Föryngring

frötall

63 inlägg 30651 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
halvproffs  
#539626
halvproffs skrev:Såhär upplever jag det efter ca 30 år i skogen:Frötall på rätt marker har givit mycket bra plantresultat, och viceversa. Köpt plant av Svenska Skogsplant,både tall och gran: undermåliga plant. Köpt av plantskolan i Österfärnebo: Mycket nöjd med planten. Markberedde 2ha, planterade tall och gran på normalmark,resultat: miljoner björkplant etablerade sig i fårorna. 1970 planterade Mellanskog 1ha, idag finns det bara några enstaka tallar kvar efter älgbetningen, men det har kommit upp fina granstammar efter det. Är även jägare så jag tycker att det måste finnas en jaktbar stam av älg kvar, vilket det på vissa håll knappast finns. Det finns ju även riksdagsbeslut att det skall finns en bra stam kvar i skogen.
Apropå törskatesvampen:Hugger just nu angripna tallar (ca20st hittills)
Finns fler. Förr var det regel att alltid hugga bort angripna träd. Nu lämnar en del t.o.m kvar dom som fröträd eller evighetsträd :cry: Nä bort med dom :D Läste i en skogstidning att i Polen stubbhandlar dom alla stubbar!
Här i Hedesunda avverkade Mellanskog i varma September utan någon som helst stubbehandling vad jag vet. Frågan är? Måste man själv styra allt inför en avverkning,jag triodde dom var proffsen?


Det är just det här området som jag 1:a gallrat nu i höst.

Frötallar ska ha stor krona så dom producerar mycket kott. Om man då tänker att kvistana är minst 3m långa på var sida om stammen då blir det en gata på minst 6m och med fallvinkeln så slås många småträd sönder.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: frötall

plax  
#539628 Själva fällningen ser jag inte som något problem, visst det blir manuellt arbete (Gallringsskördaren klarar inte fröträden). När krontaket ligger högre upp hinner inte frötallarna få så hög fart/kraft före de bromsas upp och sjunker ned genom beståndet. Större skador blir det nog om frötallen får "falla fritt" och slå ned på ett krontak som är några meter från marken.

Användarvisningsbild

Re: frötall

Lars Lundqvist SLU  
#539632 Titta i kronorna med kikare så ser ni om det är kottår på gång. Markbered på sensommar/höst så det finns en färsk markberedning när kottarna klänger på vårvintern. Då får ni rejäl föryngring.
Som Mellberg skrev, tallfrön är färskvara. Dom måste gro och etablera sig samma vår-sommar som de släppts ur kottarna.
När frötallarna ska ner, vilket ska ske så fort plantorna är 1-2 dm, fäll träden så kronorna hamnar där det är som tätast. Där har ni råd att slå sönder en del plantor. Där det är glest behöver ni alla plantor som kommer upp.

Det finms ett helt eget kapitel om naturlig föryngring i Skogsskötselserien:

https://www.skogsstyrelsen.se/mer-om-sk ... -och-gran/

Användarvisningsbild

Re: frötall

plax  
#539653 Visst har jag läst skogsskötselserien men nu la jag ut lite funderingar som inte är "standardmetoden". Kanske vi skulle kunna hitta mera motiveringar att använd frötall och LYCKAS med föryngringen. Finns ju många områden mera avsides där det skulle vara motiverat med frötall men avståndet till väg gör att man skippar tanken.

Användarvisningsbild

Re: frötall

Lars Lundqvist SLU  
#539656 Svaren på dina frågor är 1) tall bygger ingen fröbank utan fröna måste gro samma vår och 2) nej man kan normalt inte spara alla fröträden till första gallring därför att på många tallmarker innebär det att du aldrig når första gallring. Konkurrensen från fröträden är helt enkelt för stor.

Det som redovisas i Skogsskötselserien bygger på det vi vet om hur naturlig föryngring under fröträd normalt fungerar, och då är det väl klokt att utgå från det när man funderar på nya varianter?

Fler idéer? :)

Avatar Fallback

Re: frötall

sveakatten  
#539665 Nja, inte ideer, men frågor. Jag hugger fröträd som stått i ca 15-20 år, där det är relativ torr mark har jag väldigt dålig återväxt, men där det är blött har tallen tagit sig väldigt bra.
Jag trodde att tall gillade torr mark, och att granen skulle gå bättre där det är blött?

Användarvisningsbild

Re: frötall

plax  
#539667 Ok Lars, om man går in för en gles fröträdställning då. Typ 40-50/ha

Avatar Fallback

Re: frötall

alias  
#539698
busholle skrev:Fantastisk metod om det är på rätt mark. Har man konkurrens med löv eller gräs så ska man välja en annan metod. Fröträden ska bort senast 4 år efter avverkningen, de har släppt så mycket frö som behövs och ljuset är den begränsande faktorn. Sedan ska man inte misstolka rådet att vänta med röjningen till betessäker höjd, det gäller inte lövröjning och vargröjning den måste utföras så fort huvudstammarna är 1-2m. Därefter kan man gott vänta med slutröjning till beståndet är 5m.


Kunde inte ha uttryckt det bättre själv. Tidig och hård lövsanering är vad jag förespråkar efter att ha studerat hur Växjö Stift verkar sköta sina tallföryngringar. Jag vill påstå att stiften nog ligger i topp vad det gäller skogsvårdsambitioner bland skogsägarna.
Visst kan man spara löv som utfyllnad i luckor i beståndet, men de får inte vara så höga eller stå för nära tallarna så att de riskerar att tukta dessas toppskott.

Själv sparar jag hellre lövet lite längre tid i granföryngringarna, i form av en lågskärm, och nyttjar dem som frostskydd och dränering, samtidigt som de producerar viltfoder.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: frötall

Lars Lundqvist SLU  
#539712
plax skrev:Ok Lars, om man går in för en gles fröträdställning då. Typ 40-50/ha

Då är risken stor att du får för lite frö.

På torr mark är konkurrensen högre. Därför får du sämre föryngring där än på den friska marken. På en skarp lavhed kan det rentav bli så att plantorna aldrig blir mer än ca en halv meter innan de till slut dör. Men eftersom det samtidigt kommer nya plantor så ser det ut som om ingenting händer. I verkligheten är det en kontinuerlig omsättning på plantor, tills fröträden avverkas.

Om fröträdsställning ska fungera så måste man vara påpasslig och snabb. Håll koll på blomningen och kottproduktionen, markbered när du väntar ett rejält fröfall, vänta tills du ser att föryngringen tagit sig och direkt bort med fröträden.

Användarvisningsbild

Re: frötall

plax  
#539733 Men det kan lyckas med 40-50 st.
Kontroll efter 4 år och stödplantering med några hundra plantor/ha där behov låter ju som en möjlighet då. 😀

Avatar Fallback

Re: frötall

isteskog  
#539734 På magrare marker så behövs inte mer än 50 frötallar/ha, men då pratar vi kanske T 16-18.

Användarvisningsbild

Re: frötall

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539750
1545472328_20181118_140644.jpg
1545472292_20181118_140652.jpg
Jag har ett bestånd på drygt en hektar som avverkades 07. 115 år ,G23, 70/30 gran/Tall. 360m3/ha. Tallen var riktigt fin så jag valde att spara fröträd. Markberedning 09. Fröträd togs bort 13.

Nu är det bara att hoppas att älgarna inte betar sönder det för det ser ganska hoppfullt ut än.

Avatar Fallback

Re: frötall

Värmlänning  
#539865
0470 skrev:
1545472328_20181118_140644.jpg
1545472292_20181118_140652.jpg
Jag har ett bestånd på drygt en hektar som avverkades 07. 115 år ,G23, 70/30 gran/Tall. 360m3/ha. Tallen var riktigt fin så jag valde att spara fröträd. Markberedning 09. Fröträd togs bort 13.

Nu är det bara att hoppas att älgarna inte betar sönder det för det ser ganska hoppfullt ut än.

Fin ungskog!

Användarvisningsbild

Re: frötall

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539875 Ja det ser bra ut än. Men det är spännande att åka dit på vårarna när vägen dit blir farbar och se hur mycket älgarna har härjat. Det är ju några år kvar till det är älgsäkert.

Jag har ett bestånd i samma ålder i andra änden på skiftet som är planterat med tall och gran. Där är all planterad tall betad flera vintrar. Där var jag in tidigt och lövröjde och röjde fram sjävföryngrad gran och tall som kan hjälpa till att fylla lite luckor efter det som är sönderbetat.

Avatar Fallback

Re: frötall

Botvig  
#541662 Att tallfrö inte skulle klara mer än en säsong tror jag inte på.
Om man läser om tallfrö sägs det att det finns många faktorer som spelar in.
En del frö har skal som behöver hög värme för att spricka och sedan börja gro, troligtvis anpassade för ev, skogsbrand.
Vad jag har läst kan ett frö ligga i marken upp till 7 år för att sedan gro.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).