Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

12665 inlägg 703361 visningar 84 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

nyrjoh  
#849051 Tyskarna börjar nog tycka att kostnaderna för att stötta slumpkraft är för stor... ändrar om systemet för stöden:

https://www.reuters.com/business/energy ... 024-07-05/

Elmia
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#849053 Dessa subventioner utgör en rännil mot vad det fossila bränslet subventioneras med.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

gurka  
#849055
Alvarsson skrev:Dessa subventioner utgör en rännil mot vad det fossila bränslet subventioneras med.


Är det verkligen så illa med de Tyska subventionerna till kolkraftverken.....

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#849057 Inte bara i Tyskland, ett gigantiskt slöseri med resurser. Sverige och i princip alla jordens länder gör allt för att gynna detta skadliga bränsle, som jag skrivit många gånger förut, kommer att stå med stora bokstäver i framtida historieböcker.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

gurka  
#849058
Alvarsson skrev:Inte bara i Tyskland, ett gigantiskt slöseri med resurser. Sverige och i princip alla jordens länder gör allt för att gynna detta skadliga bränsle, som jag skrivit många gånger förut, kommer att stå med stora bokstäver i framtida historieböcker.


Solkraften i Tyskland subventionerades med ca 1kr per kWh.
Hur mycket betalar de till kolkraften för att hålla igång sitt elsystem?

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#849059
nyrjoh skrev:Tyskarna börjar nog tycka att kostnaderna för att stötta slumpkraft är för stor... ändrar om systemet för stöden:

https://www.reuters.com/business/energy ... 024-07-05/


De har insett att dessa subventioner till slumpkraften utgör ett gigantiskt slöseri med skattebetalarnas pengar.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#849060 Du som försvarar subventioner med näbbar och klor har du ändrat dig? Nice!

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#849061
Alvarsson skrev:Du som försvarar subventioner med näbbar och klor har du ändrat dig? Nice!


Nej, till skillnad från dig förespråkar jag dock inte folkmord.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#849062
gurka skrev:
Alvarsson skrev:Inte bara i Tyskland, ett gigantiskt slöseri med resurser. Sverige och i princip alla jordens länder gör allt för att gynna detta skadliga bränsle, som jag skrivit många gånger förut, kommer att stå med stora bokstäver i framtida historieböcker.


Solkraften i Tyskland subventionerades med ca 1kr per kWh.
Hur mycket betalar de till kolkraften för att hålla igång sitt elsystem?


Tyvärr vet jag inte det. Däremot vet jag att det fossila bränslet subventioneras med 73000 miljarder kronor varje år globalt. Källa; IMF

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#849063 Vilket är något aktivisterna på IMF hittat på. De korrekta siffrorna erhålls dock från IEA.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#849064
Rotvältaren skrev:
Alvarsson skrev:Du som försvarar subventioner med näbbar och klor har du ändrat dig? Nice!


Nej, till skillnad från dig förespråkar jag dock inte folkmord.


Nu har du missuppfattat igen, det är du genom att försvara dessa fabulösa subventioner på det fossila bränslet som förordar folkmord, du får inte glömma att 9 miljoner människor dör i förtid varje år beroende på det fossila bränslet.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

gurka  
#849065
Alvarsson skrev:Tyvärr vet jag inte det. Däremot vet jag att det fossila bränslet subventioneras med 73000 miljarder kronor varje år globalt. Källa; IMF


Det är inte någon fråga för de enskilda länderna då. Vi får avvakta med en global lösning tills kampen om vem om vem som slutligen får makten över världen och kan fatta de globala besluten.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#849066
Alvarsson skrev:
Rotvältaren skrev:
Alvarsson skrev:Du som försvarar subventioner med näbbar och klor har du ändrat dig? Nice!


Nej, till skillnad från dig förespråkar jag dock inte folkmord.


Nu har du missuppfattat igen, det är du genom att försvara dessa fabulösa subventioner på det fossila bränslet som förordar folkmord, du får inte glömma att 9 miljoner människor dör i förtid varje år beroende på det fossila bränslet.


Och du anser fortsättningsvis att de miljarder människor vars fossila bränsle är helt livsavgörande för att de inte ska svälta eller frysa ihjäl saknar skyddsvärde. Och som den sanna metylenkloridkramare du är ser du absolut inga problem med att CCP har fått tillstånd att släppa ut 900 ton/år av skiten.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#849067 Varför ljuger du?

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#849069
Alvarsson skrev:Varför ljuger du?


Det är bara att läsa dina inlägg så inser man vilken folkmordsförespråkare och metylenkloridkramare du är.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).