Skogsröjning

Kedjeröjsåg

448 inlägg 168148 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

Axl  
#406979 Det var 3 lite koniska brickor. Tror 2 var vända mot varandra, nu satte jag dom åt samma håll. Får se om det blir bättre.

Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

JensSkoog  
#406992 Ska se om jag får fotad min i morron eftan, så kan vi se om det är samma.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

bgl  
#407015 Slirkopplingen på min KM130R släppte också när den var ny, jag har tagit upp det det tidigare i tråden.
Hur brickorna satt från början tänkte jag inte på vid demonteringen, när jag satte ihop det igen satte jag den första brickan mot drevet med den konvexa delen uppåt, nästa tvärt om och överst som den understa. Lite loctite, det höll fram till drevbyte, samma igen och det verkar också hålla.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

JensSkoog  
#407160
1473627991_km130r_kjededrev_skiver_11_09_16.jpg


Såhär var det skruvat tillsammans på min såg.
Från vänster:
Tjock bricka, kedjedrev, tjock bricka, tre brickor vänd mot varandra som man ser.
Har körd så utan Locktite några timmar, och det sitter utan att lossna.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

Axl  
#407167 Tack Jens! Man blir lite förbannad när man tittar i instruktionsboken och allt som står är att man ska lämna sågen till verkstad.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

JensSkoog  
#407189
Axl skrev:Tack Jens! Man blir lite förbannad när man tittar i instruktionsboken och allt som står är att man ska lämna sågen till verkstad.

😈 Holler med i det 187%.

Tröttnar lite på att Stihl inte delar med sig sprängskissor och annat
som behövs i ordinarie skvruvning på prylar.
Byta kedjedrev hör ju in under underholl som vi som har jobbat lite med såg kan
göra själv utan problem. Varför betala en verkstad 750 kr. + moms i timmen för ett
sådant jobb, och å andra sidan finns inga bra verkstad för Stihl här nu mera :cry:

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

Hema  
#407190
JensSkoog skrev:
Axl skrev:Tack Jens! Man blir lite förbannad när man tittar i instruktionsboken och allt som står är att man ska lämna sågen till verkstad.

😈 Holler med i det 187%.

Tröttnar lite på att Stihl inte delar med sig sprängskissor och annat
som behövs i ordinarie skvruvning på prylar.
Byta kedjedrev hör ju in under underholl som vi som har jobbat lite med såg kan
göra själv utan problem. Varför betala en verkstad 750 kr. + moms i timmen för ett
sådant jobb, och å andra sidan finns inga bra verkstad för Stihl här nu mera :cry:

Nästan så du summerade ihop det fint. Stihls agerande är kanske inte lönsamt. (även om vi numera vet att det var lite extra olyckligt med just din butik).

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

frågande och vetande  
#407324 Har dessvärre fått lite problem med min kedjeröjsåg 535. Har bara kört kanske 10 tankar och allt har gått över förväntan tills igår...När jag släppte gasen gick den ner så lågt i varv att den dog. Tomgången har varit bra innan utan problem. Kunde hålla liv i den genom att gasa undan för undan :???:

Lät jag den vara en stund kunde jag dra igång den och då gick sågen fint ett par minuter...för att sedan gå för lågt på tomgång tills den stannade.

Någon som haft samma problem, eller tror sig veta vad det kan vara??? Har bara ett fåtal dyrbara timmar i skogen och detta ställer till det lite för mig. Så jag är tacksam för hjälp och idéer :smile:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407325 Igensatt luftfilter? Dåligt tändstift?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

frågande och vetande  
#407327 Tack! Luftfiltret är som rent och fint. Tändstiftet tror jag inte riktigt det är eftersom sågen går bra så länge man har gas på...hmm.

Kan det vara värmen på något sätt? 23 grader igår och en eftersatt riktigt tät röjning. Fortsätt med idéer niking :smile: Du brukar ha en hel del nr saker att komma med.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407330 Hjälper det att justera tomgången?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

Blivande snickare  
#407331 Kommit ihåg att blanda olja i soppan om du kör hemblandat?

Stiftet kan spöka ändå så prova byta det bara för att va säker :)

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

frågande och vetande  
#407335 Kör faktiskt med aspen, så inget fel där riktigt...

Är ju inte hela världen att prova med tändstiftsbyte, om det nu inte skulle vara detta har man ju bara en i reserv till senare :smile: .

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407338 Är kablarna hela och fina? Jag hade en gång problem med min 242, där den ofta gick utmärkt på en tank, men sedan var hopplös att starta igen. Problemet löstes då med nya kablar.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

frågande och vetande  
#407339 Aldrig tänkt på kablarna faktiskt. Blir till att undersöka imorgon då jag kommer upp till fastigheten igen. Återkommer efter grundlig genomgång :grin: Tack för hjälpen så länge!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).