65

Det kan bli mycket konstigheter när canbus kablarna inte är iordning.
Själv har ja blivit allergisk mot halvdana å provisoriska lagningar för dom blir i regel såpass dyra i långa loppet när man inte får nåt debiterbart gjort.

Angående dia felet så har du ett logmax me dia i valsarna gissar ja?
Är de absoluta givare eller pulsgivare där?

Allafall har ja råkat ut för fukt/vatten i pulgivare till längdmätning där måttet glider runt sådär.

Användarvisningsbild

Williamm  
#883078Ja, det är dock inte min maskin... Jag tar ju betalt vad jag än gör så för min del lär jag mig bara mer..

Ja, pullsgivare i valsarna. Var det vatten i själva givaren eller att den satt dåligt i sitt hus?

Jag bytte en av givarna som börjat kortsluta. Två av de fyra små fästskruvarna är runddragna så den nya sitter bara med två, jag har inte hunnit fixa det än.

Den har dock bättrat sig och håller 19-24 det verkar som om den tror att man öppnat helt och nollar sig fast man bara börjat öppna och sen stänger igen.

Tralsmo  
Williamm skrev:Ja, det är dock inte min maskin... Jag tar ju betalt vad jag än gör så för min del lär jag mig bara mer..

Ja, pullsgivare i valsarna. Var det vatten i själva givaren eller att den satt dåligt i sitt hus?

Jag bytte en av givarna som börjat kortsluta. Två av de fyra små fästskruvarna är runddragna så den nya sitter bara med två, jag har inte hunnit fixa det än.

Den har dock bättrat sig och håller 19-24 det verkar som om den tror att man öppnat helt och nollar sig fast man bara börjat öppna och sen stänger igen.

De va ingen pik William, bara ett konstaterande.

Jo de va fukt inuti pulsgivaren, nån jyping hadde skruvat där innan mig å inte varit nogran med ihop monteringen av pulsgivaren.
Ja har fortfarande inte fattat varför de måste va så brått i skogsentrepenads branchen.
Om inte man hinner nu hur i helskotta ska man då hinna sen.

Användarvisningsbild

Williamm  
#883082Jag tog det inte som en pik,
Jag gillar bara att förklara mig för säkerhets skull.

Jag monterade den i morse och hade glömt mina långa torx hemma, så jag skulle skriva inte kunnat...
Där förklarade jag mig vist igen...

Användarvisningsbild

JörgenO  
#885700Jag har under de 24 år jag bott i hus haft eldrivna Flymo gräsklippare.

De har funkat jättebra till min tomt och när de gått sönder har jag köpt ny likadan
Förra våren blev det en ny igen men då hade klipparna uppdaterats med färre modeller o nytt utseende. Och… upptäckte jag senare… betydligt sämre, ingen svävarförmåga överhuvudtaget, som att ha en vanlig klippare utan hjul. Idag när jag slet med den började den plötsligt ryka vit obehaglig rök så jag ryckte ut sladden direkt o lät den stå tills det slutade ryka.
För att få av kåpan var jag tvungen att lossa knivbladet o ta bort svävarimpellern och där var en massa grönt som nog inte skall vara där. Men det var inte det som orsakade haveriet utan ett kullager i toppen på motorn som bara har två kulor kvar. Axeln ser också ut att vara lite off center.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
JörgenO skrev:Jag har under de 24 år jag bott i hus haft eldrivna Flymo gräsklippare.

24 år, det är ju bara halva livslängden för en Klippo 😎

Användarvisningsbild

JensSkoog  
th skrev:
JörgenO skrev:Jag har under de 24 år jag bott i hus haft eldrivna Flymo gräsklippare.

24 år, det är ju bara halva livslängden för en Klippo 😎

Min elFlymo med sladd har jobbar på sedan 1992, och verkar vara mycker hållbar 🤣

Användarvisningsbild

JörgenO  
#887998Det som gått sönder på mina har varit kontakten i handtaget. Består av en orange knapp och två vingar som skall hållas in. Allt är gjort i 100% plast och jag har inte lyckats laga dem. Klipparna var ganska billiga och säkerhetskontakten är inget jag vill vara utan. Den på bilderna ovan var min tredje. De två andra var Flymo Turbolite 400 och de var riktigt bra. Tyvärr verkar den modellen ha utgått och istället är det värdelösa skräpet ovan som säljs.

Användarvisningsbild

molnia  
molnia skrev:Far han kan om han bara vill

😉😃😃

Balgripen som min far lagade för flera år sedan är till salu, ålö flexigrip trimafäste. Finns i östra småland PM för mer info.

Användarvisningsbild

Williamm  
#892924Skördaren har funkat utan krångel sen i tisdags. Så Skogsjanen fick ställa upp med fredagsfel i stället...

Det är sladdarna till stolsbrytaren, så den går bra i frammåtläge.
Det börjar bli dags att fundera på mobil lödstarton..

Användarvisningsbild

Williamm  
#892925Såg att det finns lödpennor som går på cigarettuttag.
Är de något att ha?

Tralsmo  
Williamm skrev:Såg att det finns lödpennor som går på cigarettuttag.
Är de något att ha?

Njaaa, ja har alldrig provat men är skeptisk.

Ja har haft en veller gaslödare i jättemånga år.
Kostade på den tiden bortåt 2tusen + moms.
Dom är bra men de sitter katalysator på dom å den behöver bytas me jämna mellanrum.

Ja har köpt billiga gaslödare för 3 4 hundringar men dom har ja inte varit nöjd med.

Sista åren har ja haft 220elverk å lödat me vanligt men de är ju drygt å asa på.

Användarvisningsbild

Williamm  
Tralsmo skrev:
Williamm skrev:Såg att det finns lödpennor som går på cigarettuttag.
Är de något att ha?

Njaaa, ja har alldrig provat men är skeptisk.

Ja har haft en veller gaslödare i jättemånga år.
Kostade på den tiden bortåt 2tusen + moms.
Dom är bra men de sitter katalysator på dom å den behöver bytas me jämna mellanrum.

Ja har köpt billiga gaslödare för 3 4 hundringar men dom har ja inte varit nöjd med.

Sista åren har ja haft 220elverk å lödat me vanligt men de är ju drygt å asa på.

Jag är lika skeptisk, så om vi är två så är det nog inte värt att testa.
Jag funderade på ett sånt där powerpack (batteri med 230v uttag) i stället. Det kan ju driva allt möjligt och ha en solcel man slänger upp på taket så de laddar lite medans man mekar.

Jag gillar inte iden med inverter kopplad till bilen, jag är rädd att man överbelastar eller tömmer bilen batteri så man inte kommer hem.
Men det vore smidigt, amaroken har 12v uttag i flaket och ivecon i skåpet.

Tralsmo  
#892936De ja är tveksam till me ciggutag är 12v.

Har haft kaffebryggare på 12v å de ta en eviga tid. Förvisso gott kaffe men säkringen gick å den hittade ja inte.
Det va ett uttag bak i bilen som va eftermonterat å efter många år visa de sig att den satt under instrumentbrädan.

24v kan funka om de nu finns.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).