Servicebyggnader

Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

43 inlägg 23369 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

JohannesG  
#596121 Vi är i färd med att bygga en maskinhall.
Vi har tänkt att ha en öppning på 8m på ena långsidan. Taktstolarna sitter med C-C 4m alltså hamnar en taktstol mitt på den tänkta balken och ger med snölaster, säkerhetsfaktorer och allt vad det heter en punktbelastning på 65000N. Frågan är hur denna balk bäst bör byggas?

En kompis som jobbar som konstruktör hos en takstolstillverkare har räknat på detta och får det att fungera med 3st fackverk som är 1m höga om dessa är fabriksbyggda. Räknar han däremot på egengjorda fackverk med hålplåtar istället för pressplåtar vill programmet ha 6st fackverk. Blir verkligen hålplåtar så mycket svagare än pressade plåtar?
Vi funderar på att bygga två fackverk i 3x8" som är hopspikade med en plywoodskiva mellan. Skulle denna skiva då väga upp spikplåtarnas svaghet plus att allt sitter ihop i en enda istället för flera separata?

Alternativet är ju givetvis att göra en rejäl balk likt en limträbalk. 15x75cm ska hålla enligt både pappas och kompisens beräkningar.


Senast redigerad av JohannesG sön 17 nov 2019, 15:12, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

hlb  
#596135 Jag gillar "limträbalken". Vi håller på med ett väldigt likt bygge med 1,2 m cc på taktstolarna, 11 m totalbredd och 4 m öppning. Har precis limmat och skruvat ihop två"I-balkar" i trä. 50 cm höga. På mitten 5 cm tjock, men rampar upp till 15 cm längst upp och längst ner, Förspänner den uppåt 10 mm på mitten. Den känns väldigt styv, så jag är inte alls orolig. Tror beräkningsskillnaden för hemgjort mest beror på att virket inte är klassat.

Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

JohannesG  
#596139 Intressant 👍
Har du någon bild på den balken?