sjohult skrev:Det är väll klart att inte entreprenören ska gå med förlust bara för att en markägare är så lat så han inte orkar gå ut och röja i sin egen skog. En sån markägare ska igentligen inte ha skog när han inte kan sköta den. Det ska bli dyrt för en markägare när man är i oröjd skog, då kanske han lär sig att röja annars är han dum snål.
Niking skrev:Hur är det förresten med förröjningen i bolagens egna skogar? Brukar väl vara lite si och så med den saken, har jag för mig - med motivering att det inte lönar sig?
/Niklas
Mangan skrev:Mäki skrev:Prislistorna förutsätter att det ska vara röjt alltså ska det vara röjt.
Nej, inte om man säljer allt på rot. Eller LRK. Har aldrig sett något sådant krav.
bodaedet skrev:Mangan skrev:Mäki skrev:Prislistorna förutsätter att det ska vara röjt alltså ska det vara röjt.
Nej, inte om man säljer allt på rot. Eller LRK. Har aldrig sett något sådant krav.
Hur många gallringar har du sålt på rot?
En oröjd gallring på LRK inbringar nog mindre klirr i kassan eller en röjd, i alla fall om virkesuppköparen räknat rätt.
Mangan skrev:Inga. Pratar vi bara gallring?
Pensionär skrev:Har skrivit i en annan tråd hur bolagen brukar fixa de här i Finland. Man får 0,5 cent/kubik mera i betalning om det är förröjt.
Personligen tror jag att det lockar mest om skogsägaren ser svart på vitt hur mycket mera han tjänar om han förröjer.
Dock kräver ju de att man ska göra arbetet själv. 0,5 cent räcker ju inte för att de ska vara lönsamt att köpa röjningen.
Mäki de kanske du kan svara på.
Om det inte är förröjt, ser ni entreprenörer av den där 0,5 centen då?
Niking skrev:Jo, men förröjningen kostar ju pengar. Så knäckefrågan är ju om vinsten av förröjt kontra icke förröjt är större eller mindre än kostnaden för själva förröjningen. Hur ser den kalkylen egentligen ut för markägaren?
/Niklas
Mangan skrev:sjohult skrev:Det är väll klart att inte entreprenören ska gå med förlust bara för att en markägare är så lat så han inte orkar gå ut och röja i sin egen skog. En sån markägare ska igentligen inte ha skog när han inte kan sköta den. Det ska bli dyrt för en markägare när man är i oröjd skog, då kanske han lär sig att röja annars är han dum snål.
Vad är nästa steg, gnälla för att markägaren är "för lat" för att inte gå ut och markera varje träd som skall gallras på ett tydligt sätt? För då blir ju jobbet bättre gjort och mindre mentalt påfrestande för den stackars maskinoperatören.
Det är ju för att markägaren är "för lat" för att inte avverka själv som det över huvud taget finns jobb åt entreprenören, dvs skogsägaren tjänar på att leja in en entreprenör. Bara därför. Om skogsägaren inte tjänar något på att förröja, så varför?
Mäki skrev:Niking skrev:Jo, men förröjningen kostar ju pengar. Så knäckefrågan är ju om vinsten av förröjt kontra icke förröjt är större eller mindre än kostnaden för själva förröjningen. Hur ser den kalkylen egentligen ut för markägaren?
/Niklas
Jag förstår att ni markägare inte tycker att ni ska betala för röjningen men det är ju ni som säljer så hur man än räknar eller vem som än betalar vad så är det ju av säljarn som kostnaden sist och slutligen dras.
En entreprenör måste ha X antal pengar i timmen för att kunna arbeta med sitt jobb och det är ingen guldtäljnings bransch. Så om objektet är oröjt stiger kostnaden på avverkningen och det står säljaren för.
Men jag personligen tycker inte bara röjningen handlar om pengar det handlar också om att man får ett bättre bestånd med allt vad det innebär och det är väldigt svårt att sätta in i en kalkyl hur det löns för markägaren.
Niking skrev:
Jo, jag förstår att ni entreprenörer gärna vill ha optimala gallrings och avverknings förhållanden, men faktum kvarstår att förröjningen kostar att utföra och så länge det inte visas upp en trovärdig kalkyl på att en förröjning är lönsam för markägaren, så ska det egentligen inte förröjas. Skogsägarbranschen är heller inte att tälja guld med täljkniv precis.
Det är ju så mycket enklare att kräva förröjning om man själv slipper betala!
/Niklas