Uppvärmning

Fukt i rökkanal med vedeldning

31 inlägg 12085 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fukt i rökkanal med vedeldning

isanders  
#534837 Hej Alla!
Jag har en Nibe Vedex 3300 -08 med 3st 500l acktankar varav 1st med beredare laddomat 21 och shuntautomatik. Pannan står i källaren och ansluten mot en murad skorsten ca 11m hög. Rökkanalen är 12x34cm och glidgjöts dec. 2017. Rökgaserna ligger mellan 200 och 250 grader och jag har ca 60 grader <1m ner från skorstens toppen. Jag eldar i dagsläget endast björkved som är 1år gammalt. Efter glidgjutniningen är skorsten filmad 3 ggr av murare och skorstensfejartekniker på orten utan anmärkning.
Nu till problemet: skorstenen är dyngsur runt rökkanalen och jag får rinningar på väggen och fuktutslag på innertak övre plan. Rökkanalen ser som sagt bra ut och det ser torrt ut runt rökkanalen utvändigt. Skorstenen är plåtklädd utan huv. Askan är fuktig som snus och går att krama, blir då som en kladdig lera. Hittar ingen läcka i eller runt pannan. Har engagerat alla tänkbara experter men ingen har något svar.
Någon som har varit med om liknande? Har nu slagit på elen då jag inte vet om det blir värre när jag eldar. :|



   TS
Avatar Fallback

Re: Fukt i rökkanal med vedeldning

Cat554  
#534856 Fukten du får er nok fra røken. Det er mye vann i røken, dels fukt som er i veden, men også om du har tørr ved. Forbrenningen omdanner karbonforbindelsene i veden til CO2 og H2O, vatten.
Siden du har over 200 grader ut av pannan og 60 grader i toppen kondenserer svært mye av dette vannet.
Så stort temperaturfall tyder på for stor skorstein til pannan. Røken bruker for lang tid i skorstenen, samt at det rektangulære tverrsnittet gir stor yte mot skorstenen for kjøling og kondensering.
I eftertid kan man si at du heller skulle montert en isolert stålskorsten enn å gjuta i den gamle. Som det er nå tror jeg du må akseptere fukten. Fyr så hardt som mulig for å varme skorstenen og holde maks hastighet på røken. At du skal ha så tørr ved som mulig er jo selvfølgelig.
OH.

Avatar Fallback

Re: Fukt i rökkanal med vedeldning

Bosse1  
#534861 Släpp in lite "källarluft" i skorstenen efter pannan, så torkar jag den. UPA naturligtvis.

Avatar Fallback

Re: Fukt i rökkanal med vedeldning

isanders  
#534887 Ok! det började förra året och jag har haft systemet sedan 2013. Det blev bättre efter att vi glidgjöt. Nu har det kommit tillbaka igen.
@Bosse1: Vad står UPA för? Menar du med källarluft nån form av draglucka i nån av sotluckorna?
@Cat554: Jag har funderat en del på det här med rökgaserna och hastigheten på dessa i skorstenen. Installationen är inte optimal då rökkanalen ligger lite lägre än pannan in mot skorstenen. Det störande är att fenomenet kommer först nu efter att ha eldat med den här pannan i 5 år. Det är första gången askan har den här konsistensen exempelvis. Jag sotar alltid själv.
Tack för svar...

   TS
Avatar Fallback

Re: Fukt i rökkanal med vedeldning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534892 UPA=utan personligt ansvar

Avatar Fallback

Re: Fukt i rökkanal med vedeldning

Bosse1  
#534915
isanders skrev:Ok! det började förra året och jag har haft systemet sedan 2013. Det blev bättre efter att vi glidgjöt. Nu har det kommit tillbaka igen.
@Bosse1: Vad står UPA för? Menar du med källarluft nån form av draglucka i nån av sotluckorna?
@Cat554: Jag har funderat en del på det här med rökgaserna och hastigheten på dessa i skorstenen. Installationen är inte optimal då rökkanalen ligger lite lägre än pannan in mot skorstenen. Det störande är att fenomenet kommer först nu efter att ha eldat med den här pannan i 5 år. Det är första gången askan har den här konsistensen exempelvis. Jag sotar alltid själv.
Tack för svar...


Ingen lucka har jag,bara en öppning öppet hela tiden.Diameter 50-60 mm.

UPA igen :wink:

Användarvisningsbild

Re: Fukt i rökkanal med vedeldning

Göt  
#534977 Bara en tanke som slog mej kommer det in fukt mellan glidgjutningen och skorstenen, hur sed det ut på toppen av skorsten. Hur är det med plåten runt skorstenen den kan också läcka fast det inte syns...

Avatar Fallback

Re: Fukt i rökkanal med vedeldning

isanders  
#534984 Det är torrt i toppen på skorstenen. Det är filmat i alla kanaler såväl rök som ventilation. Det syns inga rinningar utvändigt. Däremot när jag eldar trycker det ut fukt från murstocken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fukt i rökkanal med vedeldning

bgl  
#534988 Möjlig "vattenkälla" är tillförseln av vatten för tappvarmvatten. Hur har du kontrollerat att ingen förbrukning av vatten sker när ingen tappar varmvatten?
Om det finns en SYR-ventil, åt vilket håll tappar den ev kylvatten eller ev läckvatten vid felfunktion?
Att veden legat 1 år säger inte så mycket, gör den bra fukthaltsmätning på veden.

Avatar Fallback

Re: Fukt i rökkanal med vedeldning

isanders  
#534993 Hur menar du då med tappvarmvattnet och tillförsel? Jag har problem med luft i värmesystemet och får lufta i pannrummet ganska ofta typ 2ggr/månad. Dock ser jag ingen nämnvärd vattenförbrukning annat än påfyllning ca 2ggr/år. Veden ligger i vedbod och borde hålla den relativa luftfuktigheten. Jag måste bara kolla, vilket slog mig nu, hur högt tryck jag har. Fick en känsla av att det ökat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fukt i rökkanal med vedeldning

bgl  
#534996 Min undran är om du på något sätt får in vatten som är avsett att värmas upp till tappvarmvatten på något sätt i eldstaden. Att fukta upp askan med kondens verkar långsökt. Vid eldning är tempen så hög att askan torkar, men om det kontinueligt tillförs små mängder vatten som fuktar askan när pannan inte brinner. Denna fukt stiger med värmen upp i skorstenen och kondenseras i pipan när ingen eldning sker.

Avatar Fallback

Re: Fukt i rökkanal med vedeldning

isanders  
#534999 Ok, jag förstår. Tappvarmvattnet värms i separata acktanken med beredare. Däremot har jag oxå nån teori om pannan på nåt sätt kan börja läcka när jag eldar? Det borde egentligen vara tvärtom att den läcker när den är kall men jag vet inte. Det borde oxå behövas fylla på vatten i systemet oftare tycker jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fukt i rökkanal med vedeldning

isanders  
#535000 Jag har inte hittat nån läcka i pannan ännu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fukt i rökkanal med vedeldning

sveakatten  
#535004 Mest troligt att pannan läcker, gör rent och torka ut pannan och titta eter ett par dar.

Avatar Fallback

Re: Fukt i rökkanal med vedeldning

isanders  
#535007 Ja tyvärr lutar det väl ditåt men det känns lite tufft å köpa ny panna utan att veta om den läcker. Jag ska göra som du säger, har som sagt elen på nu och får göra en genomsyn i helgen igen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).