Virkesmätning och Matrisfub

Massaved Fallande eller 3 m

76 inlägg 15926 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795804 Tre meters kommer aldrig tillbaka får vi hoppas. Men märkligt om de inte ska klara av att mäta massaved ordentligt.

Användarvisningsbild

Re: Massaved Fallande eller 3 m

Sjögård 4  
#795805
Skogsola skrev:Tre meters kommer aldrig tillbaka får vi hoppas. Men märkligt om de inte ska klara av att mäta massaved ordentligt.

För mig och alla andra som bär ihop för hand hoppas jag Södra och andra låter 3m finnas kvar 👍🏼

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

isteskog  
#795806 Jag hugger 3meters och har förhandlat bort avdraget för kortmassaveden. 😀

Användarvisningsbild

Re: Massaved Fallande eller 3 m

toker72  
#795816 Hur stor andel av traven måste vara längre än 3 meter för att det ska räknas som fallande längd ?

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

Sture Andersson  
#795819
toker72 skrev:Hur stor andel av traven måste vara längre än 3 meter för att det ska räknas som fallande längd ?

3 meters +0,3 m -0,3m
Fallande 3-5,5 medellängd 4,2m

   TS
Användarvisningsbild

Re: Massaved Fallande eller 3 m

Sjögården  
#795820 Medellängd 4,2, inget problem att manuellhugga. Om man bara tänker sig för och inte bär och släpar onödigt mycket..😉

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

jannee  
#795824 Finns ännu ingen människa/maskin uppfunnen som med exakthet kan mäta upp en trave massaved i fallande längd i en trave på lastbil eller lastbilssläp.
Om Biometria påstår detta så är det en lögn - en förbannat stor lögn.
Du eller maskinen kan inte ens med 100 % exakthet mäta upp när det finns en FAST (ex 3 meter) längd att utgå från.
Biometrias mätare i Mönsterås kan inte ens avgöra längden på en trave - egen erfarenhet.

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

Tosca  
#795826 Önskansvärda medellängden här är 4,6 meter, men det är så mycket enklare att skota när all massa är lika lång, så jag håller en fast längd.
Möjligen kommer jag att gå upp till 5 meter, jag är inte beroende av att optimera toppmåttet - jag behåller alla toppar till ved så det blir inget spill.
Jag har ju som så många andra fått mycket torrgran, å den gör jag 5,5 meter.
Några enstaka rotstockar har nog blivit för långa, behöver jag justera dem tror ni?

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795827 Har huggit all massaved med mål om 4,5m med arbron både i gallring och slutavverkning/vidfällor och har klarat 4,2 i medellängd även med endel 3m rötbitar i traven

Användarvisningsbild

Re: Massaved Fallande eller 3 m

toker72  
#795828
jannee skrev:Finns ännu ingen människa/maskin uppfunnen som med exakthet kan mäta upp en trave massaved i fallande längd i en trave på lastbil eller lastbilssläp.
Om Biometria påstår detta så är det en lögn - en förbannat stor lögn.
Du eller maskinen kan inte ens med 100 % exakthet mäta upp när det finns en FAST (ex 3 meter) längd att utgå från.
Biometrias mätare i Mönsterås kan inte ens avgöra längden på en trave - egen erfarenhet.

Dom tar ut prov travar som körs i mätram eller mäts varje bit för hand kommer inte ihåg vad som var ok avvikelse men det var inte allt för många %.

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

jannee  
#795829 Vi skogsägare blir mer eller mindre alltid blåsta på mängden virke vi levererar.
När en ann var ung apterades massaveden i 2 meters längder.
Jag hjälpte min morfar i skogen, massaveden lossades och staplade för hand, blev senare inmätt på plats.
Vi brukade INNAN anmälan mäta upp hur mycket massaved det var = längd och höjd = travat mått.
Att det senare omräknades till fast mängd (fub) var vi medvetna om.
Någon gång på 60 talet, minns inte exakt vilket år, blev ej massaveden inmätt i skogen, då p.g.a.tidsbrist.
Vi fick då s.k. industriinmätning, då i Nymölla.
Till vår stora glädje men inte minst förvåning fick vi ca 15 % MER än vad vi själva bedömt det till - av gamla erfarenheter.
Jag avverkade för några år sedan ett parti borrgranar, sålde dessa till Södra som 1600.
Apterade alla bitar 430 + stödmån, men fick till min förtrytelse se att Biometria i Mönsterås mätt en stuv till 420, en stuv 410 och en stuv till 405.
Jag klagade omgående när jag fått inmätningssedlarna men fick besked att Biometria ej gjorde något fel + att virket redan var förbrukat.
M.a.o. mitt förtroende för Biometria är lika med 0
Sedan har vi denna skördarmätning som bl.a. Södra propagerar för. Jag kräver alltid att få se skördarens siffror, jämför sedan dessa med de uppgifter jag får från sågverket men även då från massavedsmottagaren.
Det underliga är att jag ALLTID får mer kubb och timmer från sågverket än vad jag avverkat - enligt skördaren.
Massaveden är dock ibland mer men ibland även MINDRE.
Undrar hur det kan gå till ?
Föraren till skördaren kalibrerar den regelbundet, ändå blir resultaten ojämna.
Senast redigerad av jannee sön 12 mar 2023, 18:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Massaved Fallande eller 3 m

plax  
#795832 Nog har vi det bra här i Finland när inmätningen sker med kranvåg.

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

Tralsmo  
#795842 Ja kollade på våra regleringar utifrån vad vi har debbiterat i volym för 2022.
Ja för den som inte vet så är vi ju entreprenörer å kör numera mest gallring.

Inmätt volym i förhållande till skördarmätt volym ligger på drygt 1% över.
Alltså skördaren mäter ca 1% för lite jämfört med inmätt.

Naturligtvis är vi certifierade för skördarmätning. Annars hadde ja inte vågat utala mig.

Vi kör en betydande volym på årsbasis.
Vi får ju betalt för volym i fub. Sortiment är inte preciserat i regleringen.
Betyder att vi vet inte vad den procenten felar.

Inget av de ja kan se pekar på att skogsägaren blir lurad.
Snarare tvärtom.

Då återstår frågan om skördarmätning är bra eller dåligt å isåfall för vem?

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795852
plax skrev:Nog har vi det bra här i Finland när inmätningen sker med kranvåg.


Varför skulle man lita på den om man inte litar på skördarmätt eller på Biometria?

Avatar Fallback

Re: Massaved Fallande eller 3 m

jannee  
#795858 Håller på Plax. Lastbilschauffören har INGA bindningar åt något håll.
Vill helst lasta så mycket det går, men ändå inte så att han får något överlass.
Hur säkert mäter egentligen en skördare, det kan slira lite både hit och dit.
Biometeria avlönas av?
Självklart föder man den som göder en.
Biometerias personal umgås med sin "arbetgivares" personal.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).