Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

14537 inlägg 903640 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

svampbob  
gnisten83 skrev:Segelbåtarna?

Ja jag tänkte fraktskeppen.
Det säger en hel del om effektiviteten hos havsbaserad vindkraft. Man byter från något som är helt gratis och kommer av sig själv till energi du måste köpa, frakta och lasta. De som inte bytte blev helt utkonkurrerade.

Elmia

Robur Clivus  
svampbob skrev:

Det säger en hel del om effektiviteten hos havsbaserad vindkraft. Man byter från något som är helt gratis och kommer av sig själv till energi du måste köpa, frakta och lasta. De som inte bytte blev helt utkonkurrerade.

https://wallenius-sol.com/sv/enabler-ma ... onger-ever

Användarvisningsbild

svampbob  
Robur Clivus skrev:
svampbob skrev:

https://wallenius-sol.com/sv/enabler-ma ... onger-ever

Man kan tycka att det borde funka hyfsat då den även har en förbränningsmotor.
Det ser ut att vara dåligt med uppdateringar av projektet 2021 har man tydligen missat.

Användarvisningsbild

JerryH  
#770987 Sitter hos en kund om är en "rätt stor elkonsument" i E4 med 30% rörligt pris och resterande 70% fortfarande bundet, men löper ut nästa år.
Man har redan börjat stå stilla dagtid och bara köra natt då priset på slutprodukten helt enkelt blir för dyr så att försäljningen sjunkit så mycket att man inte behöver köra dygnet runt längre. Och då har ju ändå kronan inte gjort annat än sjunkt på senaste tiden så det borde vara billigt för utländska bolag att köpa ifrån Sverige.

Får de inte ordning på dessa elpriserna så kommer vi snart inte ha någon tung industri kvar i södra Sverige.

Enligt nån av cheferna så är förbrukningen så stor att det påverkar priset i E4, så om de ändå skulle köra tider de meddelat Svenska Kraftnät att de inte ska köra så blir det böter.. Tyckte det lät lite väl mycket, men vi räknade lite på det idag och kom fram till att vid full produktion går det åt ca 45-50MWh i timmen, och då är hela förbrukningen i E4 ca 2500 MWh per timme dagtid.. Så ca 2% av hela E4 i en, till ytan, liten industri =P

Hema  
#770989 EU-kommissionens förslag: Minska elkonsumtionen 10 procent, mao de vill införa elransonering!
Samt de som gör förbättringar ska stötta de som inte gör det. Det ser mörkt ut för EU. Det är nog inget spekulerande om vi går mot en ekonomisk depression eller inte. I mina ögon är det ett väldigt mörkt budskap.
https://www.nyteknik.se/energi/eu-kommi ... nt-7037739
Bästa kommentaren än sålänge:
Ett helstopp på det som kallas för den gröna omställningen som kräver ökad elproduktion .

r93  
#771014 Jag läste att Tysklands regering SPD(?) har röstat för att stänga alla återstående kärnkraftverk, och öka kolkraften.

Med detta så missar/struntar dom i klimatmålen.

Har inte en jättebra källa att länka så ta det med en nypa salt.

Vi måste minska elkonsumtionen, men alla ska köra elbil.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#771029 Tyskland har redan strax efter Fukusiman bestämmt stänga alla kärnkraften på förtiden, men nu har regeringen bestämmt de två kvarvarande hålls på gång som urspruliga planen var.
😉 Dom pointerar orden som reservkraft och tillfälligt för politisk skäl. Därför körs de också precis nu på tomgång.

The Guardian;

Germany is to temporarily halt the phasing-out of two nuclear power plants in an effort to shore up energy security after Russia cut supplies of gas to Europe’s largest economy.

The economy minister, Robert Habeck, announced on Monday that the power plants, Neckarwestheim in Baden Württemberg and Isar 2 in Bavaria, are to be kept running longer than planned in order to be used as an emergency reserve until the middle of next year.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Vedproducent skrev:Ser ut som Polenkabeln är ur drift. Vad är orsaken till detta? Blev en märkbar påverkan på priserna direkt jämfört med kontinenten.

Revision till 8/10.

Hema  
#771426 Jag stöter nästan dagligen på folk, som är av uppfattningen att dagens elpriser beror på Frankrike och Putin. Frankrikes kärnkraft spelar visst roll, men att vi la ned svensk kärnkraft spelar typ ingen roll för priset. Vad kan man skylla denna felaktiga uppfattning på? MP-vänliga statsmedia?

Användarvisningsbild

svampbob  
Hema skrev:Jag stöter nästan dagligen på folk, som är av uppfattningen att dagens elpriser beror på Frankrike och Putin. Frankrikes kärnkraft spelar visst roll, men att vi la ned svensk kärnkraft spelar typ ingen roll för priset. Vad kan man skylla denna felaktiga uppfattning på? MP-vänliga statsmedia?

Det är väl inte helt fel att skylla på Putin. Han har varit smart och långsiktig i sina planer. Attacken på Ukraina är däremot ett vansinnesdåd som står honom och Ryssland dyrt.
Putin har parallellt byggt ut sin gas och oljeexport till Europa och sponsrat miljörörelsen i Europa som har förstört västEuropas energiförsörjningen.

Fransmännen är väl också lite skyldiga då man där har tagit beslut om att avveckla kärnkraft och verken har utifrån det totalt misskött sina reaktorer med motiveringen att de ändå snart ska stängas.

Användarvisningsbild

svampbob  
#771455 Det kommer säkert att bli en hel del jobb framför med energibesparande åtgärder nu när elen inte längre blir nästan gratis 🤔

Jag tog på eget bevåg i våras initiativ till att göra en kalkyl för tilläggsisolering av ytterväggar och tak på en större byggnad.
Jag presenterade kostnaden för ledningen och föreslog att vi skulle beställa en energiberäkning. Jag fick beräkningen i fredags och den visade på 116MWh i årlig besparing.
Det var inte så många miljoner i ombyggnaden så jag gissar att jag får grönt ljus till veckan.

Användarvisningsbild

DennisCA  
#771473 Jag har skaffat värmepump till garaget, istället för direkt-el. Huset är tilläggsisolerat i taket, det var faktisk gratis, anser vi borde få kompensation, för det var 8 år för sent. Företaget som byggde vårt hus hade glömt lägga mer än 100mm isolering, då det ska va 500mm. Upptäckte det då jag gick upp i kallvinden första gången. Dom skickade iaf. en lastbil inom en vecka efter det... Nåja får va nöjd med det, vi har ändå haft ganska bra förbrukning tidigare. Men förväntar mig nu ska det bli ännu bättre.

Har redan märkt skillnad i huset, vissa rum kändes kalla förut men inte längre, vilket var p.g.a. att ventilationsrören låg bara i kallvinden med en tunn strumpa som isolering. Nu är dom begravda helt. Verkningsgraden på FTX systemet gick från 50-60% till 85-90%

Har även förbättrat min luftsolfångare till garaget, som ger extra värme på höst och vår.
Bild

Plexiglaset börjar vara slut dock.

Köpte en (begagnad) gasolgrill också, för nu är gasolen billigare än el. Och ska bygga ett stativ så jag kan sätta gjutjärnsgrytan i kakelugnen och laga mat över kolen.

Hema  
svampbob skrev:
Hema skrev:Jag stöter nästan dagligen på folk, som är av uppfattningen att dagens elpriser beror på Frankrike och Putin. Frankrikes kärnkraft spelar visst roll, men att vi la ned svensk kärnkraft spelar typ ingen roll för priset. Vad kan man skylla denna felaktiga uppfattning på? MP-vänliga statsmedia?

Det är väl inte helt fel att skylla på Putin. Han har varit smart och långsiktig i sina planer. Attacken på Ukraina är däremot ett vansinnesdåd som står honom och Ryssland dyrt.
Putin har parallellt byggt ut sin gas och oljeexport till Europa och sponsrat miljörörelsen i Europa som har förstört västEuropas energiförsörjningen.

Fransmännen är väl också lite skyldiga då man där har tagit beslut om att avveckla kärnkraft och verken har utifrån det totalt misskött sina reaktorer med motiveringen att de ändå snart ska stängas.

Hade vi haft mer inhemsk produktion, så hade vi kunnat mota olle i grinden (läs utländska elpriser).

Det är betydligt mycket enklare att acceptera högre elpriser, än att ens tänka tanken att vi tvingas in i elransonering. För att vi har elbrist. Det är så långt ifrån OK, så jag vet inte vad jag ska börja.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#771555 Nu har dom släppt lite mer om ”misstaget” som gjordes i Ringhals.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y6 ... a-ringhals

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#771563 Jaha 😥.. Man glömde vattnet.

Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).