Verkstan

Navdrift, fram vs bak på boggie?

22 inlägg 1209 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Enskede Hydraul

Re: Navdrift, fram vs bak på boggie?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
magnus samuelsson skrev:Spelar nog ingen roll var drivningen sitter när du har band
Mvh Magnus

Det skulle jag vilja säga emot. Har du drivning fram och band så ska bakre axeltapparna överföra hela dragkraften i bandet innan kraften når marken vilket ger ett slitage som knappast är nyttigt. Med drivning bak och band så går kraften från hjulet via bandet direkt ned i marken utan att belasta den icke drivna axeln.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#907085Sen kommer nästa grej, jag backar mycket med mitt ekipage, vilket blir rätt då? 😉

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
gnisten83 skrev:Sen kommer nästa grej, jag backar mycket med mitt ekipage, vilket blir rätt då? 😉

Fulldrivet naturligtvis 😉

AKKAMAAN  
busholle skrev:Det skulle jag vilja säga emot. Har du drivning fram och band så ska bakre axeltapparna överföra hela dragkraften i bandet innan kraften når marken vilket ger ett slitage som knappast är nyttigt. Med drivning bak och band så går kraften från hjulet via bandet direkt ned i marken utan att belasta den icke drivna axeln.

Jag ser det så här...
Oavsett var drivningen ligger, på främre eller bakre hjulet, så är det icke drivande hjulet ett löphjul som dras runt av bandet
Med drivning enbart på bakre boggihjulet så ligger det redan en "matta av band" utbrett framför det drivande hjulet. Det bakredrivande hjulet matar det på översidan obelastade bandet fram till och över det främre hjulet.

Om främre så ska det både dra bandet från det bakre hjulet på översidan samt rulla över ett spänt band.
Jag håller med om att det är bättre att driva på den bakre axeln men jag ser inte att det blir nån extra belastning av betydelse på löphjulets axeltapp om man kör med lite slack på banden och inte överspända. Överspända band typ fiolsträng orsakar mera slitage på lager och axeltappar än slakare band

Användarvisningsbild

Andgus  
#907391Summa summarum: Verkar vara en majoritet för drift bak, argumenten håller också. Enda fördelen med drift fram verkar vara att den klättrar bättre. Man kan kompensera slirningen genom att öka marktrycket om man flyttar centrum på boggieaxeln framåt. Man tappar då fördelar i klättringsegenskaper.
Kan juryn fastslå detta och föra det till protokollet?

TS

AKKAMAAN  
#907396[quote="Andgus"]om man flyttar centrum på boggieaxeln framåt. Man tappar då fördelar i klättringsegenskaper.[quote]
Om du flyttar centrum på boggin framåt så att främrenhjulet får kortare pendlings-"arm" så ökar markticket på det främre hjulet och minskar marktrycket på det bakre drivande hjulet med sämre markgrepp som följd
Om du flyttar centrum på boggin bakåt så minskar marktryck på främre hjulet och främre hjulet får då lättare att kliva över ett hinder

Kom ihåg att det blir motsatt förhålland när du backar

Användarvisningsbild

Camaro1969  
Skogsola skrev:På skotarna har man kedjorna bak av en anledning.

rätt många har dem fram eftersom den svänger snävare då..

jag valde dock att sätta de bak på min

Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).