Servicebyggnader

Väderskydd sågat virke

7 inlägg 5825 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Väderskydd sågat virke

Kindbo  
#798664 Torka och förvara sågat virke.

Jag funderar på att bygga någon typ av öppen lagerbyggnad med tak att stapla nysågat virke i. Man ser ofta dessa öppna skjul i nedlagda sågverk, var de för att ha torkat virke i eller som regn och solskydd?

Har gott om 2x8" som jag kunde bygga med.
Är det någon som har erfarenhet av att göra så här eller egna tankar om detta blir bra?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Väderskydd sågat virke

Elis76  
#798699 Jag har torkat nysågat virke utomhus med pannplåt som tak utan problem. Utomhus fungerar bra med vinden som fläkt, det gäller bara att inte slarva med ströläggningen.

I bifogade länk finns en bild som visar torkning utomhus under ett tillfälligt tak. Hela artikeln tycker jag är läsvärd.

https://ostangsgard.se/virke-fran-egen-skog/

https://www.skogsaktuellt.se/artikel/26964/torka-tra-sa-undviker-du-fallorna.html

Användarvisningsbild

Re: Väderskydd sågat virke

halvproffs  
#798702 Ska man hyvla virket ska det definitivt inte torka bredvid en bilväg som dammar så virket förstör stålen vid hyvling.
Har råkat ut för det vid legohyvling.

Användarvisningsbild

Re: Väderskydd sågat virke

Kindbo  
#798706 Tack för tipset.

Där vi tänkte bygga är det en grusväg intill, men då får vi flytta. Det går att få 30 m avstånd.
Vet du hur nära vägen det "sandade" virket låg?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Väderskydd sågat virke

halvproffs  
#798709 Ca 3m-4m

Avatar Fallback

Re: Väderskydd sågat virke

dejvi  
#798718 Beskriv gärna lite mer hur du tänker bygga taket. Funderar själv på något liknande.

I dagsläget har vi spikat ihop tak att lägga över virkespaketen, fungerar bra! Lätta att hantera med pallgafflar, går att lägga vikter i om man vill, men väger en del i sig själva också. Blåser i varje fall inte bort.

Användarvisningsbild

Re: Väderskydd sågat virke

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798791 Vi har sådana här plåtak i olika längder för o täcka ved o sågat virke. Har hål på kortsidorna så man kan sticka in handtagen.
1681108704_20211129_152112.jpg
1681108703_20210403_105930.jpg
1681108704_20210403_105833.jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).