arvid53 skrev:Har nyligen lev. ett litet parti kubb. Då denna travmättes på lastbil till 20,69 m3fub. Gjordes sedan ett vrakavdrag på 1,03 detta på grund av krök. Då jag själv manuellt huggit detta i en för mig fin slutaverkningsskog finner jag det väldigt märkligt hur det kan vara 5% vrak pga. krök? Dessutom undrar man hur de kunnat finna dessa bitar i traven. Ett medelvärde säger att det åtgår ca: 13 st. Nu är partiet så litet så det handlar inte om stora pengar, Men på ett stort parti så gör 5% en hel del. Man undrar om det är ett schablonvärde?
isteskog skrev:Har varit på studiebesök på kubbsågverk och sett det de utsorterat som vrak. Kan garantera att det inte sågats som Jannee säger ..... 😱
jannee skrev:Jag har levererat kubb till JGA i många herrans år, ALDRIG fått något vrak.
Spelar ingen roll om det varit maskinavverkat eller manuellt (eget arbete).
Detta med s.k. VRAK är en jävla bluff.
Som garanti har jag ALLTID inskrivet i kontraktet en riktigt bra ersättning för eventuellt vrak.
Virket som "vrakas" sågas ändå upp, tro inget annat.
Däremot har jag levererat till Södra, både massaved och s.k. 1600 och hur de mäter in virket är för mig HELT oförståeligt.
Hade en välta manuellt avverkat, jag vet garanterat med mig att alla bitar var över 430 + stödmått, men när Södra mätt in det var tydligen medellängden mellan 405 och 415, lite variation mellan stuvarna.