Vi har en granföryngring (G30) där röjningsinsatserna känns lite feltajmade.
2 st röjningar har genomförts. En vid 9 års ålder och en efter 14 års ålder (bhå).
Den första röjningen gjorde jag. Då var det tätt, rena väggen (60-100 000 st/ha). En skärm av björk lämnades för att minska frostrisk och hålla tillbaks nytt björkuppslag (granen antog vi skulle växa bra ändå). Fem år senare gick Södra:s gubbar över det med röjsåg igen. Detta gjordes i bara farten när ett annat bestånd gicks över av dem.
Det jag såg när jag sist gick igenom området var att det känns som att det är dags för röjning. Vad har gått snett? 3 röjningar känns som ett misslyckande i mina ögon. 2 bör räcka tycker jag.
Jag misstänker att den andra röjningen (södra:s) gjordes för tidigt och att de lämnade för mycket björk och smågranar. Så här ser beståndet ut idag, 5 år efter Södras röjning. beståndsåldern är nu 19 år.
Jag har tänkt gå över det i sommar, ta bort allt smått, ställa ut till produktionsförband (1.5-2 m). Eftersom det inte super-tätt borde det gå rätt fort. Avdelningen är på dryga hektaret.
Var tror ni att det gått fel? Hur skulle man gjort istället?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto