halvproffs skrev:Såhär upplever jag det efter ca 30 år i skogen:Frötall på rätt marker har givit mycket bra plantresultat, och viceversa. Köpt plant av Svenska Skogsplant,både tall och gran: undermåliga plant. Köpt av plantskolan i Österfärnebo: Mycket nöjd med planten. Markberedde 2ha, planterade tall och gran på normalmark,resultat: miljoner björkplant etablerade sig i fårorna. 1970 planterade Mellanskog 1ha, idag finns det bara några enstaka tallar kvar efter älgbetningen, men det har kommit upp fina granstammar efter det. Är även jägare så jag tycker att det måste finnas en jaktbar stam av älg kvar, vilket det på vissa håll knappast finns. Det finns ju även riksdagsbeslut att det skall finns en bra stam kvar i skogen.
Apropå törskatesvampen:Hugger just nu angripna tallar (ca20st hittills)
Finns fler. Förr var det regel att alltid hugga bort angripna träd. Nu lämnar en del t.o.m kvar dom som fröträd eller evighetsträd Nä bort med dom Läste i en skogstidning att i Polen stubbhandlar dom alla stubbar!
Här i Hedesunda avverkade Mellanskog i varma September utan någon som helst stubbehandling vad jag vet. Frågan är? Måste man själv styra allt inför en avverkning,jag triodde dom var proffsen?
Det är just det här området som jag 1:a gallrat nu i höst.
Frötallar ska ha stor krona så dom producerar mycket kott. Om man då tänker att kvistana är minst 3m långa på var sida om stammen då blir det en gata på minst 6m och med fallvinkeln så slås många småträd sönder.