Servicebyggnader

Jordkällare

71 inlägg 20402 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jordkällare

Hema  
#771763 Kul att följa! 👍

Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#771823 Hämta mer ek till dörrar och hyllor. Det blir en festlig skarv på längden, en får se det som en feature. Trappan fick bli en kvällsgjutning efter middagen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#771922 Och så bidde det återfyllt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordkällare

Emil.F  
#771934 Blir riktigt bra det där 👍

Avatar Fallback

Re: Jordkällare

tallen100  
#772004 Riktigt snyggt bygge 👍 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Jordkällare

lodin92  
#772021 Vars i landet finns du? Hur mycket nedsänkt och hur tjockt jordlager lägger du på? Återkom gärna med temperaturer framöver.

Användarvisningsbild

Re: Jordkällare

halvproffs  
#772028 Härlig tråd och fint bygge som blir ännu finare när gräs och örter etablerat sig på kullen.
Jordkällaren jag har (gammal) är det en hög gjuten tröskel vid dörren som är i marknivå för att stoppa vatten att rinna ner.
Du är inte rädd att rejält med vatten kan rinna in i källaren vid snösmältning?
Hoppas jag inte lät negativ nu.

Användarvisningsbild

Re: Jordkällare

halvproffs  
#772030 En bild på min gamla jordkällare.

Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#772114 @lodin92 Den finns i södra roslagen sthlm. Det är ju lite svårt att beräkna tjocklek på jorden iom rasvinkel och radien på valvet men 70 cm på toppen och på sidan som minst 35 cm men sen har bortre gaveln en meter, lägre långsidan 1 meter och hela bortre långsidan hur mycket jord som helst så jag hoppas det hjälper det till. Ungefär som när man energiberäknar nyproduktion.

@Halvproffs Jag är mer rädd att den kommer vara för torr. Det är i princip bara sand här och det är ju dränerande av naturen. Tomten ligger högt, inget vattentryck att tala om och noll lera som håller kvar vattnet. Hedesunda ligger väl rätt lågt och man kan väl säga att det är inom zonen för dalälvens delta va? Isf borde det mesta där vara rätt bördigt och kanske en hel del fraktioner som håller kvar fukt och inte dränerar. Jag läste nån bok för många år sedan om jordkällare där det stod att man kunde fylla med på med olika stora ytor med grus/makadam om den var för blöt , kan också stått nåt om hur tjockt med grus det skulle vara också, minns dock inte vad boken hette.

Du får gärna vara "negativ" och ifrågasätta men var det gärna innan tåget gått för nu är det för senat att lägga dränering. Just dräneringen klurade jag klart på för länge sedan men du hajar säkert ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#772116
halvproffs skrev:En bild på min gamla jordkällare.

Det är alltså ett skjul man går in i och sen en trappa ner? Fint med timrat oavsett. Det borde finnas ett hål i bortre gaveln eller taket annars är det ju inga konstigheter att fixa ett!

   TS
Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#772117 Och fortsätta med andra dörren

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordkällare

halvproffs  
#772120 Jo Hedesunda ligger lågt, bara någon meter över Dalälvens yta.
Verkar som nederbördsmängderna har minskat rejält för nu var det många år sedan det var vatten i källaren.
Det är en trappa ner och valvet är gjort av slaggsten. Nästa projekt blir nog att fixa ventilation i källaren!

Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#772168 Det där taket vill alla som läser den här tråden ha bilder på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordkällare

halvproffs  
#772172
superdave skrev:Det där taket vill alla som läser den här tråden ha bilder på.


Det är precis som vilket brovalv som helst.
Har precis bytt knäled så att gå i trappen ner får vänta.

Avatar Fallback

Re: Jordkällare

superdave  
#772248 Oj då, såg ett klipp på tuben för länge sedan med det, minst sagt omfattande var det. Jag fick ett nytt korsband för några år sedan så jag vet hur begränsad man blir när knät inte funkar.

Inre dörr klar och hängd, gångjärnet förankrat under något sånär ordnade former.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).