Uppvärmning

Dålig effekt vedpanna

9 inlägg 2078 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dålig effekt vedpanna

bomanio  
#849846 Hej jag har en viadrus u22 (tror den är på 35 kw)
Och 3st ackumulatortankar på totalt 1390l.
Morfar som bodde här förut påstår att det fungerat bra för honnom, men jag får spendera all tid efter jobbet i pannrummet för att lyckas få upp värme i enbart den första tanken på 390l. Ved förbrukningen är ochså väldigt hög. Misstänker att det kan vara fel på laddomaten. Jag ser till att laddomaten inte cirkulerar genom att vrida upp rökrörstermostaten, och då går pannans temp upp till 90 och då vrider jag ner rökrörstermostaten för att laddomaten ska börja pumpa. Men då sjunker pannan till 30 grader inom 2minuter. Kan det vara så om den står helt öppen så får jag ingen bra effekt? Morfar brukade tydligen elda upp värme i alla 3tankar men det är helt omöjligt för mig det händer inget med alla igång. Däremot kan jag få upp 2 tankar till 60-70 grader om jag eldar konstant en hel helg. Vore väldigt tacksam för hjälp då det inte är kul att ha som varmast 14 grader på morgonen trots att man spenderat all tid efter jobbet i pannrummet. (Jag upplever att problemet blivit värre med åren )

TS
Användarvisningsbild

Re: Dålig effekt vedpanna

thjona  
#849850 Dags att byta termostat alternativt kan självcirkulationsventilen i laddomaten hängt sig.
Det brukar sitta 3 termometrar på laddomaten där är det möjligt att se hur den arbetar.

Användarvisningsbild

Granstorp  
#849912 Den typen av panna du har lämpar sig på sin höjd till att värma en verkstad lite sporadiskt. Pannan är inget för uppvärmning av ett bostadshus där det måste fungera och vara smidigt! Givetvis måste allt vara rätt kopplat men annars är mitt enda råd att sätta in en modern panna med fläkt och underförbränning, tro mig du kommer inte ångra dig!

jannee  
#849918 Den pannan har på sin höjd en verkningsgrad på 50 %, troligtvis än mindre.
Det enda som blir ordentligt varmt är rökgaserna, säkert en bra bit över 500 grader, kanske upp åt 7 till 800 😀
Byt panna, gråt en gång, för längre fram kan du skratta åt hur lite ved du gör av med.

Användarvisningsbild

Elis76  
#849924 Vilka moderna vedpannor tycker forumet är riktigt bra?

özach  
#849928 Har en Baxi bonus 30 , sugande fläkt , ej för större hus 🏠 men funkar bra 👍

Användarvisningsbild

Bert1  
#849931 Har en Atmos själv som jag är nöjd med en sak som är smidig med den är att den är rund inuti så blir inget som hänger sig

forest.  
özach skrev:Har en Baxi bonus 30 , sugande fläkt , ej för större hus 🏠 men funkar bra 👍

hur stort är det?

özach  
#854985 Beror förstås på hur isolerad huset är ! Jag har panna i källaren sen är huset ca 90 kvadratmeter, mest dåligt isolerat med dagens mått mvh Örjan

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).