Ps. Det vore förjävligt om fruntimmret sålde min skogsutrustning för det pris jag sade att jag köpte den för !!
stektlök skrev:Frågan e juh om man ska köpa på sig lite dyr jord under tiden vi väntar
totte skrev:stektlök skrev:Frågan e juh om man ska köpa på sig lite dyr jord under tiden vi väntar
Du kan ju starta en lökodling
Mangan skrev:Mot det står effektiviseringar, som gör att det behövs färre bönder och mindre mark.för att mätta en person.
Kse skrev:.
Höj literpriset på mjölk med två kronor och lämna in urträdesansökan från EU i morgon tack.
Mangan skrev:Talande siffror Niking, var har du hittat de uppgifterna?
Vi behvöer i alla fall inte svälta ihjäl vid dåliga skördeår längre. Eller emigrera.
Mangan skrev:Kse skrev:.
Höj literpriset på mjölk med två kronor och lämna in urträdesansökan från EU i morgon tack.
Om jag inte minns fel avskaffades alla stöd till jordbruket alldeles innan vi gick med igen, och de återkom? Skulle vi gå ur, vad tror ni händer då? Mer stöd?
Famag skrev:Kravmärkt i all ära men skörden är inte särskilt mycket bättre 2013 än 1840.
Skillnaden är handelsgödsel finns numera. Då kallas det konventionellt.
Famag skrev:Arbetstidsförkortningen heter maskiner.
Stora maskiner = kortare arbetstid.
Dessa kostar pengar och då behövs det fler Ha att slå ut maskinkostnaden på.
Famag skrev:Vad gäller EU-stöden, behövs ett förtydligande.
EU anser det är billigare att ge livsmedelsnäringen pengar.
För det är färre bönder, än konsumenter som har råd att betala fullt pris för livsmedel.
Och varför ska livsmedel vara billigare.
Jo där handlar det om makt. Svältande mänskor som tidigare kunnat äta sig mätta kommer inte stillatigande att låta politiker gotta sig i mat och pengar.
I bästa fall röstar de bort politikerna.
Sämsta fall blir det kravaller och social misär.
Famag skrev:En annan icke föraktlig del för samhället är att det är oerhört många personer som administrerar dessa stöd.
Eu hade exportsubventioner när vi gick med. Har vi stått utanför så hade bara delar av lantbruket i Skåne, Halland Öster/Västergötland och lite brunabönodling på Gottland överlevt.
Där i mot vill jag säga att jag är ingen beundrare av EU.
Konstaterar bara hur det förhåller sig.
Kse skrev:Mangan skrev:Kse skrev:.
Om jag inte minns fel avskaffades alla stöd till jordbruket alldeles innan vi gick med igen, och de återkom? Skulle vi gå ur, vad tror ni händer då? Mer stöd?
Jag hänger inte riktigt med i din formulering.
Priserna måste hur som helst upp om det ska finnas kvar några bönder i framtiden.
Vi ska inte betala ut stöd till bönderna utan de ska få betalt för sina varor.