Servicebyggnader

enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

37 inlägg 13608 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

Camaro1969  
#731357 hej!

skulle vilja ha lite prylar under tak så tänkte bygga mig ett enkelt gapaskjul, alltså maskinhall med pulpettak. finns säkert en uppsjö av benämningar

har egensågat virke så det får bli en sorts stolpkonstruktion på plintar. (kanske telefonstolpar hade varit smidigare men det vettetusan)

jag tänker mig att först bygga ca 12x6-7meter
då får man 4 fack på vardera 3 meters bredd
kanske 2,5 meter högt i bakkant och 3,5 meter högt i framkant

nån som har nån ritning eller dimensionsförslag på ett sådant bygge?



   TS
Användarvisningsbild

Re: enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

JohannesG  
#731365 Jag råder dig till att ha minst 4m breda fack. Det är bra att ha manöverutrymme i ingången, speciellt om man vill ställa redskap sida vid sida där inne.

Ta gärna till lite extra i takhöjd också. 4-5m på den höga sidan. Det kostar inte mycket extra att bygga högre när man bygger nytt. Och du kommer inte ångra dig senare.

Avatar Fallback

Re: enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731366 Jag har tankar åt något liknande bygge. Har tvekat på fackbredden, tycker att 4m ger lite för mkt "spill" om man ställer in t.ex. en 2,2 m bred kärra och 3m blir för trångt. Senaste tanken är att gå upp till 6m fack för större flexibilitet, då med limträbalk i framkant och mitten. Tänker 5 fack och ca 8-10m djupt. Tanken är att ha plats för både maskiner, släpkärror, vedsäckar osv.

Användarvisningsbild

Re: enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

Camaro1969  
#731367 tack för era tankar

visst kan man öka på bredden en aning på facken MEN hur blir förhållandet av bärlinor och takbjälkar?

jag kommer bara köra bonnsågat och inget limträ.

tyckte 3 meter ger en bra spännvidd

är de även 6 meter djup blir spännvidden åt det hållet 3 meter med en bärlina på mitten

4 meter känns för långt utan limträ..

   TS
Avatar Fallback

Re: enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731370 Ja, allt beror ju på behov och helt klart är runt 3m öppning lämpligt om man använder eget virke.
Hur har du tänkt "grunden"? Jag funderade på att gräva ner 200l plasttunnor och gjuta fast några stadiga järn som plintar. Men är osäker på om det är det bästa?
Tänkte även självbärande plåt om det inte blir orimligt dyrt.

Användarvisningsbild

Re: enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

machonisti  
#731371
1634044155_12.10.18_020.jpg
$matches[2]

Spikade ihop en 7 meters träbalk. Limmade med polyuretanskum. Valde virke och byggsätt så jag fick överspänning. Ännu efter 10 år håller överspänningen.

Användarvisningsbild

Re: enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

Camaro1969  
#731372 jag tänkte gräva hål och gjuta plintar, men det lär bli närmare 200 liter, iaf i hörnen så inte hallen blåser bort.

eller om man gräver lite djupare, och där gjuter nån sorts fot, säg 60x60cm och mitt på den en pelare, kanske 20x20cm
sedan gräver man ner denna fot så hjälper ju all sand/jord till att hålla den på plats med, och man kanske klarar sig med mindre betong per plint


sedan en stolpe på varje plint, 4 skäring 5"5 ungefär

sedan bärlinor (3 stycken/rader då) av dubbla 2"8 eller 2"9 med förskjutna skarvar, kanske även spiklimmade i varandra.

uppepå detta 2"6 "takstolsreglar" på cc100-120

uppepå det läkt+plåt

så går tanken.

gör man framdelen säg 4,5 meter hög, och ska ha en bärlinas på 9" (23cm) + takstolar 6" (15cm) och läkt + plåt 5-6cm
så blir fri höjd inpassage bara ca 4 meter ändå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

hlb  
#731375 Har gjort 5 m I-balk av plank, totalt 600 mm höga. 2"x 12" som liv och liggande 2"x 6" och 2"x 8" som kanter. (1+ 2) var sida. Använder ev orakhet för att få överspänning. Skruvat och limmat med vinterlim. Ohyvlat virke. Överspänning ca 5 mm. Kan säga att de verkar tåla kriget, trots sin enkelhet.

Användarvisningsbild

Re: enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

Camaro1969  
#731395 Har du bild på I-balken?
Jag förstod inte riktigt hur du gjort.

Och vinterlim? Det tål väl inte fukt, det ska va utelim, D3 som ja förstått?

   TS
Användarvisningsbild

Re: enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

Camaro1969  
#731399 Den som söker han finner..

Men till 3 meters öppningar måste ju dubbla 2”9 räcka alla gånger?
Kanske 2”8 tom…

   TS
Användarvisningsbild

Re: enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

hlb  
#731405 Riktigt starkt jobbat. Hittade inte själv, Dessa är dock de små, bara 3.95 långa och 500 mm höga. De sitter inbyggda nu, 😀

Användarvisningsbild

Re: enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

Camaro1969  
#731448 Såhär är tanken sett från gaveln

   TS
Användarvisningsbild

Re: enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

Camaro1969  
#731449 Och framifrån

   TS
Användarvisningsbild

Re: enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731498 Det här med plintar, måste man gräva ner dom?? Eller kan kan göra som denna snubben??? Kratta ut lite grus på backen och sen gjuta en "plint" på detta??

Han bygger någon form av hus / skjul på detta sedan....
Har inte haft tålamod att följa hans bygge, men det verkar som att han lägger upp hela bygget allt eftersom.

Vad säger ni? kommer detta att funka, kommer byggningen att stå kvar om hundra år?


Användarvisningsbild

Re: enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

Camaro1969  
#731500 jag kommer gräva ner mina, vill få lite tyngd i byggnaden för vinden.

det jag är mest osäker på är ju snölasten dock, och hur man ska dimensionera för att tåla snözon 3,5

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).