ons 03 nov 2010, 09:40#105493
Skogsola skrev:Insektsrisken är inte så stor om du inte har färska röjningar eller avverkningar i närheten. Att gå och kapa kortbitar är ett evighetsarbete. Har du inte möjlighet att gå över området i flera steg? Ta lövet nu. Tallen till våren och granen nästa höst. Om enstaka tallar och granar åker med nu så blir det inga insekter av det. Granarna repar sig efter piskning så länge de har ett toppskott som pekar åt rätt håll dvs uppåt.
jag är lite inne på samma som "Skogsola"..
men jag skulle nog vilja dela upp det över flera år, mest för att det blir enklare att gå i beståndet om det fällda på torka/ruttna lite..
jag har ett liknande bestånd, dock lite klenare, som jag har gått igenom 70% av..
jag har gjort som så att jag har röjt bort hälften av det löv som jag tänkt ta bort, sen har jag ställt det granar som kommer underifrån med ett förband på ca 1,8-2,2 m..
anledningen till att jag har röjt försiktigt i lövet är att det är så förbannat tätt så jag är rädd att det löv som jag lämnar kvar får för mycket stryk av snön..
tanken är att gå in om några år och göra en vedhuggning, då tar jag bort hälften av lövet för att sedan gå in om ytterligare nå´t år och ta resten av lövet när granbeståndet klarar sig självt..
på vissa delar kommer det knappt nå gran alls och där kommer jag att prioritera björk pga att aspen är rötangripen redan nu..
rätt eller fel, ja, det återstår att se..
cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare