Skogsröjning

Sen röjning

28 inlägg 18292 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sen röjning

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105475 Har en sen röjning att ta tag i och undrar om det funkar med att kapa allt grovt i 30 cm bitar tall och gran.
Eller blir det en insektshärd till våren/sommaren. Det är som vanligt för alla skogsägare att tiden inte räcker till, Men har nu möjlighet att göra röjningen en del stammar är nog 10-15cm grova och de står med 30-100 cm avstånd och är 7-8 meter höga och 80% är lövträd.

Vet att tall ska man röja på försommaren och gran på sen sommaren men har inte haft möjlighet till det.
Energi gallring funkar inte köravståndet är ca 700 meter. Och det är ej röjt tidigare på grund av älg.
Tanken är att göra en hård för röjning och att gallra om 5-8 år. Men de här insekterna förstör min planering. Eller funkar det att kapa allt i små bitar och hoppas att det hinner torka?


Zorran en som tror på virkespriserna.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Sen röjning

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105485 Målet är nog bara att glömma det va tall föregående ägare missade det.

Men vill försöka göra det bästa av beståndet kanske kan rädda 30% tall men sen finns det mycket med gran som kommer underifrån. De har mycket piskskador av lövet. kan granen trots piskskador va något att satsa på?
Målet är att satsa på barr men piskskadorna gör det tveksamt.


zorran en som tror på virkespriserna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sen röjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105488 Insektsrisken är inte så stor om du inte har färska röjningar eller avverkningar i närheten. Att gå och kapa kortbitar är ett evighetsarbete. Har du inte möjlighet att gå över området i flera steg? Ta lövet nu. Tallen till våren och granen nästa höst. Om enstaka tallar och granar åker med nu så blir det inga insekter av det. Granarna repar sig efter piskning så länge de har ett toppskott som pekar åt rätt håll dvs uppåt.

Användarvisningsbild

Re: Sen röjning

Torparn79  
#105493
Skogsola skrev:Insektsrisken är inte så stor om du inte har färska röjningar eller avverkningar i närheten. Att gå och kapa kortbitar är ett evighetsarbete. Har du inte möjlighet att gå över området i flera steg? Ta lövet nu. Tallen till våren och granen nästa höst. Om enstaka tallar och granar åker med nu så blir det inga insekter av det. Granarna repar sig efter piskning så länge de har ett toppskott som pekar åt rätt håll dvs uppåt.

jag är lite inne på samma som "Skogsola"..
men jag skulle nog vilja dela upp det över flera år, mest för att det blir enklare att gå i beståndet om det fällda på torka/ruttna lite..

jag har ett liknande bestånd, dock lite klenare, som jag har gått igenom 70% av..
jag har gjort som så att jag har röjt bort hälften av det löv som jag tänkt ta bort, sen har jag ställt det granar som kommer underifrån med ett förband på ca 1,8-2,2 m..
anledningen till att jag har röjt försiktigt i lövet är att det är så förbannat tätt så jag är rädd att det löv som jag lämnar kvar får för mycket stryk av snön..
tanken är att gå in om några år och göra en vedhuggning, då tar jag bort hälften av lövet för att sedan gå in om ytterligare nå´t år och ta resten av lövet när granbeståndet klarar sig självt..
på vissa delar kommer det knappt nå gran alls och där kommer jag att prioritera björk pga att aspen är rötangripen redan nu..

rätt eller fel, ja, det återstår att se..

Avatar Fallback

Re: Sen röjning

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105536 Jo man får ta det i flera steg men det är inte så lätt man vill helst göra det klart på en gång, Tålamodet får sättas på prov.
Undrar hur ni brukar göra med buketter av björk de är som ett V i format hänger ut och tar stor plats ta bort allt eller spara den i mitten de verkar komma från samma stubbe blir det sjuka i den man lämnar eller?

Sist vill jag säga att det är synd att det inte röjs i tid kanske förlorar hälften av intäkterna i slutaverkning på det här beståndet :sad:


Zorran en som tror på virkespriserna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sen röjning

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105619 Kanske ska utveckla frågan björk buketter en samling av 3-8 björkar som kommer från samma stubbei det här fallet är de 10-12 meter höga 5-15 cm grova. Har alltid röjt bort det tidigare i röjningar och inte haft det här problemet.
Men nu vad ska man göra med dessa buketter av björk. Ta bort allt eller lämna alla stammar eller en och blir det någon sjuka i de man lämnar. Känner mig lite konfunderad :???:


Zorran en som tror på virkespriserna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sen röjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105622 Lämna du de som redan håller massadimension. Möjligen får de rödkärna men de åker ju ändå med i gallringen.

Avatar Fallback

Re: Sen röjning

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105625
Skogsola skrev:Lämna du de som redan håller massadimension. Möjligen får de rödkärna men de åker ju ändå med i gallringen.



Vad är rödkärna? Har ingen aning men brukar fatta lite slang men den :?: :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Sen röjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105630 Brunröta som inte godkänns i björktimmer men inte är något problem i massaveden ( eller pannveden)

Avatar Fallback

Re: Sen röjning

foton  
#105633 När jag köpte min skog 1972 var det ganska många åkerplannteringar med gran ca. 10år gammla, som det växte ganska mycket björk i. Dom sågade jag ner och ur varje stubbe kom 3-4 nya när dom blev 10-15 cm högg jag den största i varje bukett, dom övriga svarade direkt och om 2år kunnde mann ta en till grövre än den mann tog förra gången osv. Jag sålde brasved på den tiden så det passade perfekt.

Avatar Fallback

Re: Sen röjning

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105745
Torparn79 skrev:
Skogsola skrev:Insektsrisken är inte så stor om du inte har färska röjningar eller avverkningar i närheten. Att gå och kapa kortbitar är ett evighetsarbete. Har du inte möjlighet att gå över området i flera steg? Ta lövet nu. Tallen till våren och granen nästa höst. Om enstaka tallar och granar åker med nu så blir det inga insekter av det. Granarna repar sig efter piskning så länge de har ett toppskott som pekar åt rätt håll dvs uppåt.

jag är lite inne på samma som "Skogsola"..
men jag skulle nog vilja dela upp det över flera år, mest för att det blir enklare att gå i beståndet om det fällda på torka/ruttna lite..

jag har ett liknande bestånd, dock lite klenare, som jag har gått igenom 70% av..
jag har gjort som så att jag har röjt bort hälften av det löv som jag tänkt ta bort, sen har jag ställt det granar som kommer underifrån med ett förband på ca 1,8-2,2 m..
anledningen till att jag har röjt försiktigt i lövet är att det är så förbannat tätt så jag är rädd att det löv som jag lämnar kvar får för mycket stryk av snön..
tanken är att gå in om några år och göra en vedhuggning, då tar jag bort hälften av lövet för att sedan gå in om ytterligare nå´t år och ta resten av lövet när granbeståndet klarar sig självt..
på vissa delar kommer det knappt nå gran alls och där kommer jag att prioritera björk pga att aspen är rötangripen redan nu..

rätt eller fel, ja, det återstår att se..


Jag hade gjort precis likadant!
Det är synd att man sällan får den här typen av råd. Jag tror att det beror på att de flesta skötselmodeller är inriktade på få, men relativt drastiska åtgärder. Att gå och "dutta" i samma bestånd flera gånger kanske inte är aktuellt om man har flera hundra hektar skog eller lejer alla insatser, men om man inte har mer skog än att man hinner med, så tror jag att fler försiktiga ingrepp många gånger är är att föredra, speciellt i såna här bestånd. Dessutom, brännved är faktsikt bland de mest lönsamma sortimenten.

Avatar Fallback

Re: Sen röjning

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108295 Är inne i ett tyngre område nu och har några frågor?

Vad gör man med två granar som står ca 10 cm från varandra. De är 18 cm grova. Eller fyra stammar innom en m2 som är 15 cm. Kan man vid gallring komma åt att plocka bort de stammar som ska bort utan att skada de som blir kvar?
Eller ska man kapa ut de som ska bort llite tung röjning :cry:
Alla träd är gran och alla mått är i brösthöjd. Frågan är om en skördare kan plocka träden utan att skada den som ska va kvar eller ska man ta allt med röjsågen eller motorsåg?


Zorran en som tror på virkespriserna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sen röjning

Mäki  
#108300 Jag kör skördare dagligen och skulle rekommendera att stammar som står tätare än 10cm skall röjas annars riskerar man att stamskada det som skall vara kvar. Alternativt att skördarn tar båda men då blir det en lucka.
Jag vet att det går att plocka två träd som växer riktigt tätt men det tar längre och risken för stamskador ökar.

Avatar Fallback

Re: Sen röjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108314 Är de såpass grova så låt dom vara om du inte har möjlighet att ta reda på dem. Du kan ju leva med den fromma förhoppningen att när gallringsdagen kommer så kan du vara med och manuellfälla dem då.

Användarvisningsbild

Re: Sen röjning

finskpinne  
#108315 Håller med "Mäki" om att det går att plocka stammar bra utan att skada dom kvarvarande men det kräver mera tid! Jag som skördarförare försöker planera körningen så att jag tar bort så mycket som möjligt av "parträd" om det inte blir för stora luckor.

Eftersom jag ibland måste bottenröja själv(p.g.a brist på röjare) så brukar ju röjningen bli gjord bara några dagar före gallringen blir gjord så då brukar jag fälla "problemträd" med röjsågen och sedan plocka upp dem från marken med skördaren och upparbeta dom, tycker att det går mycket snabbare att göra så än att sitta och pilla med aggregatet på 10 meters håll och försöka att inte skada kvarvarande bestånd.

Så ett alternativ är ju att låta stammarna som står nära varandra vara kvar tills gallringen är aktuell och då gå och fälla dom med motorsågen strax före skördaren kommer. Det här kräver ju extra tid och arbetsinsats men resultatet blir garanterat jättebra!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).