Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

12676 inlägg 704259 visningar 84 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#847513 Solel kommer med största sannolikhet att stöpa om den globala elmarknaden.
https://www.energinyheter.se/20240619/3 ... solar-2024

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#847528 Ställa ut på mässa är väl en sak. Men när kostnaderna (de verkliga) kommer på bordet så lär ingen längre vara intresserad.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#847531 Om du nån gång kunde hålla dig till sanningen. Nedan källa på de enorma investeringar som görs i solel.
https://www.iea.org/reports/world-energ ... s#abstract

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#847537
Alvarsson skrev:Om du nån gång kunde hålla dig till sanningen. Nedan källa på de enorma investeringar som görs i solel.
https://www.iea.org/reports/world-energ ... s#abstract


Nej, det var ju inte att tänka att du skulle förstå sambandet.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#847543 Och du apar efter! Du fick inte med dig i rapporten vilka enorma investeringar som görs i solenergi. Då faller ditt hittepå att inte investerarna vet kostnaderna. Så var det med den sanningen.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#847546
Alvarsson skrev:Och du apar efter! Du fick inte med dig i rapporten vilka enorma investeringar som görs i solenergi. Då faller ditt hittepå att inte investerarna vet kostnaderna. Så var det med den sanningen.


Varför ljuger du, jag har inte skrivit ett ord om investerare. Jag nämnde de verkliga kostnaderna.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#847547 Yes, det byggs enormt mycket solel varje dag så nog vet investerarna vad det kostar. Något som inte du trodde.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#847551 Ingen vet vad det kostar förrän allt ligger på bordet. Då brukar intresset svalna betydligt.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#847552 De som bygger tjänar nog pengar annars vore de inte så ivriga på att bygga.
Men sedan kommer det sura bettet i äpplet.
Nu är det ovetande människor som satsar surt förvärvade pengar men även andra och oseriösa investerare som har förhoppningar.
Någon utdelning på investerat kapital är inta att räkna med och när dessa solcellsanläggningar bytt ägare några ggr lär de troligtvis kunna ge en rimlig avkastning, men inte annars.
Får bara hoppas att de som arrenderar ut mark verkligen har vattentäta kontrakt, annars står de snart med en anläggning som de inte har tillgång till och ej heller kan avhända sig. 👎
Solceller såväl som vind ger energi när den som minst behövs = prisbilden blir då därefter.
Vatten och kärnkraft är något som dock ger el regelbundet, vilket kan vara värt hur mycket som helst.
Undrar egentligen hur mycket solceller ger i förhållande till installerad effekt ?
Alvarsson som låtsas var gurun kanske vet ?
Eller inte, svamlar han även om detta ?

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#847557
Rotvältaren skrev:Ingen vet vad det kostar förrän allt ligger på bordet. Då brukar intresset svalna betydligt.


Investeringar i solceller överträffar nu alla andra generationsteknologer tillsammans. Skulle inte investerarna veta vad det kostar, tror du att de får alla dessa solceller gratis?Beräknade investeringar i solcellsteknik beräknas till 500 miljarder USD under år 2024. Du är ju är ju fullständigt offside i ditt resonemang.
Senast redigerad av Alvarsson ons 19 jun 2024, 17:16, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#847561
jannee skrev:De som bygger tjänar nog pengar annars vore de inte så ivriga på att bygga.
Men sedan kommer det sura bettet i äpplet.
Nu är det ovetande människor som satsar surt förvärvade pengar men även andra och oseriösa investerare som har förhoppningar.
Någon utdelning på investerat kapital är inta att räkna med och när dessa solcellsanläggningar bytt ägare några ggr lär de troligtvis kunna ge en rimlig avkastning, men inte annars.
Får bara hoppas att de som arrenderar ut mark verkligen har vattentäta kontrakt, annars står de snart med en anläggning som de inte har tillgång till och ej heller kan avhända sig. 👎
Solceller såväl som vind ger energi när den som minst behövs = prisbilden blir då därefter.
Vatten och kärnkraft är något som dock ger el regelbundet, vilket kan vara värt hur mycket som helst.
Undrar egentligen hur mycket solceller ger i förhållande till installerad effekt ?
Alvarsson som låtsas var gurun kanske vet ?
Eller inte, svamlar han även om detta ?


Ta och läs bifogad rapport så ser du vilken enorma investeringar som görs i förnybar energi. Tyvärr så är Kina hästlängder före alla andra länder. Vi håller på att bli akterseglade, inte så konstigt att Kina dominerar inom den gröna omställningen.
https://www.iea.org/reports/world-energ ... s#abstract

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
#847568
Alvarsson skrev:
Rotvältaren skrev:Ingen vet vad det kostar förrän allt ligger på bordet. Då brukar intresset svalna betydligt.


Investeringar i solceller överträffar nu alla andra generationsteknologer tillsammans. Skulle inte investerarna veta vad det kostar, tror du att de får alla dessa solceller gratis?Beräknade investeringar i solcellsteknik beräknas till 500 miljarder USD under år 2024. Du är ju är ju fullständigt offside i ditt resonemang.


Vad solcellerna kostar att tillverka och installera är en sak. Att ansluta och balansera dessa till stamnätet dock är en helt annan sak. Men eftersom du inte förstår sambandet så fortsätter du ditt svammel.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#847569 Du Alvarsson är i en bubbla, se dig i stället omkring och försök vara lite logisk.
Solceller i Sverige är ungefär detsamma som att investera sina pengar i Ebberöds bank.
Solcellsförsäljarna lovar att man ska kunna räkna hem hela sin investering på 7 till 10 år.
Rent häpnadsväckande att "seriösa" företag bara ha mage till sådana löften (prognoser).
Vad kostar solcellerna, vad kostar uppsättning (montering), vad kostar arrendet av marken ?.
Vem står för alla anslutningar ?
Hur ser prisbilden ut för den ström solcellerna levererar ?
Hur många % av installerad effekt ger verkligen solcellerna - här i Sverige.
Hela investeringen beräknas då gå på och till vilken ränta ?
Du Alvarsson som propagerar så mycket för vind och sol kan väl ge en ungefärlig kostnadsbild då/kWH
Detta måste senare sättas i relation till vad du verkligen får per levererad kWh.
Jag kan dock tänka mig att om jag har 250 tusen som jag inte vet hur jag ska placera. Tar denna summa och sätter solceller på mitt tak som är i rak riktning mot söder kan minska min elräkning så pass mycket att jag får någon % i utdelning på mina 250 tusen.
Är jag riktigt optimistisk kanske jag kan minska min elräkning med 5 till 7 tusen kronor/år, men där lär det stanna.
Men du Alvarsson har säkert räknat på det hela och har säkra uppgifter, delge gärna oss dessa.
Eller har du inte en aning = vet inte ett skit, vilket är rätt eller totalt fel ?

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Tor R  
#847585 Jag vet i alla fall från min konsumtion att solceller skulle vara en stor ekonomisk förlust.
Och om jag lägger min ålder ovanpå kalkylen så skulle investeringen bli ännu dummare.

Rent ekonomiskt har jag bättre avkastning genom att byta fönster och isolera väggar när jag genomför renoveringar, steg för steg dock.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#847595 Solenergin växte med 70% i Sverige under 2023. Sverige följer den globala trenden där solenergi är den snabbast växande energikällan.
https://svensksolenergi.se/solaret-2023/
https://www.energinyheter.se/20240620/3 ... anlaggning

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).