Jag har en Nibe Vedex 3300 -08 med 3st 500l acktankar varav 1st med beredare laddomat 21 och shuntautomatik. Pannan står i källaren och ansluten mot en murad skorsten ca 11m hög. Rökkanalen är 12x34cm och glidgjöts dec. 2017. Rökgaserna ligger mellan 200 och 250 grader och jag har ca 60 grader <1m ner från skorstens toppen. Jag eldar i dagsläget endast björkved som är 1år gammalt. Efter glidgjutniningen är skorsten filmad 3 ggr av murare och skorstensfejartekniker på orten utan anmärkning.
Nu till problemet: skorstenen är dyngsur runt rökkanalen och jag får rinningar på väggen och fuktutslag på innertak övre plan. Rökkanalen ser som sagt bra ut och det ser torrt ut runt rökkanalen utvändigt. Skorstenen är plåtklädd utan huv. Askan är fuktig som snus och går att krama, blir då som en kladdig lera. Hittar ingen läcka i eller runt pannan. Har engagerat alla tänkbara experter men ingen har något svar.
Någon som har varit med om liknande? Har nu slagit på elen då jag inte vet om det blir värre när jag eldar.