lör 21 dec 2019, 19:14#601939
Såddkanna som ses i följande artikel har jag nyttjat flitigt för 30 år sen. Cylindern är ca 3-4 cm i diameter så hela såddkannan ryms i byxfickan.
https://www.yumpu.com/sv/document/read/ ... rgsten-/45 Precis som det står köpte man dessa på SKOGMA.
Man klämmer ihop handtagen och det kommer ner frön i näven. Det går att justera frömängden. 20-30 frön vet jag inte vad den menar som skriver så. Är det grobarhet över 70% så ska man inte så mer än 6-10 frön.
1576951623_img_2811.jpg
. Detta är sått för 30 år sen på en riktig norrlandsmark, hög höjd medel 550 möh. Röjt en gång. 30ha.
Jag har dels sått i markberett. Det ska vara färskt med must kvar helst. Man drar en kick med kängan, tar en kläm frön och sprider med näven i och ikring där man rört om. Man ska "sprida risken" och inte strö alla på samma kvadratdecimeter. Normal kommer det upp 1-5 i samma grop. Det sker en självgallring genom att en eller två/tre dominerar. Men man får räkna med att plantröja om man ska gå på optimering.
Har även sått genom att dra bort förna och luckra med tre-klo-redskap. Det redskap man köper duger inte i omarkberett utan då har jag gjort kraftigare av armeringsjärn.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto