Hur gör ni andra med huggarkojorna, har ni med dem efter traktorn eller bär ni dem på huggarvagnen, hur har ni utrustat dem osv ? Tänkte man kunde få lite tips/inspiration innan man sätter igång i vår/sommar.
husqvarna_med_sthil skrev:Roligt med bilder ! Jag ska ta och fototgrafera min också när jag kommer igång. Ska serva maskinerna här hemma först, två bilar och en gräsklippare sedan tänkte jag börja småpyssla kojan. Ska dra fram den ut på vändplanen och fixa med den där, alt ta hem den på gården, finns ju fördelar med det.
Min koja ser ut liknande din Vardon, fast min är brun och utan boggie. Den har stått mellan några träd och sjunkit i marken lite på ena sidan så regnet har kommit åt ena väggen så där behöver jag byta ut virket men det är ju ett snabbt och enkelt jobb.
Har även en kamin innanför dörren som är mot draget. Ett bord och en soffa (jag är kort så jag kan utan vidare ta en tupplur på den) samt en par krokar vid kaminen att hänga upp och torka. Kaminen har ett slätt lock så det går finemang att koka sitt kaffe där om man vill.
Det där med en hållare för elverket bakpå stugan var ju inte någon tokig idé, man kan ju enkelt göra en väggfast låda, endera fästat i metallchassiet eller i träväggens reglar. Enda problemet som slår mig är väl stöldbegärligheten när jag avser lämna kojan på plats för huggningen så jag kan ha huggarvagnen på traktorn. Å andra sidan träffar jag så lite folk på skogen så risken att få det stulet om jag ställer kojan inne på skiftet bör vara väldigt liten. Det vore inte dumt att kunna dra igång en microugn till matlådan ... man kan ju alltid slå igen verket sedan när man ska äta så man får lugnt en stund runt maten.