sön 19 jun 2016, 19:35#396551
Beskedet kom som en blixt i hjärtat, morfar har ramlat ihop. En dag senare dog han, det sista ha sa " Hämta igen yxor och sax på skogen". Min pappa insisterade på att han skulle hämta kojan som jag och morfar använt på helgerna den senaste månaden, min far och morfar var mycket bra vänner. Kojan ställdes i gläntan mellan stugan och bäcken. Där har den sedan stått år ut och år in, tjugo år. Stammarna av al som kommit var puckgrova runt kojan.
Nu var den framdragen och jag tittade på låset, ingen nyckel men jag hade ett svagt minne av att den försvann redan då vi var i skogen jag och morfar, jo så måste det ha varit. Kände med fingrarna på bulten och mycket riktigt satt den inte alls fast utan gick att dra ut, bygeln att vika på sida.
1466360887_huggarkojan-0673.jpg
Det tog en stund att våga öppna dörren men den gled upp utan problem. Det var så här vi lämnade den den där fredagen för så länge sedan. Jag minns att vi bägge var glada över helgen, morfar skulle se sporten och jag iväg och träffa en tjej jag nyss lärt känna. Hans sista ord på sina egna ben till mig var "var rädd om dig, utsätt dig inte för onödig fara".
1466360872_huggarkojan-0674.jpg
1466360905_huggarkojan-0704.jpg
Fukten har gått hårt åt ena väggen även på insidan. Veden är en torrgran som stod utanför kojan där den stod i början av skiftet. Morfar högg den med motorsågen och jag klöv, vi tog alltid in en famn över natten ifall regnet skulle falla under natten.
1466360896_huggarkojan-0692.jpg
hej hej sa jag och gick in i kojan, golvet svajade betydligt, dåligt det också. Morfars gamla keps och huggarblus hängde fortfarande på sina krokar och jag satte mig vid bordet.
1466360887_huggarkojan-0681.jpg
1466360884_huggarkojan-0677.jpg
Det fanns en dunk med sågolja märkt med "kristallolja" som dock var fotogen men den hade brukats på slutet för sågkedjeolja.
1466360901_huggarkojan-0689.jpg
Tidens gång, önskar ibland att tiden kunde vridas tillbaka och att man någon enda gång får en verklig chans att sätta det rätta värdet på det som varit, man kan konstatera att det är kört, bara minnen kvar.
Kojan behöver renoveras i sin helhet och jag börjar i juli på semestern, den ska få fortsätta sitt liv på skogen.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
En halvbra plan beslutsamt genomförd idag är bättre än en perfekt imorgon.