Skogsröjning

Bästa verktyg för stamkvistning?

101 inlägg 16919 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bästa verktyg för stamkvistning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837196 Det kan ju finnas andra skäl att stamkvista än bästa virkeskvalitet, så som vid siktröjning längs ägogränser eller för att hålla vägkanten kvistfri upp till 4,6 meters höjd. Å då behöver även grova kvistar tas bort.

Jag har stamkvistat en hel del längs mina gränser och vägar och då använt manuell stångsåg.
/Niklas

Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Badger  
Niking skrev:Det kan ju finnas andra skäl att stamkvista än bästa virkeskvalitet, så som vid siktröjning längs ägogränser eller för att hålla vägkanten kvistfri upp till 4,6 meters höjd. Å då behöver även grova kvistar tas bort.

Jag har stamkvistat en hel del längs mina gränser och vägar och då använt manuell stångsåg.
/Niklas

Ja, det finns olika behov. För min del motsvarar det grova kanske ca 5% av behovet. Hade det varit tvärtom hade jag nog köpt en elektrisk såg. Just nu lutar jag åt mellanmodellen av Hayuachi.

TS

Sandström87  
#837208 Ja ska bara förvarna dig, du kommer att märka att det inte räcker med en såg. Efter att tag kommer du på att du borde ha en hölstersåg och en såg med ca 1,5m skaft som är väldigt lätt om du ska stammkvista i yngre skog

Användarvisningsbild

#837209 Jo, bra handsågar (typ Silky Sugoi) är ju väldigt smidiga att ha med sig i bältet vid skogspromenader i egen skog.

Hittar man t.ex. några missade björkar i någon röjning, som hotar piska någon gran, blir det väldigt snabbt och smidigt att ta dem med din handsåg (istället för att behöva återkomma med röjsågen).
/Niklas

Användarvisningsbild

Badger  
Sandström87 skrev:Ja ska bara förvarna dig, du kommer att märka att det inte räcker med en såg. Efter att tag kommer du på att du borde ha en hölstersåg och en såg med ca 1,5m skaft som är väldigt lätt om du ska stammkvista i yngre skog

Hmm, ja jag har har funderat mycket fram och tillbaka på detta. Jag har skog i alla möjliga storlekar och åldrar så det vore bra med en så mångsidig såg som möjligt. Men det kanske är fel tänkt. Det kanske är för stökigt att bära med en tyngre såg på promenaderna. Kanske bättre att börja med en lätt kortare såg och ta allt jag kommer åt med den först och se hur mycket högt upp som blir kvar och eventuellt skaffa en längre stång senare?

TS

Sandström87  
#837222 Jag tycker min trisaw är perfekt då den är mycket lätt att plocka isär så man inte behöver bära hela tyngden, och man får kvista ganska mycke innan 4,2m är för kort

Användarvisningsbild

HannuRöj  
Badger skrev:. Kanske bättre att börja med en lätt kortare såg och ta allt jag kommer åt med den först och se hur mycket högt upp som blir kvar och eventuellt skaffa en längre stång senare?

Presis så har jag tänkt också. Har klippt första 2,5m i ungskogarna med dessa: https://www.staypro.fi/puutarha-vapaa-- ... gfEALw_wcB och blivit överraskat hur snabbt det faktiskt går.
😀 Som övrigt, tänker jag, att om stamkvistningen sker i tid är kvistarna så tunna att det går klippa med förbiklippande sax. Verktyget som jag skulle vilja ha är Falco 30 = LimbZipper, men verkar som det tillverkas inte i tillfället, eller är såld ut i allafall.https://youtu.be/b6NJ1Rs9UGs?si=RiGrq2SbKMUCGpJp

Användarvisningsbild

Johan60  
#837305 Jag går första vändan med en Silky Zubat hölstersåg, når ca 2,7m (mer om det är skare…). Lätt att ta med sig bara den. Tycker det är snabb sågning, har inte provat grensax. Några år senare tar jag nästa vända med en stångsåg.

Användarvisningsbild

skogshare  
Badger skrev: Verkar kosta ca 35000-45000 euro och anpassade för något lättkvistat idealträd enligt specen...

Information on the trees
• Trunk diameter 25 to 12 cm - 10“ to 4.5“ (max. DBH at bottom / min. at top)
• Branch strength up to 3.5 cm - 1.4“
• Delimbing height 12 to 15 meters - 40 to 50 feet
• Speed of the cutting head approx. 4 m/s - 13 ft./s
• Duration of delimbing at 12 m - 40 ft. of height approx. 8 seconds
• Possible output 30 to 50 trees per hour (in Europe – about 80 to over 100 in plantations!)
• Clean cut due to special knife technology - no risk of injury to the bark

Njae, jag tror nog att manuell såg på yngre träd är min modell.

Så länge jag kan minnas har sakkunniga poängterat vikten av att vid stamkvistning skydda grenkudden hos tall och att på rötkänsliga trädslag - framför allt gran - lämna en en grenstump på ett par centimeter vid grönkvistning. Hur tror ni att det fungerar med detta verktyg som ju verkar sluta helt tätt omkring mantelytan/stammen?

Användarvisningsbild

Badger  
HannuRöj skrev:
Badger skrev: 😀 Som övrigt, tänker jag, att om stamkvistningen sker i tid är kvistarna så tunna att det går klippa med förbiklippande sax. Verktyget som jag skulle vilja ha är Falco 30 = LimbZipper, men verkar som det tillverkas inte i tillfället, eller är såld ut i allafall.https://youtu.be/b6NJ1Rs9UGs?si=RiGrq2SbKMUCGpJp

Limbzipper var en intressant pryl. Ser ut att finnas i Usa, kanske går att importera. Värt att kolla upp. Jag har funderat lite på Fiskars UPX86 också.

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
Badger skrev:
HannuRöj skrev:
Badger skrev: 😀 Som övrigt, tänker jag, att om stamkvistningen sker i tid är kvistarna så tunna att det går klippa med förbiklippande sax. Verktyget som jag skulle vilja ha är Falco 30 = LimbZipper, men verkar som det tillverkas inte i tillfället, eller är såld ut i allafall.https://youtu.be/b6NJ1Rs9UGs?si=RiGrq2SbKMUCGpJp

Limbzipper var en intressant pryl. Ser ut att finnas i Usa, kanske går att importera. Värt att kolla upp. Jag har funderat lite på Fiskars UPX86 också.

Jag har en Fiskars UPX86 med kortare skaft.
Tar den ibland med i hytten och klipper enstaka grenar som är i väg, men ganska dåligt passar designen för skogsträd på varje sätt. Krävs även ganska mycket kraft, rent ergonomiskt uselt att dra med ena hand och motarbeta med andra.
Klippa vinkelrätta kvistar i äppelträd funkar den nog utmärkt. Antalet klipp är avsevärt mindre, och saxen kan vikas i olika vinklar.

😀 Alltså tummen ner för den som ett skogsverktyg.

Användarvisningsbild

Badger  
#837352 Bra. Då låter jag UPX86 stå kvar i butiken. Kollade lite mer på LimbZipper. Om
Den går att beställa från Usa, blir dyrt, kostar över 2000kr utan stång. Stång är bättre att köpa här utan frakten, det är tydligen Wolf-garten som används. Undrar om Wolf-garten är bra rent allmänt. De är inte speciellt dyra så det kanske kan vara värt ett försök.
Senast redigerad av Badger mån 18 mar 2024, 21:44, redigerad totalt 1 gång.

TS
Användarvisningsbild

#837355 Wolf-Garten är väl ok men inte mer, skulle jag säga. Inte toppkvalitet direkt, men heller inte skräp.
/Niklas

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
skogshare skrev:Så länge jag kan minnas har sakkunniga poängterat vikten av att vid stamkvistning skydda grenkudden hos tall och att på rötkänsliga trädslag - framför allt gran - lämna en en grenstump på ett par centimeter vid grönkvistning.

Om man har eget sågverk blir man bara arg på sig själv om man har lämnat grenstumpar kvar på stammen, det blir bara dåliga brädor och reglar som resultat. Det bästa är att kapa där grenkudden slutar, och det är inte så svårt med en manuell stångsåg att sikta rätt, för då vallas grenen över utan att någon torr grenrest blir kvar i stammen och den blivande timmerstocken.

Användarvisningsbild

skogshare  
th skrev:
skogshare skrev:Så länge jag kan minnas har sakkunniga poängterat vikten av att vid stamkvistning skydda grenkudden hos tall och att på rötkänsliga trädslag - framför allt gran - lämna en en grenstump på ett par centimeter vid grönkvistning.

Om man har eget sågverk blir man bara arg på sig själv om man har lämnat grenstumpar kvar på stammen, det blir bara dåliga brädor och reglar som resultat. Det bästa är att kapa där grenkudden slutar, och det är inte så svårt med en manuell stångsåg att sikta rätt, för då vallas grenen över utan att någon torr grenrest blir kvar i stammen och den blivande timmerstocken.

Helt rätt, @th. Professor Per Nylinder skrev 1952 att stamkvistning av rötkänsliga trädslag med kvarlämnande av 1" -1,5" stumpar är "förkastlig om den ej året efter följes av en torrkvistning av de kvarlämnade stumparna".

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).