Virkesmätning och Matrisfub

Travmätning av kubb

13 inlägg 3099 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Travmätning av kubb

arvid53  
#801077 Har nyligen lev. ett litet parti kubb. Då denna travmättes på lastbil till 20,69 m3fub. Gjordes sedan ett vrakavdrag på 1,03 detta på grund av krök. Då jag själv manuellt huggit detta i en för mig fin slutaverkningsskog finner jag det väldigt märkligt hur det kan vara 5% vrak pga. krök? Dessutom undrar man hur de kunnat finna dessa bitar i traven. Ett medelvärde säger att det åtgår ca: 13 st. Nu är partiet så litet så det handlar inte om stora pengar, Men på ett stort parti så gör 5% en hel del. Man undrar om det är ett schablonvärde?



   TS
Avatar Fallback

Re: Travmätning av kubb

jannee  
#801080 Du vet väl att Biometria kan man alltid lita på. :surp:
Deras laserscanning ser sådant som en vanlig dödlig inte ens kan ana.
Du Arvid 53 kan inte klaga för DU pratar i egen sak vilket Biometria INTE gör.
Att sedan Biometria blåser oss skogsägare är en självklarhet, annars hade de inte fått det uppdrag de har fått, detta kan vilken icke imbecill människa lätt förstå.
Högg du all kubb lika lång och vilken längd fick Biometria det till ?

Avatar Fallback

Re: Travmätning av kubb

Tralsmo  
#801083 Janne pratar chit i detta fallet.


Kubb är de me högsta vrakkdel överlag.
Har du 5 procent vrak ska du va väldigt nöjd

Nu ska man ju ta i beaktande att 20 fub ä ju liten volym.

Ja va på en biometriakurs alldeles nyss.
Ja tror inte att Biometria myglar tills nåns fördel.
Varken ena eller andra sidan.
Naturligtvis kan de bli fel å stolpskott finns överallt.
I Biometria ochså.

Det sannolika överlag i vrakandel på kubb är närmare 10 procent än 5.

Sätter man sig in i detta så inser man dä.

Näpp fråga inte mig mer om de ja ingen pedagog.

Läs på kraven istället.

Avatar Fallback

Re: Travmätning av kubb

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801084
arvid53 skrev:Har nyligen lev. ett litet parti kubb. Då denna travmättes på lastbil till 20,69 m3fub. Gjordes sedan ett vrakavdrag på 1,03 detta på grund av krök. Då jag själv manuellt huggit detta i en för mig fin slutaverkningsskog finner jag det väldigt märkligt hur det kan vara 5% vrak pga. krök? Dessutom undrar man hur de kunnat finna dessa bitar i traven. Ett medelvärde säger att det åtgår ca: 13 st. Nu är partiet så litet så det handlar inte om stora pengar, Men på ett stort parti så gör 5% en hel del. Man undrar om det är ett schablonvärde?


Travmätning innebär att de tar de bitar som syns som ett stickprov. Vad gällre krök tror jag de sätter 5-7 ggr så mycket som de ser på utsidan. Så om de ser 2 krokiga bitar, så har du ditt vrak. Kubb är känsligt för krök.

1683992671_avdrag.png


https://www.biometria.se/publikationer/ ... 0gran.docx


Eller så är allt bara en konspiration... 🙃

Avatar Fallback

Re: Travmätning av kubb

Tralsmo  
#801086 Just de där me krök ä ju krabbigt i travmätning.

De är ju subjektivt.
Ä resten chit så blir ju de förmodligen ochså chit.

Ja kan ju i te veta de men om vissa saker som man ser inte ä bra så ökar ju sannolikheten för att de de man inte ser ä dåligt ochså .

Användarvisningsbild

Re: Travmätning av kubb

arvid53  
#801230 Jag tackar alla för era åsikter. Sägas kan att längden var kortare än verklig, Men ej under godkänd. Har jobbat i skogen, både som manuellhuggare och maskinförare, så ett visst "sunt förnuft" finns. Får pröva leverera till verk där det styckmätts en annan gång för att se skillnaden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Travmätning av kubb

jannee  
#801235 Jag har levererat kubb till JGA i många herrans år, ALDRIG fått något vrak.
Spelar ingen roll om det varit maskinavverkat eller manuellt (eget arbete).
Detta med s.k. VRAK är en jävla bluff.
Som garanti har jag ALLTID inskrivet i kontraktet en riktigt bra ersättning för eventuellt vrak.
Virket som "vrakas" sågas ändå upp, tro inget annat.
Däremot har jag levererat till Södra, både massaved och s.k. 1600 och hur de mäter in virket är för mig HELT oförståeligt.
Hade en välta manuellt avverkat, jag vet garanterat med mig att alla bitar var över 430 + stödmått, men när Södra mätt in det var tydligen medellängden mellan 405 och 415, lite variation mellan stuvarna.

Avatar Fallback

Re: Travmätning av kubb

isteskog  
#801247 Har varit på studiebesök på kubbsågverk och sett det de utsorterat som vrak. Kan garantera att det inte sågats som Jannee säger ..... 😱

Användarvisningsbild

Re: Travmätning av kubb

halvproffs  
#801249
isteskog skrev:Har varit på studiebesök på kubbsågverk och sett det de utsorterat som vrak. Kan garantera att det inte sågats som Jannee säger ..... 😱


Varför lägga tid att såga vrak när man kan flisa det och slippa dyr sågning som leder till virke som inte kan användas. Naturligtvis är det så som Iste skriver.

Avatar Fallback

Re: Travmätning av kubb

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801250 Skillnaden kubb o massaved är så liten så det är kanske inte bara vraket som flisas... 😉

Avatar Fallback

Re: Travmätning av kubb

jannee  
#801254 Har en kusin som jobbar på sågverk, där sågar de upp vrak men även timmer som är blått p.g.a. borren.
i justerverket får de senare sortera bort sådant som inte duger.
Bara för att biten kallas för vrak är den inte sågbar.

Avatar Fallback

Re: Travmätning av kubb

Axl  
#801256 Om vraken sågas eller ej beror nog på vem som äger sågen och hur mycket råvara man har för dagen.

Användarvisningsbild

Re: Travmätning av kubb

arvid53  
#801291
jannee skrev:Jag har levererat kubb till JGA i många herrans år, ALDRIG fått något vrak.
Spelar ingen roll om det varit maskinavverkat eller manuellt (eget arbete).
Detta med s.k. VRAK är en jävla bluff.
Som garanti har jag ALLTID inskrivet i kontraktet en riktigt bra ersättning för eventuellt vrak.
Virket som "vrakas" sågas ändå upp, tro inget annat.
Däremot har jag levererat till Södra, både massaved och s.k. 1600 och hur de mäter in virket är för mig HELT oförståeligt.
Hade en välta manuellt avverkat, jag vet garanterat med mig att alla bitar var över 430 + stödmått, men när Södra mätt in det var tydligen medellängden mellan 405 och 415, lite variation mellan stuvarna.

Har också lev. 1600 och fått det inmätt till en betydligt kortare längd. Men efter att jag fått bilderna på inmätningen, samt påpekat detta för vår inspektor fick jag upprättelse. Vilket trots allt kändes bra. Men sådant ska inte behöva hända.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).