tor 03 aug 2023, 10:02#807885
$matches[2]
Ja, hur gör man med mångdubbla toppar vid slutröjningen?
Särskilt härnere i Gudrun-land kännetecknas alltför många granplanteringar av mångtoppighet. Och bara för att klargöra - det beror inte på viltbetning. Jag har nu röjt över 1.000 hektar (dessutom i både första- och andraröjning) av föryngringar efter Gudrun och i många planteringar är det uppemot var tredje kvarstående individ som har mer än en topp. Som bilderna visar är det ofta 3-5 toppar!
Orsaken? Genetiskt eller insektsskada i plantstadiet? Jag har inte fått något relevant svar från forskarna. De duckar frågan.
Så hur kul blir det här för skördarförarna i gallringen?
Vill man åtgärda problemet i det sena stadiet av andraröjningen, så är min erfarenhet - sedan 49 års skötselerfarenhet - att det är förödande att kapa tätt intill kvarvarande stam. Det orsakar röta i rotstocken när det väl är dags för röjning. Rötan växer snabbt och långt uppåt. Men inte tvärtom! Så därför går det att kapa minst 1,5 meter upp på de stammar man vill få bort och på så vis förhindra att rötan går in i huvudstammen. Men visst - det blir ändå inte kul för skördarföraren...
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto