sön 12 mar 2023, 18:45#795829
Vi skogsägare blir mer eller mindre alltid blåsta på mängden virke vi levererar.
När en ann var ung apterades massaveden i 2 meters längder.
Jag hjälpte min morfar i skogen, massaveden lossades och staplade för hand, blev senare inmätt på plats.
Vi brukade INNAN anmälan mäta upp hur mycket massaved det var = längd och höjd = travat mått.
Att det senare omräknades till fast mängd (fub) var vi medvetna om.
Någon gång på 60 talet, minns inte exakt vilket år, blev ej massaveden inmätt i skogen, då p.g.a.tidsbrist.
Vi fick då s.k. industriinmätning, då i Nymölla.
Till vår stora glädje men inte minst förvåning fick vi ca 15 % MER än vad vi själva bedömt det till - av gamla erfarenheter.
Jag avverkade för några år sedan ett parti borrgranar, sålde dessa till Södra som 1600.
Apterade alla bitar 430 + stödmån, men fick till min förtrytelse se att Biometria i Mönsterås mätt en stuv till 420, en stuv 410 och en stuv till 405.
Jag klagade omgående när jag fått inmätningssedlarna men fick besked att Biometria ej gjorde något fel + att virket redan var förbrukat.
M.a.o. mitt förtroende för Biometria är lika med 0
Sedan har vi denna skördarmätning som bl.a. Södra propagerar för. Jag kräver alltid att få se skördarens siffror, jämför sedan dessa med de uppgifter jag får från sågverket men även då från massavedsmottagaren.
Det underliga är att jag ALLTID får mer kubb och timmer från sågverket än vad jag avverkat - enligt skördaren.
Massaveden är dock ibland mer men ibland även MINDRE.
Undrar hur det kan gå till ?
Föraren till skördaren kalibrerar den regelbundet, ändå blir resultaten ojämna.
Senast redigerad av jannee sön 12 mar 2023, 18:55, redigerad totalt 1 gång.