Servicebyggnader

Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

43 inlägg 23369 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

JohannesG  
#596121 Vi är i färd med att bygga en maskinhall.
Vi har tänkt att ha en öppning på 8m på ena långsidan. Taktstolarna sitter med C-C 4m alltså hamnar en taktstol mitt på den tänkta balken och ger med snölaster, säkerhetsfaktorer och allt vad det heter en punktbelastning på 65000N. Frågan är hur denna balk bäst bör byggas?

En kompis som jobbar som konstruktör hos en takstolstillverkare har räknat på detta och får det att fungera med 3st fackverk som är 1m höga om dessa är fabriksbyggda. Räknar han däremot på egengjorda fackverk med hålplåtar istället för pressplåtar vill programmet ha 6st fackverk. Blir verkligen hålplåtar så mycket svagare än pressade plåtar?
Vi funderar på att bygga två fackverk i 3x8" som är hopspikade med en plywoodskiva mellan. Skulle denna skiva då väga upp spikplåtarnas svaghet plus att allt sitter ihop i en enda istället för flera separata?

Alternativet är ju givetvis att göra en rejäl balk likt en limträbalk. 15x75cm ska hålla enligt både pappas och kompisens beräkningar.


Senast redigerad av JohannesG sön 17 nov 2019, 15:12, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

hlb  
#596135 Jag gillar "limträbalken". Vi håller på med ett väldigt likt bygge med 1,2 m cc på taktstolarna, 11 m totalbredd och 4 m öppning. Har precis limmat och skruvat ihop två"I-balkar" i trä. 50 cm höga. På mitten 5 cm tjock, men rampar upp till 15 cm längst upp och längst ner, Förspänner den uppåt 10 mm på mitten. Den känns väldigt styv, så jag är inte alls orolig. Tror beräkningsskillnaden för hemgjort mest beror på att virket inte är klassat.

Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

JohannesG  
#596139 Intressant 👍
Har du någon bild på den balken?

Ett alternativ för oss är även att sätta dit en provisorisk stolpe nu och sedan till våren när en granne får fart på sin såg som kan ta drygt 8m göra en balk och hänga upp då. Kan nog överleva med bara 4m öppning ett litet tag. Är det kanske en vettigare lösning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

halvproffs  
#596141
hlb skrev:Jag gillar "limträbalken". Vi håller på med ett väldigt likt bygge med 1,2 m cc på taktstolarna, 11 m totalbredd och 4 m öppning. Har precis limmat och skruvat ihop två"I-balkar" i trä. 50 cm höga. På mitten 5 cm tjock, men rampar upp till 15 cm längst upp och längst ner, Förspänner den uppåt 10 mm på mitten. Den känns väldigt styv, så jag är inte alls orolig. Tror beräkningsskillnaden för hemgjort mest beror på att virket inte är klassat.


Vi har ju en takstolsfabrik här i Hedesunda och dom som jobbar där har på skoj och allvar spikat upp granplankbitar på en vägg med VÄLDIGT fula kvistar i.
Den stämpeln skulle man ha.

Avatar Fallback

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596144 inte ett alternativ med stålbalk? lätt att beräkna och lätt att få tag i.

Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

Vardon  
#596145
zeaflower skrev:inte ett alternativ med stålbalk? lätt att beräkna och lätt att få tag i.


Inte fel att kunna hänga en balkvagn i heller för ett lyftblock

Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

JohannesG  
#596148
zeaflower skrev:inte ett alternativ med stålbalk? lätt att beräkna och lätt att få tag i.

Det är ju en kostnadsfråga också. Vill hålla nere kostnaderna där det är möjligt. Och varför köpa stål när man har eget virke?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

JohannesG  
#596149
Vardon skrev:
zeaflower skrev:inte ett alternativ med stålbalk? lätt att beräkna och lätt att få tag i.


Inte fel att kunna hänga en balkvagn i heller för ett lyftblock

Vore fint, men inte mitt i dörröppningen. Travers vore fint, men det går ordna sen, finns utrymme om man vill.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

hlb  
#596204 Jag vet folk, som har mobil mittstolpe, som är på plats på vintern när det är mycket snö. Skall försöka fixa bild, så får du se om balken stämmer med min målande beskrivning, 😀 Traversen behöver ju inte belastas när det är maximalt med snö och då har man, när det är snöfritt, en travers på ett par ton. 6,5 ton minus tak- och byggnads-vikt. Väl utvalt smålands/norrlands-timmer är säkert starkare än klassat skåneträ.

Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhal

hlb  
#596205 Stålbalk? Jag tycker alltid det är bättre att ha allt i samma material i icke uppvärmda utrymmen. En stålbalk rör sig mycket med temperaturen, men det kan man ju också ta hänsyn till i konstruktionen. Så var det ju det där med snål smålänning också, Det är ju gott om barkborreplank.
Funderade en gång på varför man kunde armera långa betongkonstruktioner med järn, men det beror på att armeringsjärn och betong råkar ha nästan exakt lika värmeutvidgningskoefficient. 😀

Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596211 Intressant, nåt liknande ska jag bygga för stockintaget på blivande såghuset så bilder osv är önskvärt.
-Hur mkt får balken bygga ner innan det påverkar dörröppningen för mkt?

Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

JohannesG  
#596215 Balken får bygga max en meter för att bibehålla 4,5m porthöjd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

JohannesG  
#596219 Funderar på detta med hålplåt kontra pressplåt. För som jag förstod det var det enda skillnaden. Han räknade fortfarande med klassat virke.
På en pressplåt sitter ju taggarna fast i plåten och när dessa är pressade i träet kan det inte röra sig över huvud taget. Men en hålplåt har ju lite glapp i hålen för spikarna och de skulle eventuellt kunna vrida sig även att de är bra islagna då de inte sitter fast i plåten. Kan det vara detta som gör det svagare? Skulle man i så fall kunna skaffa pressplåtar och slå i dessa med slägga och då få samma hållfasthet som fabriksbyggt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

JensSkoog  
#596240 Det blir inte bra. Pressplåt måste pressas i annars lossnar de snabbt har jag erfart.
Gjorde en 6 m balk en gång där det bara var rom för 350mm. Använde limmad 120x350 mm och skruvade en stålplåt på 350x3mm på varje sida. Står fortfarande efter vintrar m mycket snö genom femton år.

Avatar Fallback

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596242 Skulle satsat på limträ, det är inte så dyrt idag som det har varit

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).