Skogsröjning

Förröjning

47 inlägg 21953 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Förröjning

Pensionär  
#135799 Har skrivit i en annan tråd hur bolagen brukar fixa de här i Finland. Man får 0,5 cent/kubik mera i betalning om det är förröjt.
Personligen tror jag att det lockar mest om skogsägaren ser svart på vitt hur mycket mera han tjänar om han förröjer.
Dock kräver ju de att man ska göra arbetet själv. 0,5 cent räcker ju inte för att de ska vara lönsamt att köpa röjningen.

Mäki de kanske du kan svara på.

Om det inte är förröjt, ser ni entreprenörer av den där 0,5 centen då?

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Förröjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135802
sjohult skrev:Det är väll klart att inte entreprenören ska gå med förlust bara för att en markägare är så lat så han inte orkar gå ut och röja i sin egen skog. En sån markägare ska igentligen inte ha skog när han inte kan sköta den. Det ska bli dyrt för en markägare när man är i oröjd skog, då kanske han lär sig att röja annars är han dum snål.


Vad är nästa steg, gnälla för att markägaren är "för lat" för att inte gå ut och markera varje träd som skall gallras på ett tydligt sätt? För då blir ju jobbet bättre gjort och mindre mentalt påfrestande för den stackars maskinoperatören.

Det är ju för att markägaren är "för lat" för att inte avverka själv som det över huvud taget finns jobb åt entreprenören, dvs skogsägaren tjänar på att leja in en entreprenör. Bara därför. Om skogsägaren inte tjänar något på att förröja, så varför?

Avatar Fallback

Re: Förröjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135803
Mäki skrev:Prislistorna förutsätter att det ska vara röjt alltså ska det vara röjt.


Nej, inte om man säljer allt på rot. Eller LRK. Har aldrig sett något sådant krav.

Avatar Fallback

Re: Förröjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135804
Niking skrev:Hur är det förresten med förröjningen i bolagens egna skogar? Brukar väl vara lite si och så med den saken, har jag för mig - med motivering att det inte lönar sig?
/Niklas


Nej, det verkar inte löna sig. Men tydligen är det vår moraliska skyldighet att underlätta för entreprenörerna ändå. ;)

Avatar Fallback

Re: Förröjning

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135805 Man får nog se på lönsamheten för hela skogsgården, inte bara enskilda händelser.
Just mina 2-öringar

Användarvisningsbild

Re: Förröjning

bodaedet  
#135811
Mangan skrev:
Mäki skrev:Prislistorna förutsätter att det ska vara röjt alltså ska det vara röjt.


Nej, inte om man säljer allt på rot. Eller LRK. Har aldrig sett något sådant krav.

Hur många gallringar har du sålt på rot?
En oröjd gallring på LRK inbringar nog mindre klirr i kassan eller en röjd, i alla fall om virkesuppköparen räknat rätt
Här köper ingen som jag vet om gallringar på LRK, här går allt på kubik eller timme. Men det är nog olika över hela landet. Som sagt vi kommer nog aldrig överens om detta, där jag verkar är det inga problem ändå, det mesta är röjt när vi kommer annars så löser uppdragsgivaren det direkt. Ha det gott folkens

Avatar Fallback

Re: Förröjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135814 Inga. :-) Pratar vi bara gallring?

Användarvisningsbild

Re: Förröjning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135816
bodaedet skrev:
Mangan skrev:
Mäki skrev:Prislistorna förutsätter att det ska vara röjt alltså ska det vara röjt.


Nej, inte om man säljer allt på rot. Eller LRK. Har aldrig sett något sådant krav.

Hur många gallringar har du sålt på rot?
En oröjd gallring på LRK inbringar nog mindre klirr i kassan eller en röjd, i alla fall om virkesuppköparen räknat rätt.


Jo, men förröjningen kostar ju pengar. Så knäckefrågan är ju om vinsten av förröjt kontra icke förröjt är större eller mindre än kostnaden för själva förröjningen. Hur ser den kalkylen egentligen ut för markägaren?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Förröjning

bodaedet  
#135817
Mangan skrev:Inga. :-) Pratar vi bara gallring?

Jag trodde det, sorry om jag har fel. Slutavv spelar nog ingen större roll varken för markägare eller entrerprenör, skulle jag tro, håller själv bara på med gallring

Användarvisningsbild

Re: Förröjning

Mäki  
#135826
Pensionär skrev:Har skrivit i en annan tråd hur bolagen brukar fixa de här i Finland. Man får 0,5 cent/kubik mera i betalning om det är förröjt.
Personligen tror jag att det lockar mest om skogsägaren ser svart på vitt hur mycket mera han tjänar om han förröjer.
Dock kräver ju de att man ska göra arbetet själv. 0,5 cent räcker ju inte för att de ska vara lönsamt att köpa röjningen.

Mäki de kanske du kan svara på.

Om det inte är förröjt, ser ni entreprenörer av den där 0,5 centen då?


Nej, något sådant tillägg finns inte längre.
Niking skrev:Jo, men förröjningen kostar ju pengar. Så knäckefrågan är ju om vinsten av förröjt kontra icke förröjt är större eller mindre än kostnaden för själva förröjningen. Hur ser den kalkylen egentligen ut för markägaren?
/Niklas

Jag förstår att ni markägare inte tycker att ni ska betala för röjningen men det är ju ni som säljer så hur man än räknar eller vem som än betalar vad så är det ju av säljarn som kostnaden sist och slutligen dras.
En entreprenör måste ha X antal pengar i timmen för att kunna arbeta med sitt jobb och det är ingen guldtäljnings bransch. Så om objektet är oröjt stiger kostnaden på avverkningen och det står säljaren för.

Men jag personligen tycker inte bara röjningen handlar om pengar det handlar också om att man får ett bättre bestånd med allt vad det innebär och det är väldigt svårt att sätta in i en kalkyl hur det löns för markägaren.

Avatar Fallback

Re: Förröjning

sjohult  
#135827
Mangan skrev:
sjohult skrev:Det är väll klart att inte entreprenören ska gå med förlust bara för att en markägare är så lat så han inte orkar gå ut och röja i sin egen skog. En sån markägare ska igentligen inte ha skog när han inte kan sköta den. Det ska bli dyrt för en markägare när man är i oröjd skog, då kanske han lär sig att röja annars är han dum snål.


Vad är nästa steg, gnälla för att markägaren är "för lat" för att inte gå ut och markera varje träd som skall gallras på ett tydligt sätt? För då blir ju jobbet bättre gjort och mindre mentalt påfrestande för den stackars maskinoperatören.

Det är ju för att markägaren är "för lat" för att inte avverka själv som det över huvud taget finns jobb åt entreprenören, dvs skogsägaren tjänar på att leja in en entreprenör. Bara därför. Om skogsägaren inte tjänar något på att förröja, så varför?



för att det ser mycket finare ut efter man har gallrat. En oröjd skog ser för j-vlig ut tycker jag. Om man går inte å gallar en sån skog så står det buskar och träd år alla håll när man är färdig. och skadorna ökar också när man inte har röjt. Man ska också vara nöjd med sitt arbete när man lämnar ett objekt och börjar på nästa och det är man oftast inte i ett oröjt bestånd, det brukar se ut som kriget med buskar o sly överallt.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135861
Mäki skrev:
Niking skrev:Jo, men förröjningen kostar ju pengar. Så knäckefrågan är ju om vinsten av förröjt kontra icke förröjt är större eller mindre än kostnaden för själva förröjningen. Hur ser den kalkylen egentligen ut för markägaren?
/Niklas

Jag förstår att ni markägare inte tycker att ni ska betala för röjningen men det är ju ni som säljer så hur man än räknar eller vem som än betalar vad så är det ju av säljarn som kostnaden sist och slutligen dras.
En entreprenör måste ha X antal pengar i timmen för att kunna arbeta med sitt jobb och det är ingen guldtäljnings bransch. Så om objektet är oröjt stiger kostnaden på avverkningen och det står säljaren för.

Men jag personligen tycker inte bara röjningen handlar om pengar det handlar också om att man får ett bättre bestånd med allt vad det innebär och det är väldigt svårt att sätta in i en kalkyl hur det löns för markägaren.


Jo, jag förstår att ni entreprenörer gärna vill ha optimala gallrings och avverknings förhållanden, men faktum kvarstår att förröjningen kostar att utföra och så länge det inte visas upp en trovärdig kalkyl på att en förröjning är lönsam för markägaren, så ska det egentligen inte förröjas. Skogsägarbranschen är heller inte att tälja guld med täljkniv precis.

Det är ju så mycket enklare att kräva förröjning om man själv slipper betala! :wink:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Förröjning

Mäki  
#135870
Niking skrev:
Jo, jag förstår att ni entreprenörer gärna vill ha optimala gallrings och avverknings förhållanden, men faktum kvarstår att förröjningen kostar att utföra och så länge det inte visas upp en trovärdig kalkyl på att en förröjning är lönsam för markägaren, så ska det egentligen inte förröjas. Skogsägarbranschen är heller inte att tälja guld med täljkniv precis.

Det är ju så mycket enklare att kräva förröjning om man själv slipper betala! :wink:
/Niklas


Jo det är det men det jag försöker säga är att entreprenörerna har skrivit på ett kontrakt med bolaget att skiftena skall vara förröjda, argumentet att vi skulle ha säljt skinnet före bytet fallit funkar inte för vi har olika taxor på olika objekt med hänsyn till grovlek olika typ av avverkning osv osv men det krävs att det skall vara förröjt.

Så vill inte markägaren stå för kostnaden så är det ju bolaget som skall göra det.
Det var på det viset tidigare i Finland men man gick ifrån det systemet när det kändes orättvist av dom som hade bra skötta skift som inte krävde direkt någon röjning, för när bolaget skulle sköta det så slog dom ut kostnaden på alla markägare genom att betala lägre m3 pris.

Så på ett vis skulle nog jag kunna tänka mig att entreprenören skulle stå för den kostnaden med förhöjd avverknings kostnad till följd.
Men jag är rädd att det skulle slå fel mot markägarna och som vi vet finns det alltid oseriösa entreprenörer som skulle dumpa priset för röjningen och sedan göra ett skit jobb med mycket skador och liknande för att sedan försvinna ur branschen med vinsten i fickan.
Så vi som har yrkesstolthet och hade tänkt vara länge i branschen skulle vilja att utgångsobjekten skulle vara acceptabla att köra i.
Så är inte alltid fallet, tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning

masterchief  
#135871 Faktum att de skogsägare med "välskött" dvs lättavverkad skog samt bra markförhållanden redan sponsrar de som har "sämre" skött skog samt dåliga markförhållanden iom prislistan går på medelstam.
Är en väldig skillnad på o köra jämn medelstam kontra ett bestånd med stor variation även om medelstammen är den samma.
Likaså bökig terräng straffar sig gentemot bra terräng.
Men är det inte förröjt i något av bestånden blir det inget bra i slutändan,,,,en oröjd tallskog torde bli omöjlig att ta ut grot i iom om nedkrossat eksly mm får överleva till slutavverkning så är jag då inte mannen o hyggesrensa all grov krypek.....

Avatar Fallback

Re: Förröjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135900 Vad bolag och entreprenör avtalar sinsemellan är inhet som skogsägaren får veta något om.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).