vinterrojarn skrev:Nja, dödligheten är inte beräknad direkt på plantan, utan det är beroende på hur pass plantören sköter uppgiften.
Noggrannhet är a och o speciellt vid barrotsplantering...
vinterrojarn skrev:Ta till rejält när du hackar, ju mer jord som du luckrar upp ju bättre för rötterna, se till att rötterna inte har skador och har trasslat ihop sig,(rotsnurr).
Att stammen är rak och fin.
Att själva plantan kommer ner ordentligt i jorden och täcks väl.
Att plantan är blöt och marken ganska fuktig, inte blöt men lite fuktig, går lättare att hacka då...
Försöka flytta på sten om den beräknas störa rötterna.
Och om du sätter själv, låt det då ta en eller två dagar extra för bästa resultat.
vinterrojarn skrev:Ja jag har använt hacka då den gör att jag kan jobba upprätt med ändå gott resultat. Och har man en korp liknade utförande så kan man hacka till riktigt bra.
https://skogma.se/planthacka-rakt-blad- ... _1_12_12__
Denn variant använde jag sist... Mycket bra med långt skaft.
Torbjörn Johnsen skrev:Absolut viltigaste för hög överlevnad med barrotsplantor är att undvika direkt solljus på rötterna. De skadas snabbt av solljus och behöver inte ens torka ut. Det är UV-ljuset de inte tål. Lättare rotbeskärnibg av de längsta rottrådarna är ok men då ska de huggas av. Aldrig dra av med händerna.
I övrigt så håller jag med föregående talare om att barrotsplantering ger minst lika bra överlevnad som med täckrotsplantor bara rötterna kommer i backen och jorden trampas till.
jannee skrev:Du kan även ta det bästa från barroten och täckroten = en pluggplanta.
Där får du ett väl utvecklat rotsystem ( i förhållande till grönmassan), täckrotens snabbare tillväxt men barrotens härdighet.
Höstplantering av pluggplantor = nästan full garanti för 100 % överlevnad, oberoende väder påföljande år.
Har hjälpplanterat med pluggplantor i rena grässvålen och nog har de alltid klarat sig.