Före och efter jobbet

Bönderna kommer att köra Lamborghini

48 inlägg 27151 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

stektlök  
#258390 Jaa vad trevligt det skulle va om bönderna kunde börja få ordentligt för odlingen av alla de slag. Zalman är iaf positiv till jord å skog även om inte hans profetia om prisernas dubbling föll väl ut. Jag hoppas kunna sluta mitt kneg och åka omkring hemma på åkrarna och få bra betalt för det :)

Elmia
Avatar Fallback

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

stektlök  
#258392 Frågan e juh om man ska köpa på sig lite dyr jord under tiden vi väntar :roll:

Användarvisningsbild

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

totte  
#258394
stektlök skrev:Frågan e juh om man ska köpa på sig lite dyr jord under tiden vi väntar :roll:


Du kan ju starta en lökodling :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258398
totte skrev:
stektlök skrev:Frågan e juh om man ska köpa på sig lite dyr jord under tiden vi väntar :roll:


Du kan ju starta en lökodling :mrgreen:


Och sedan steka lökarna innan de säljs :lol:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

alias  
#258400 Mycket snack och lite verkstad i denna tråd - jag tycker det luktar lök lång väg!!! :-)

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258403
Mangan skrev:Mot det står effektiviseringar, som gör att det behövs färre bönder och mindre mark.för att mätta en person.


För att få lite perspektiv kommer här en kort sammanfattning om effektiviseringar och skördeökningar i lantbruket under de senaste ca 150 år sedan:

Runt 1840 låg en god spannmålsskörd på ca 700 kg spannmålskärna per ha och år (ca 3,5:e-4:e kornet). Denna gröda krävde då totalt ca 150 arbetstimmar/ha och år.

Nu är en spannmålsskörd på 7 ton/ha och år (35:e-40:e kornet) ingen märkvärdig skörd i slättbygderna och det krävs totalt max 4-5 timmars arbete/ha och år, varav plöjningen står för ca hälften av arbetstiden. (Är det plöjningsfritt, så blir tidsåtgången endast ca 2-3 timmar/ha och år).

Kollar man motsvarande siffror för t.ex. mjölkproduktionen/ko och år, så har det skett ungefär samma resa där.

Runt 1840 var ca 90-95% av Sveriges befolkningen direkt beroende av lantbruket för sin försörjning. Idag är det väl bara några få procent av befolkningen, som har sin utkomst av jordbruk.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258409 Talande siffror Niking, var har du hittat de uppgifterna?

Vi behvöer i alla fall inte svälta ihjäl vid dåliga skördeår längre. Eller emigrera.

Avatar Fallback

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258410
Kse skrev:.

Höj literpriset på mjölk med två kronor och lämna in urträdesansökan från EU i morgon tack.


Om jag inte minns fel avskaffades alla stöd till jordbruket alldeles innan vi gick med igen, och de återkom? Skulle vi gå ur, vad tror ni händer då? Mer stöd?

Användarvisningsbild

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258417
Mangan skrev:Talande siffror Niking, var har du hittat de uppgifterna?

Vi behvöer i alla fall inte svälta ihjäl vid dåliga skördeår längre. Eller emigrera.


Siffrorna hittade jag i minnesanteckningar från en föreläsning i agrarhistoria 1997/98.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258418 Maten idag är kanske billig, men är den nyttig?

Dessutom så kostade maten 30% av en arbetarlön 1970
mot 12% idag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

alias  
#258421 "Hotet" mot en förbättrad lönsamhet inom jordbruket tror jag till viss del beror på våra regeringar.

Det finns helt enkelt inget incitament för att tillåta en kraftig prishöjning på maten. Ser vi i ett historiskt perspektiv så har en fördyring av maten för det stora flertalet i ett land bidragit till politisk instabilitet i landet, något få politiker önskar sig - i alla fall inte när man själv är i regeringsställning.

Vi kan kritisera EU:s och USA:s jordbruksstöd hur mycket vi vill och säga att det vore bättre att ge lantbrukarna betalt för det de faktiskt producerar, men faktum är att EU-stöden fungerar som en fördelningspolitisk process. De som tjänar mycket betalar en högre andel av sin inkomst i skatt och betalar däregenom mer för maten än den som tjänar lite då den förre bidrar till en större del av stöden till lantbruket.

Att sen jordbruken tvingas till att bli större för att bli "rationellare" är kanske inte så konstigt då alla branscher vill har ett behov av att förbättra sin effektivitet med någon eller några % per år (det är samma sak med t.ex. Södra). Detta är väl för att en större allmänhet skall ha råd att kunna "konsumera" mer per kapita. Frågan äv väl om vi kommer att nå någon punkt, främst inom de areella näringarna, där t.ex. avstånden gör att vi inte kan storleksrationalisera mer p.g.a. t.ex. transportkostnaderna.

Sen när vi gnäller på höga fastighetspriser i förhållande till avkastningen på fastigheterna skall man komma ihåg att jord- och skogsbrukare verkar vara rätt ensamma om att kräva en ränta på eget satsat kapital som är lägre än bankens utlåningsränta. I alla andra branscher som jag har studerat vill man ha en avkastningsränta på balansomslutningen som överstiger bankens utlåningsränta (positiv räntemarginal) som möjliggör att få högre ränta på eget satsat kapital genom s.k. hävstångseffekt.
Inom jord- och skogsbruk nöjer man sig istället med en avkastningsränta på balansomslutningen som ligger under bankens utlåningsränta, vilket betyder att man nöjer sig med nästan nollränta på sina satsade pengar. I normalt företagande vill man ha en riskpremie utöver nivån på bankernas utlåningsränta, men inte inom jord- och skogsbruk av någon anledning.

Vet att det finns en Brittisk studie från ca 1770-1880 som bekräftar att jord- och skogegendomar tenderar att systematiskt vara prissatta högre än vad dess avkastning kan motivera - så fenomenet är varken nytt eller lokalt. Enda sättet att komma tillrätta med detta är nog att återinföra prisprövning på fastigheter, men frågan är om man vill tillbaka dit igen.

Oj, mycket text blev det - får kanske läsa igenom imorgon och se om det är begripligt.

Gonatt!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258423 Kravmärkt i all ära men skörden är inte särskilt mycket bättre 2013 än 1840.
Skillnaden är handelsgödsel finns numera. Då kallas det konventionellt.
Arbetstidsförkortningen heter maskiner.
Stora maskiner = kortare arbetstid.
Dessa kostar pengar och då behövs det fler Ha att slå ut maskinkostnaden på.
Vad gäller EU-stöden, behövs ett förtydligande.
EU anser det är billigare att ge livsmedelsnäringen pengar.
För det är färre bönder, än konsumenter som har råd att betala fullt pris för livsmedel.
Och varför ska livsmedel vara billigare.
Jo där handlar det om makt. Svältande mänskor som tidigare kunnat äta sig mätta kommer inte stillatigande att låta politiker gotta sig i mat och pengar.
I bästa fall röstar de bort politikerna.
Sämsta fall blir det kravaller och social misär.
En annan icke föraktlig del för samhället är att det är oerhört många personer som administrerar dessa stöd.
Eu hade exportsubventioner när vi gick med. Har vi stått utanför så hade bara delar av lantbruket i Skåne, Halland Öster/Västergötland och lite brunabönodling på Gottland överlevt.
Där i mot vill jag säga att jag är ingen beundrare av EU.
Konstaterar bara hur det förhåller sig.

Användarvisningsbild

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

Kse  
#258424
Mangan skrev:
Kse skrev:.

Höj literpriset på mjölk med två kronor och lämna in urträdesansökan från EU i morgon tack.


Om jag inte minns fel avskaffades alla stöd till jordbruket alldeles innan vi gick med igen, och de återkom? Skulle vi gå ur, vad tror ni händer då? Mer stöd?

Jag hänger inte riktigt med i din formulering.

Priserna måste hur som helst upp om det ska finnas kvar några bönder i framtiden.
Vi ska inte betala ut stöd till bönderna utan de ska få betalt för sina varor.

Användarvisningsbild

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258431
Famag skrev:Kravmärkt i all ära men skörden är inte särskilt mycket bättre 2013 än 1840.
Skillnaden är handelsgödsel finns numera. Då kallas det konventionellt.


Tja, du har ju även dränering, växtförädling, bättre och jämnare jordbearbetning och myllning, som definitivt höjer skörden för alternativodlade jordar idag jämfört med 1840. I den konventionella odlingen finns ju även diverse pesticider, som ytterligare höjer den konventionella skörden.

Famag skrev:Arbetstidsförkortningen heter maskiner.
Stora maskiner = kortare arbetstid.
Dessa kostar pengar och då behövs det fler Ha att slå ut maskinkostnaden på.


Ligger en del i detta. Men också laga skiften, täckdikning och rationellare brukningsfält har ju möjliggjort allt större maskiner - samt förstås billig olja!


Famag skrev:Vad gäller EU-stöden, behövs ett förtydligande.
EU anser det är billigare att ge livsmedelsnäringen pengar.
För det är färre bönder, än konsumenter som har råd att betala fullt pris för livsmedel.
Och varför ska livsmedel vara billigare.
Jo där handlar det om makt. Svältande mänskor som tidigare kunnat äta sig mätta kommer inte stillatigande att låta politiker gotta sig i mat och pengar.
I bästa fall röstar de bort politikerna.
Sämsta fall blir det kravaller och social misär.


Gränsen mellan hunger och vrede är ytterst tunn, vilket visades med all önskvärdhet över hela Europa under år 1848.

Famag skrev:En annan icke föraktlig del för samhället är att det är oerhört många personer som administrerar dessa stöd.
Eu hade exportsubventioner när vi gick med. Har vi stått utanför så hade bara delar av lantbruket i Skåne, Halland Öster/Västergötland och lite brunabönodling på Gottland överlevt.
Där i mot vill jag säga att jag är ingen beundrare av EU.
Konstaterar bara hur det förhåller sig.


Frågan är ju om Sverige hade haft full frihandel på jordbruksprodukter idag, ifall vi inte hade varit med i EU. Jag är inte helt övertygad om detta.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258441
Kse skrev:
Mangan skrev:
Kse skrev:.

Höj literpriset på mjölk med två kronor och lämna in urträdesansökan från EU i morgon tack.


Om jag inte minns fel avskaffades alla stöd till jordbruket alldeles innan vi gick med igen, och de återkom? Skulle vi gå ur, vad tror ni händer då? Mer stöd?

Jag hänger inte riktigt med i din formulering.

Priserna måste hur som helst upp om det ska finnas kvar några bönder i framtiden.
Vi ska inte betala ut stöd till bönderna utan de ska få betalt för sina varor.


Några bönder kanske det kommer finnas kvar, men liksom med det mesta annat så flyttas produktionen till länder med bättre förutsättningar. Vi har inte så mycket klädindustri i Sverige längre. Eller konsumentelektronik.

Är svenskarna beredda att betala för att några relativt få markägare skall kunna bedriva sin verksmhet? Jag är inte så säker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).