Skogsröjning

En tredje röjning...

14 inlägg 10435 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

En tredje röjning...

Martin_G  
#229200 Glad midsommar!


Vi har en granföryngring (G30) där röjningsinsatserna känns lite feltajmade.
2 st röjningar har genomförts. En vid 9 års ålder och en efter 14 års ålder (bhå).
Den första röjningen gjorde jag. Då var det tätt, rena väggen (60-100 000 st/ha). En skärm av björk lämnades för att minska frostrisk och hålla tillbaks nytt björkuppslag (granen antog vi skulle växa bra ändå). Fem år senare gick Södra:s gubbar över det med röjsåg igen. Detta gjordes i bara farten när ett annat bestånd gicks över av dem.

Det jag såg när jag sist gick igenom området var att det känns som att det är dags för röjning. :?: Vad har gått snett? 3 röjningar känns som ett misslyckande i mina ögon. 2 bör räcka tycker jag.

Jag misstänker att den andra röjningen (södra:s) gjordes för tidigt och att de lämnade för mycket björk och smågranar. Så här ser beståndet ut idag, 5 år efter Södras röjning. beståndsåldern är nu 19 år.

IMG_5283.JPG


Jag har tänkt gå över det i sommar, ta bort allt smått, ställa ut till produktionsförband (1.5-2 m). Eftersom det inte super-tätt borde det gå rätt fort. Avdelningen är på dryga hektaret.

Var tror ni att det gått fel? Hur skulle man gjort istället?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: En tredje röjning...

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229210 Du har en hög bonitet och då blir det sådär. Det växer som attan och det är bara att gno på med röjning. Här räknar jag med tre röjningar på de bättre markerna. En lövröjning. En normal ungskogsröjning samt en underväxtröjning inför gallring.

Användarvisningsbild

Re: En tredje röjning...

Mäki  
#229226 Det känns som om den andra röjningen gjordes lite väl tidigt
men nu skall du inte gör det felet en gång till och röja för tidigt igen utan låt det stå ett eller två år till innan du röjer tredje gången. Då kommer du att ha en fin gallring när beståndet är 30 år ungefär.

I ett effektivt skogsbruk på bördig mark så tycker jag att tre röjningar är okej men
jag skulle fördela dem enligt:

Brunsröjning vid ca fem år

Plantskogsröjning vid ca femton år

Förröjning vid ca trettio år

Sedan en första gallring vid ca + trettio år

Avatar Fallback

Re: En tredje röjning...

Martin_G  
#229688 Hej och tack för svar!

Skogsola; ja, gno på är ju det man gör (man är ju smålänning :wink:)


Mäki: mmm lite för tidigt. min tanke också. Du har nog rätt i att ifall jag senarelägger den tredje röjning så får jag mindre uppslag av ny björk (misstänker att det är det du är inne på).

Men det jag oroar mig mest för är grantopparna. Björkarna är inne och piskar på dem redan.

Ska ner ett par veckor i juli. blir till att ta lite nya bilder och lägga upp så får vi ta ett omtag då.

trevlig sommar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: En tredje röjning...

Mäki  
#229714 Jo det var så jag menade.
Är grantopparna hotade så är det väl bara att bita i det sura äpplet och knoga på
men inte ryker topparna på ett år så lite tid har du kanske.

Avatar Fallback

Re: En tredje röjning...

Martin_G  
#238538 Hej,

Lite återkoppling:
Var ute förra helgen med vår nu pensionerade jägmästare för att titta bla. på det här beståndet.
Vi bestämde oss för att flytta fram 1:a gallring och göra den om 3-4 år. I samband med detta ta bort smått som inte ger massa. Riskerna med skador på grantoppar tyckte jägmästarn fanns, men kanske en aning överdrivna av mig. Han tyckte det såg bra ut (och jag litar på honom).

återkommer med bilder på gallringen om några år. Tack för er hjälp!

   TS
Avatar Fallback

Re: En tredje röjning...

Windsor  
#238542 Förband på 1,5-2 m är alldeles för tätt, fundera över vilket avstånd du plantar på. Normalt plantavstånd ligger på 1,8-2 meters förband. Och mig veterligen är det inga plantor du har bild på. Hade det varit ett rent granbestånd hade 2m förband varit ok för att få kvistrensningen medans björk behöver mer plats för att inte lägga sig. Mitt tips är att plocka bort all björk, nu menar jag ALL björk som kan tänkas piska till gran topparna. Visst är det synd att bara skära ner dem när det kunnat bli lite ved till vintern, men ska de satsas på granen så skall björken bort. Angående brunsröjning så kan jag bara rekomendera att inte röja på de sättet. Jag har provat brunsröja några objekt då markägaren ville prova, det slutar med att man far dit året efter för att helröja det. Skulle vilja säga att 3 röjningar skulle vara standard. En sak som alla borde ta till sig är att inte vara snål med röjning, snålar du blir det bara dyrt som satan i slutändan, och plocka bort sortimentet ved från listan, det hör inte hemma i röjning.

Avatar Fallback

Re: En tredje röjning...

Martin_G  
#238555 Hej Windsor,

Intressant med dina åsikter om brunnsröjning. Jag har själv aldrig gjort det, men hört andra med goda erfarenheter. Oftast ställer jag björkskärm direkt när det gäller gran. Men även då får jag gå på det igen efter några år. Jag har ett bestånd där det är dags för andra röjning snart (gran) där skärmen fungerat bra. Ska försöka ta lite bilder på det och lägga upp då jag har lite frågor om det också.

Angående stamantal. Att ha med sig ett förband på 2 meter in i första gallring i granbestånd på god mark är inget som skrämmer mig. Visst kan det bli "dyrt att snåla på röjningen" men om man inbillar sig att det inte behövs en avvägning mellan kostnad för röjning och röjningens förtjänster så har man i mitt tycke fel. Det är ju just den avvägningen som är lite spännande att fundera kring, och gör att men vill testa olika angreppssätt. Det är, i mitt tycke, även behovet av den avvägningen som gör alla röjningsobjekt lite unika. I fallet med den här ungskogen (som växer som tusan!) kommer 90% av björken plockas bort i och med gallringen. 10% björk, får stå i luckorna. Kanske blir det ytterligare återkoppling om 3 år?

   TS
Avatar Fallback

Re: En tredje röjning...

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238570
Mäki skrev:Det känns som om den andra röjningen gjordes lite väl tidigt
men nu skall du inte gör det felet en gång till och röja för tidigt igen utan låt det stå ett eller två år till innan du röjer tredje gången. Då kommer du att ha en fin gallring när beståndet är 30 år ungefär.

I ett effektivt skogsbruk på bördig mark så tycker jag att tre röjningar är okej men
jag skulle fördela dem enligt:

Brunsröjning vid ca fem år

Plantskogsröjning vid ca femton år

Förröjning vid ca trettio år

Sedan en första gallring vid ca + trettio år


Har nu gjort en förstagallring på en T28, 25 år sedan plantering.
Medelstam 12cm, 250m3sk på 5ha.
Södra Östergötland, ej f.d. jordbruksmark.

Användarvisningsbild

Re: En tredje röjning...

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238601 Jag röjde björken hårt i tallplantering för en 7 år sedan. Fick gör över den igen för en 3 år sedan och röjde ner björken till ingenting (utom i luckorna och efter bäcken). Ändå så är flera av dem uppe igen och snart ikapp tallen. Det är inget fel på tillväxten på tallen men björken är väldigt snabb. Det är blöt mark, gränsande mot mer myrliknande mark. Så jag lär nog få röja en gång till före gallring.

Användarvisningsbild

Re: En tredje röjning...

JensSkoog  
#238603
Uvskogen skrev:Jag röjde björken hårt i tallplantering för en 7 år sedan. Fick gör över den igen för en 3 år sedan och röjde ner björken till ingenting (utom i luckorna och efter bäcken). Ändå så är flera av dem uppe igen och snart ikapp tallen. Det är inget fel på tillväxten på tallen men björken är väldigt snabb. Det är blöt mark, gränsande mot mer myrliknande mark. Så jag lär nog få röja en gång till före gallring.

Du har inte provat lite stubbehandling med glyfosat på värsta stellen? På slik mark kommer björken 1 - 1,5 m i året!

Användarvisningsbild

Re: En tredje röjning...

JensSkoog  
#238604
Martin_G skrev:Hej,

Lite återkoppling:
Var ute förra helgen med vår nu pensionerade jägmästare för att titta bla. på det här beståndet.
Vi bestämde oss för att flytta fram 1:a gallring och göra den om 3-4 år. I samband med detta ta bort smått som inte ger massa. Riskerna med skador på grantoppar tyckte jägmästarn fanns, men kanske en aning överdrivna av mig. Han tyckte det såg bra ut (och jag litar på honom).

återkommer med bilder på gallringen om några år. Tack för er hjälp!


Gler mig till å se!

Avatar Fallback

Re: En tredje röjning...

jannee  
#240409 Ni sågar stubbarna för korta ,kör av björkstubbarna i 30 till 40 cm höjd, bildas senare en rosett som växer betydligt saktare än rotskotten, så fungerar det hos mig på G32/34 orna.

Avatar Fallback

Re: En tredje röjning...

Martin_G  
#248385 jannee

Japp. Hört det där även av en kusin till mig.
Ska pröva det omedelbart, låter intressant på hög bonitet..

Tackar för tipset!/martin

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).