ons 10 aug 2011, 15:43#135358
Beståndet är nu röjt. Jag tog all björk och en del av de tallar som var under 7 cm i diameter (brösthöjd) som stod trångt.
Jag stamkvistade de tallar som verkade finast. Vissa tallar känns fortfarande som de står trångt om man tittar på topparna men det ser helt klart bättre ut.
Därefter gjorde jag två provytor på 100m2 st. Försökte ta 2 provytor som speglade beståndet.
Provyta 1
20 stammar och med relaskopet fick jag 11m2/ha.
Provyta 2
23 stammar och även där 11m2/ha.
Beståndet är ett T24 och enligt planen 17 år. Höjden kanske ska ev justeras till 7-8 meter.
Det kan klart vara så att jag ätt lite fel med relaskopet men det bör ändå hålla sig hyfsat till verkligheten.
Stamantalet är lite färre än vad jag trodde men det kanske är lagom för en slutröjning i tall.
Tar gärna emot tips på vad jag kunde ha tänkt på eller om det helt enkelt verkar ok.
Man brukar säga att man alltid tar för lite men här känns det verkligen inte som jag sparat på krutet. En del tallar känns som sagt fortfarande som de står lite tätt men de är för grova för att röja så de sparas till en gallring (När den nu ska komma???). Hoppas jag inte tagit i alltför bra...