fre 23 sep 2022, 19:42#772114
@lodin92 Den finns i södra roslagen sthlm. Det är ju lite svårt att beräkna tjocklek på jorden iom rasvinkel och radien på valvet men 70 cm på toppen och på sidan som minst 35 cm men sen har bortre gaveln en meter, lägre långsidan 1 meter och hela bortre långsidan hur mycket jord som helst så jag hoppas det hjälper det till. Ungefär som när man energiberäknar nyproduktion.
@Halvproffs Jag är mer rädd att den kommer vara för torr. Det är i princip bara sand här och det är ju dränerande av naturen. Tomten ligger högt, inget vattentryck att tala om och noll lera som håller kvar vattnet. Hedesunda ligger väl rätt lågt och man kan väl säga att det är inom zonen för dalälvens delta va? Isf borde det mesta där vara rätt bördigt och kanske en hel del fraktioner som håller kvar fukt och inte dränerar. Jag läste nån bok för många år sedan om jordkällare där det stod att man kunde fylla med på med olika stora ytor med grus/makadam om den var för blöt , kan också stått nåt om hur tjockt med grus det skulle vara också, minns dock inte vad boken hette.
Du får gärna vara "negativ" och ifrågasätta men var det gärna innan tåget gått för nu är det för senat att lägga dränering. Just dräneringen klurade jag klart på för länge sedan men du hajar säkert