Skogsröjning

Röjning bland tall

15 inlägg 8314 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjning bland tall

Fredrik B  
#134317 Detta gäller ett tallbestånd som är ca 6-7 meter högt. Man ser ganska tydligt vilka stammar som kommer att bli huvudstammarna genom att titta dimetern.

Mellan tallarna är det som en vägg med björk som är ca 3 meter högt.



Finns det ett röjningsbehov här eller är det onödigt jobb?

Ska man plocka bort de tallar som man ser inte kommer att bli huvudstammar eller ska man låta de stå för en gallring?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjning bland tall

skog+ terri  
#134319 ta bort all björk om de inte blir förstor luckor o gallara lite i tallen så de blir fria i luften

Avatar Fallback

Re: Röjning bland tall

Fredrik B  
#135358 Beståndet är nu röjt. Jag tog all björk och en del av de tallar som var under 7 cm i diameter (brösthöjd) som stod trångt.
Jag stamkvistade de tallar som verkade finast. Vissa tallar känns fortfarande som de står trångt om man tittar på topparna men det ser helt klart bättre ut.

Därefter gjorde jag två provytor på 100m2 st. Försökte ta 2 provytor som speglade beståndet.

Provyta 1

20 stammar och med relaskopet fick jag 11m2/ha.

Provyta 2

23 stammar och även där 11m2/ha.

Beståndet är ett T24 och enligt planen 17 år. Höjden kanske ska ev justeras till 7-8 meter.


Det kan klart vara så att jag ätt lite fel med relaskopet men det bör ändå hålla sig hyfsat till verkligheten.
Stamantalet är lite färre än vad jag trodde men det kanske är lagom för en slutröjning i tall.


Tar gärna emot tips på vad jag kunde ha tänkt på eller om det helt enkelt verkar ok.

Man brukar säga att man alltid tar för lite men här känns det verkligen inte som jag sparat på krutet. En del tallar känns som sagt fortfarande som de står lite tätt men de är för grova för att röja så de sparas till en gallring (När den nu ska komma???). Hoppas jag inte tagit i alltför bra...

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning bland tall

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135365 Snyggt jobbat! Nu kan du luta dig tillbaka och se fram emot en förstagallring där du förhoppningsvis får en hyfsad inkonst utan ett röra ett finger. Även om röjningsbehovet inte var så akut enligt beskrivningen.

Avatar Fallback

Re: Röjning bland tall

Johanm  
#135370 Hej!

Kul att folk vårdar och röjer sina skogar i tid. Går och brötar förröjning i eftersatta o oröjda bestånd hela dagarna, folk verkar inte bry sig förrän det vankas gallring och då blir det panik, och dyr röjning..

Jag är helt inne på din linje att röja hyfsat hårt när man väl röjer (röjde tall tidigara i sommar på ca 4-5m T20 och siktade på 1900-2200).

En fundering om ditt bestånd: Vet du hur många stam det stod innan du röjde så man får ett hum om hur mycket du tog bort? Om det känndes som du tog hårt, tror du att det är risk för snöbrott, vindskador??

Hälsningar

/johanm

Användarvisningsbild

Re: Röjning bland tall

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135378 Tycker också att du gör helt rätt, även om det inte behövdes som en del säger så underlättar det allt vidare arbete i skogen, särskilt om du är självverksam. Sen tror jag man kan spara lite lövbestånd här och där, särskilt buskar och sånt för djurlivet. Behöver ju inte bli en park, även om jag själv är en sån sort :wink:

Lämnar du björken eller försöker du ta rätt på den? Jag lämnade min när jag röjde bland tallen, det tog inte mer än 3 år sen är den så mjuk att den kan trampas sönder, blir lätt att komma fram igen alltså.

JAg är själ en sån där som gillar tumregler så hur långt, ungefär, har du mellan tallarna nu?

Avatar Fallback

Re: Röjning bland tall

awes  
#135398 20-23 stammar per 100m2 ger matematiskt 2,09-2,24 meter mellan träden.

Avatar Fallback

Re: Röjning bland tall

Fredrik B  
#135402 Jag siktade på att ha 2,0 meter mellan stammarna för att få ca 2500 stammar kvar. När jag tagit allt löv och de riktigt undertryckta tallarna tog jag även de tallar som, enligt min åsikt, stod för tätt och var under tunnare än 7cm. Detta gjorde nog att stamantalet sjönk något. På sina ställe är de lite tätare och så finns det även mindre "gläntor". Gläntorna känns ändå som om de kommer att växa igen inom en snar framtid. Där det är mindre än 2meter mellan tallarna är där det var grövre tallar eller skulle bli på tok för stor lucka. Jag har varit försiktig med att spara björk i mindre luckor eftersom jag tycker kronorna breder ut sig snabbt och de skulle snart bli en belastning för beståndet (Har jag tänkt fel?).

Med tanke på att mina mätningar gav ca 2000-2300 stammar per ha har jag ju antagligen fått lite längre mellan stammarna än tanken var från början. Detta hoppas jag kompenseras av att tallarna är lite grövre. Om man räknar på det blir det mellan 2,1-2,2m mellan tallarna.

Jag skulle gärna ta och samla upp björken för att njuta av lite ordning och reda men den tiden har jag inte:)

Joanm vi har ju nästan hamnat på samma antal även om jag siktade på ett högre antal. Jag kanske hamnade mer rätt med färre stammar än jag tänkte :)

Det kändes som de stammarna som jag sparade skulle kuna vara huvudstammar eftersom de inte var så tunna. Därför hoppas jag att de ska stå emot snö och vind men det kanske finns fler aspekter än grovleken när det gäller snöbrott mm

Tyvärr mätte jag inte innan röjningen så jag kan inte säga något stamantal men det var allra mest löv som röjdes och mindre tall. Tall som var 5-6 cm röjdes först i slutskedet för att glesa upp och det var inget större antal. Anledningen att adet kändes som om jag tog hårt är väl att det ser så jäkla tomt ut nu jämfört med innan...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjning bland tall

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135417 Så lärorikt att läsa hur du resonerar! Det jag menade med att spara löv var mer de riktigt låga, 2 meters och under, däribland buskar av olika slag. Men jag tror nog att lite björk ska man nog ha här och där, på bekostnad av en och annan tall. Du kanske har några blötare områden där de passar in mer "naturligt"?

He he, precis så tänkte jag också, det tar hundra år att samla ihop småbjörk. Men visst är det lite irriterande att bara lämna dem, särskilt för en vedeldare som jag.

Du har inte händelsevis några foton från skogen, skulle vara intressant.

Avatar Fallback

Re: Röjning bland tall

Johanm  
#135448 Hej igen!

Det jag syftade lite på var om det varit röjt innan??

Men eftersom du skrev att du mest röjt löv och att det verkade vara tydliga huvudstammar borde de ha stabiliserat sig så pass att de ska stå emot lite snö och vind!

Björk breder ut sig och vill ha mycket plats och växer ju betydligt fortare än tallen. Så där kan jag bara hålla med om att vara förskitig att spara för mycket björk (bland tallen) och kanske spara björkar som är mindre än tallarna så att de inte sticker ifrån och tar över, även fast jag tycker om en inblanding av björk!
Håller med Uvskogen om att björk skall finnas, där det är lämpligt...

Skulle som sagt vara kul med en bild..

Hade!

/johanm

Avatar Fallback

Re: Röjning bland tall

Avslutat-03  
#135450 Bra jobbat att röja beståndet. Om björken var så mycket lägre än tallen som du skriver (3-4m) så gjorde du helt rätt som tog bort den helt, den hade ändå självgallrat sig med mycket begränsad naturvårdsnytta. Hade det funnits några jämnhöga hade du kunnat spara dem. Du hamnade också bra i antal stammar/ha och får förhoppningsvis en fin förstagallring så småningom. Imponerande att du ville lägga ned jobbet på att stamkvista men för min del tycker jag att det är lite för sent på sommaren att stamkvista nu. Stor risk för svampangrepp och röta.

Avatar Fallback

Re: Röjning bland tall

Fredrik B  
#135561 Här kommer ett par foto. Det hade ju varit roligt om man tagit foto före också vilket man såklart inte har gjort.
Jag skriver mycket om hur jag tänkt eftersom jag gärna vill ha respons om jag tänkt rätt eller om det finns andra vägar att gå. Men det gäller säkert alla som är inne och skriver på forumen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning bland tall

Johanm  
#135578 Det är alltid roligt att se lite bilder på fin skog! Men det är svårt att få någon känsla för hur det ser ut i verkligheten. Av bilderna att dömma ser tallarna iaf fina och "stabila" ut och jag får ingen känsla av att de står glest heller!

/johanm

Avatar Fallback

Re: Röjning bland tall

Fredrik B  
#135586 Ja precis. Jag är säkert ingen av de bättre skogsfotograferna men jag försökte ta med de bästa bilderna.
Det hade nog varit roligare att se före och efter foto.

Jag bockar och bugar för alla tips och råd.

Nästa projekt blir att dra igång röjsågen och ta lövet i en granplantering. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning bland tall

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135735 Tycker det såg bra ut o visst är det fint med en vit stam här o där!

/nisse

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).