lör 25 sep 2010, 23:02#101839
Håller med övriga här. Ska du svetsa traktordeler/redskap er det pinnsvets som gäller. Brukar själv en 175amp pinnsvets til det mästa, men har en sånn "billig" mig som komplement til pinnsvetsen. Dom funkar faktisk hyfsad upp til maks 3-4mm tjocklek. Men ska du "bara" ha en svets er det pinne som gäller. Ska du endast ha mig, måste du ha någon riktig stoooooor och dyr sak på minst 300amp. Dessutan er mig(med gas) nästan inte brukbara utomhus. Jag har flux core tråd til lilla mig`n( utan gas), och det blir inte snyggare svetsar med dessa enn med pinne.
Fördelen med mig er at den inte brinner hull i stålet lika snabbt som pinnsvetsen.
Pinnsvetsen gir lite mer ström precis när den tänder, och då kan fort bli hål i tynn plåt.
Men det går bra med pinnsvets ochså om man brukar 1,6mm pinnar och lite ström, med lite träning.
(bare kolla bildar i "tottes" bloggar, blir ju hur fina svetsar som hälst)
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc