Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

10012 inlägg 490992 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Elen blir nästan gratis

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404629 Lägg ner kärnkraften. Mycket snart kommer solcellsel att kosta mindre än överföringskostnaden. Även om kärnkraften kan produceras för 0öre/kWh så blir den dyrare än lokalproducerad solcellsel. Har själv beställt 24 solpaneler på 6340W, tänkte även köpa en Tesla Powerwall på 6,4kWh men kommer inte att göra detta eftersom jag utgår ifrån att Tesla med flera lanserar elbilar med 100kWh batterier som både kan laddas med solel och kan driva hela huset. Har man 2 bilar med 100kWh batterier vardera kan man driva ett hus med en årlig elförbrukning på 7300kWh(20kWh/dygn) i 10 dygn.
Därmed kommer offgridlösningar bli vanliga, räcker inte solelen till på vintern kan man ju ha ett avtal med arbetsgivaren om att köpa ström på vintern.

Tycker också att det i byggnormen för villor ska vara ett krav på solceller och att huset producerar mer el än det förbrukar på årsbasis.

Hur snabbt priset på solel har minskat kan man se med Swansons law, priset har gått ner med 90% på 10år, från 4 dollar/watt 2006 till 0,4 dollar/watt 2016. År 2026 kan den ligga på
0,04 dollar/watt vilket skulle innebära att solcellselpriset sjunker från dagens 40 öre/kWh till 4 öre/kWh.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

bgl  
#404633 Dessvärre är det inte bara kärnkraften som hotas av solenergi.
Lönsamheten i nordiskt skogsbruk är precis lika hotad.
Vi kanske aldrig hinner bygga upp och skriva av en svensk biobaserad industri för att ersätta fossila bränslen.
El från solfångare till södra Europa och vätgasproduktion för längre avstånd, allt producerat i Sahara.
Det ska finnas en karta på nätet som visar hur liten yta i Sahara som behövs för att täcka hela Europas
energibehov, jag kunde just nu inte hitta den, kan nån annan?

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

tallen100  
#404637 Kärnkraften är det enda vi vet fungerar i dagsläget så att lägga ner den vore ren idioti.
Sätt upp solpaneler på huset? Javisst men räkna med att när nog många gjort det så blir det skatter och avgifter på det oxå, elen kommer aldrig att bli nästan gratis.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

axwell  
#404664
tallen100 skrev:, elen kommer aldrig att bli nästan gratis


Jodå, nästan gratis. :roll:
Noll kWh mellan 16 juli och 17 augusti :!:

Så lång tid tog det innan Eon skickade en inhyrd tekniker från Jämtland för att byta elmätaren, i Söråker Medelpad, som slogs ut av åskan.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vardon  
#404670
tallen100 skrev:Sätt upp solpaneler på huset? Javisst men räkna med att när nog många gjort det så blir det skatter och avgifter på det oxå, elen kommer aldrig att bli nästan gratis.


det har de redan infört, de behöver bara justera storleksgränserna lite så :)

http://www.expressen.se/dinapengar/i-da ... i-sverige/

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

tallen100  
#404673 Ja solen ska minsann inte få vara till nytta och vara gratis :roll: . Dom är väl för söta.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

tallen100  
#404674
axwell skrev:
tallen100 skrev:, elen kommer aldrig att bli nästan gratis


Jodå, nästan gratis. :roll:
Noll kWh mellan 16 juli och 17 augusti :!:

Så lång tid tog det innan Eon skickade en inhyrd tekniker från Jämtland för att byta elmätaren, i Söråker Medelpad, som slogs ut av åskan.

Ibland kan det gå undan :lol:

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404682 Ett förslag på en byggnormen som kravställer solceller för villor är ju inte helt omöligt när Peter Eriksson är bostadsminister. Men med tanke på hur läget på bostadsmarknaden är idag och hur mycket miljöpartiet lyckats få igenom så är någon risken liten.

Men det är en intressant fråga hur man ska lösa problemet med energiskatt när egenproducerad el blir allt mer vanligt. Solcellerna kommer att bli billigare och bättre. Den dagen som de ekonomiska kalkyler för solel går ihop så kommer marknaden att explodera.

Jag är tveksam till att Swansons law är användbar när man ska räkna kwh? (Men är bara wiki-lärd. Har aldrig hört om detta tidigare)

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405115
bgl skrev:Dessvärre är det inte bara kärnkraften som hotas av solenergi.
Lönsamheten i nordiskt skogsbruk är precis lika hotad.
Vi kanske aldrig hinner bygga upp och skriva av en svensk biobaserad industri för att ersätta fossila bränslen.
El från solfångare till södra Europa och vätgasproduktion för längre avstånd, allt producerat i Sahara.
Det ska finnas en karta på nätet som visar hur liten yta i Sahara som behövs för att täcka hela Europas
energibehov, jag kunde just nu inte hitta den, kan nån annan?


Tror att markägare som i dagsläget ligger lite för långt bort från en större stad, för att kunna pendla,
kommer att gynnas, eftersom det blir så billigt att pendla.
Idag så drar en elbil ca 1-2kWh/mil, vilket ger låga pendlingskostnader.
Sjunker milkostnaden för elen under 10örekWh, blir ju "bränslekostnaden" försumbar
vilket innebär att många kan tänka sig att pendla 5 mil enkel väg till jobbet.

Redan idag kan du köpa en pendlingsbil med låga driftskostnader.
Exempel:
CITROEN
C-ZERO
EL
2011
3000mil/år
Milkostnad 10 kr/mil

http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... -2011-6664
Vilken annan bil från 2011 kan man köra för 10kr per mil?
Senast redigerad av Zalman sön 28 aug 2016, 20:44, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405116
Vardon skrev:
tallen100 skrev:Sätt upp solpaneler på huset? Javisst men räkna med att när nog många gjort det så blir det skatter och avgifter på det oxå, elen kommer aldrig att bli nästan gratis.


det har de redan infört, de behöver bara justera storleksgränserna lite så :)

http://www.expressen.se/dinapengar/i-da ... i-sverige/


Denna skatt är extremt korkad, den måste bort!

   TS
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405118 Dessutom finns det redan idag elbolag som subventionerar installationer av batterier i hemmet.
Tanken är att elbolaget kan använda ditt batteri vid behov för att ta bort extrema toppar i elförbrukningen.
Oljeeldade elverk som bara behövs några timmar per år, fungerar visserligen, men är miljöbovar och är mycket dyra.
Bättre är då att använda batterier ute hos kund som dessutom ger en mycket robust lösning för driftsstörningar.

Exempel:
Green Mountain Power (GMP) of Vermont is beginning to sell discounted Tesla Powerwalls to its customers to help stabilize the power grid.
GMP plans to distribute 500 total units to test the new plan. Powerwalls cost $6,500 each, equipped with AC to DC converters for grid interfacing. Powerwall costumers connected to the grid will receive a $2,000 discount from GMP. The company is not receiving a discount from Tesla.
http://insideevs.com/vermont-utility-of ... omeowners/

Så den naturliga konsekvensen blir:
1. Köp en Tesla P100D.
2. Låt en elektriker möjliggöra att bilen kan fungera som en "Powerwall".
3. Låter mitt elbolag betala mig 500.000kr för att de ska kunna använda min 100kWh "Powerwall" vid behov.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#405134 På den gamla "goda" tiden fick man SKATTA för egen vedbrand. M.a.o. det är väl en självklarhet att man ska skatta för egen energiproduktion. Du/Ni ska vara förbannat glada att ni över huvud taget få bo och leva i Sverige. Finns många andra som vill i hit, så klaga bara int för då åker ni kanske ut 😡
När min morfar renoverade 1967 åkte alla vedeldning ut och en oljebrännare installerades, oljan kostade då 9 eller var det 11 öre/liter, dessutom var en liten del avdragsbar :oops: .

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405143
jannee skrev:På den gamla "goda" tiden fick man SKATTA för egen vedbrand. M.a.o. det är väl en självklarhet att man ska skatta för egen energiproduktion. Du/Ni ska vara förbannat glada att ni över huvud taget få bo och leva i Sverige. Finns många andra som vill i hit, så klaga bara int för då åker ni kanske ut 😡
När min morfar renoverade 1967 åkte alla vedeldning ut och en oljebrännare installerades, oljan kostade då 9 eller var det 11 öre/liter, dessutom var en liten del avdragsbar :oops: .


Vet att under en period så fick man förmånsbeskattning för egen ved, idiotisk!

Tyvärr är det lika idiotiskt att behöva betala energiskatt för el som man producerar och förbrukar själv
enligt inlägg tidigare i denna tråd.
Denna skatt uppmuntrar ju till att "svartproducera" el! 😡

   TS
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#405149
Zalman skrev:Lägg ner kärnkraften. Mycket snart kommer solcellsel att kosta mindre än överföringskostnaden. Även om kärnkraften kan produceras för 0öre/kWh så blir den dyrare än lokalproducerad solcellsel. Har själv beställt 24 solpaneler på 6340W, tänkte även köpa en Tesla Powerwall på 6,4kWh men kommer inte att göra detta eftersom jag utgår ifrån att Tesla med flera lanserar elbilar med 100kWh batterier som både kan laddas med solel och kan driva hela huset. Har man 2 bilar med 100kWh batterier vardera kan man driva ett hus med en årlig elförbrukning på 7300kWh(20kWh/dygn) i 10 dygn.
Därmed kommer offgridlösningar bli vanliga, räcker inte solelen till på vintern kan man ju ha ett avtal med arbetsgivaren om att köpa ström på vintern.

Tycker också att det i byggnormen för villor ska vara ett krav på solceller och att huset producerar mer el än det förbrukar på årsbasis.

Hur snabbt priset på solel har minskat kan man se med Swansons law, priset har gått ner med 90% på 10år, från 4 dollar/watt 2006 till 0,4 dollar/watt 2016. År 2026 kan den ligga på
0,04 dollar/watt vilket skulle innebära att solcellselpriset sjunker från dagens 40 öre/kWh till 4 öre/kWh.

Jag vet inte var jag ska börja men för det första tvinga inte på någon annan några krav om ostabil elproduktion om ägaren ämnar trycka ut den på elnätet. Till eget bruk med eget batteripack javisst, men ut ska den inte!

Detta energislag kanske kan ge trevliga siffror om man fördelar dem över hela året, men de ger nada 50% av dygnet, betydligt mycket sämre under molniga dagar och sämst på vintern när husvärmen behövs som mest. Ju längre ifrån ekvatorn man kommer desto smäre förutsättningar får man. Längre söderut funkar de bättre då de kan driva AC-anläggningar, då dessa har som störst behov när det skiner som mest.

Hur tänker du att vår industri ska kunna finnas kvar, ska alla tvingas till att skaffa batteripack? Det är inte hållbart. Ta bara min 2,5år gamla mobil där batteriet har kvar max 30% av vad det hade på sina glansdagar. Vad är livslängden på solcellerna, vad är livslängden på batterier och vem ska ta hand om allt avfall?

Sedan att tro att kurvan för produktionskostnaden skulle vara linjärt fallande finner iaf jag svårtsmält.

Fakta: Sverige har en av världens koldioxidrenaste elproduktion via kärnkraften. Och genom att trycka in än mer ostabil elproduktion (som är subvetionerad) ihop med vindkraft gör det mindre lönsamt (pga. skev konkurrans) för en elproduktionsproducent att ha en massa stabil elkraft stående i standby. Man skulle kunna säga att de då skulle kunna höja elpriset, men det går inte för då konkurrerar billigare kolkraft utomlands ut kärnkraften, då vi nu är sammankopplade på en global marknad.

Helt sonika ger alltså staten pengar för att avveckla vår stabila elproduktion och gynnar samtidigt kolkraft. Mao. så subvetionerar svenska staten utländsk kolkraft. När sedan elpriset börjar variera så blir det svårt att bedriva tyngre industri i landet, så den kommer flytta och då kommer även den att drivas av el från mindre miljövänlig elproduktion.

Flera andra länder satsar idag på modernare kärnkraft som utnyttjar kärnbränslet betydligt mycket bättre och ger en kortare halveringstid. Det talas om att kunna använd dagens kärnavfall som bränsle till nyare kärnkraftreaktorer, vilket skulle betyda att vi inte behöver bryta nytt uran på länge och vi får än mer förkortad halveringstid. Det talas om halveringstider på flera hundratals år istf 100.000år. Det vore väl väldigt oansvarigt att inte städa upp dagens kärnavfall om vi nu eller snart kan avsevärt förbättre slutprodukten.

Det var få som gillade bensinmotorn när den kom, men att jämföra dåtidens motorer med dagens är inte rättvist.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

halvproffs  
#405174 Lyssnade på en utfrågning av en svensk kvinna som var professor i nanoteknik i vintras när jag högg. Mycket intressant! Hon var helt övertygagad om att inom kort tid kommer nanotekniken att lösa alla energiproblem + många andra problem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).