Uman skrev:Det är knepigt med uppvärmning. Värmepumparna är naturligtvis mest bekväma men tappar de verkningsgrad som en del kylskåp gör med tiden? Förmodligen blir dock materialen bättre med tiden men tillverkarna vill naturligtvis inte heller göra några maskiner som håller för länge heller utan vill få sälja nya.
Det sägs att en del äldre kylskåpskompressorerna bara gick och gick men att det nu är ändrat. Det kallas inbyggt slitage. Saker skall hålla lagom länge..
Verkar vara ett korrekt konstaterande. Den första frys vi hade hemma fungerade fortfarande efter 37 år utan minsta reparation. Tyvärr verkar ju det som att alla tillverkare som gör hållbara grejor försvinner. Det är synd att slit-och-släng-mentaliteten tagit över så fullständigt.
Jag skaffade en ny Electrolux-spis nyligen eftersom fabriken i Motala skall läggas ner och passade samtidigt på att köpa en ny köksfläkt (tyvärr utan att ha kollat på en i butiken), Electrolux mellanprisklassen och med samma grundidè som min 22 år gamla fläkt. Tyvärr så verkar det som att den nya fläkten får gå direkt till återvinningen, rena skiten tillverkad i Italien. Tunn plåt, fettfiltret ser man rakt igenom, flera mm glapp mellan filtret och plåten, sammanfogningarna av metalldelarna är det värsta jag sett, fläktens ovansida är inte plan det skiljer flera grader mellan ytterkanterna samt att motorn låter för bedrövligt.