sön 28 aug 2016, 21:04#405149
Zalman skrev:Lägg ner kärnkraften. Mycket snart kommer solcellsel att kosta mindre än överföringskostnaden. Även om kärnkraften kan produceras för 0öre/kWh så blir den dyrare än lokalproducerad solcellsel. Har själv beställt 24 solpaneler på 6340W, tänkte även köpa en Tesla Powerwall på 6,4kWh men kommer inte att göra detta eftersom jag utgår ifrån att Tesla med flera lanserar elbilar med 100kWh batterier som både kan laddas med solel och kan driva hela huset. Har man 2 bilar med 100kWh batterier vardera kan man driva ett hus med en årlig elförbrukning på 7300kWh(20kWh/dygn) i 10 dygn.
Därmed kommer offgridlösningar bli vanliga, räcker inte solelen till på vintern kan man ju ha ett avtal med arbetsgivaren om att köpa ström på vintern.
Tycker också att det i byggnormen för villor ska vara ett krav på solceller och att huset producerar mer el än det förbrukar på årsbasis.
Hur snabbt priset på solel har minskat kan man se med Swansons law, priset har gått ner med 90% på 10år, från 4 dollar/watt 2006 till 0,4 dollar/watt 2016. År 2026 kan den ligga på
0,04 dollar/watt vilket skulle innebära att solcellselpriset sjunker från dagens 40 öre/kWh till 4 öre/kWh.
Jag vet inte var jag ska börja men för det första tvinga inte på någon annan några krav om ostabil elproduktion om ägaren ämnar trycka ut den på elnätet. Till eget bruk med eget batteripack javisst, men ut ska den inte!
Detta energislag kanske kan ge trevliga siffror om man fördelar dem över hela året, men de ger nada 50% av dygnet, betydligt mycket sämre under molniga dagar och sämst på vintern när husvärmen behövs som mest. Ju längre ifrån ekvatorn man kommer desto smäre förutsättningar får man. Längre söderut funkar de bättre då de kan driva AC-anläggningar, då dessa har som störst behov när det skiner som mest.
Hur tänker du att vår industri ska kunna finnas kvar, ska alla tvingas till att skaffa batteripack? Det är inte hållbart. Ta bara min 2,5år gamla mobil där batteriet har kvar max 30% av vad det hade på sina glansdagar. Vad är livslängden på solcellerna, vad är livslängden på batterier och vem ska ta hand om allt avfall?
Sedan att tro att kurvan för produktionskostnaden skulle vara linjärt fallande finner iaf jag svårtsmält.
Fakta: Sverige har en av världens koldioxidrenaste elproduktion via kärnkraften. Och genom att trycka in än mer ostabil elproduktion (som är subvetionerad) ihop med vindkraft gör det mindre lönsamt (pga. skev konkurrans) för en elproduktionsproducent att ha en massa stabil elkraft stående i standby. Man skulle kunna säga att de då skulle kunna höja elpriset, men det går inte för då konkurrerar billigare kolkraft utomlands ut kärnkraften, då vi nu är sammankopplade på en global marknad.
Helt sonika ger alltså staten pengar för att avveckla vår stabila elproduktion och gynnar samtidigt kolkraft. Mao. så subvetionerar svenska staten utländsk kolkraft. När sedan elpriset börjar variera så blir det svårt att bedriva tyngre industri i landet, så den kommer flytta och då kommer även den att drivas av el från mindre miljövänlig elproduktion.
Flera andra länder satsar idag på modernare kärnkraft som utnyttjar kärnbränslet betydligt mycket bättre och ger en kortare halveringstid. Det talas om att kunna använd dagens kärnavfall som bränsle till nyare kärnkraftreaktorer, vilket skulle betyda att vi inte behöver bryta nytt uran på länge och vi får än mer förkortad halveringstid. Det talas om halveringstider på flera hundratals år istf 100.000år. Det vore väl väldigt oansvarigt att inte städa upp dagens kärnavfall om vi nu eller snart kan avsevärt förbättre slutprodukten.
Det var få som gillade bensinmotorn när den kom, men att jämföra dåtidens motorer med dagens är inte rättvist.
//Henke månskensskogsbonde