Föryngring

Bar eller täckrot gran?

36 inlägg 17337 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

jannee  
#581011 Barrotsplantan är större, viktigast är ändå det större rotsystemet.
Barrotsplantan är visserligen begärlig rådjursmat men INTE i lika hög grad som täckroten
Du kan själv behandla dina plantor med Trico INNAN du sätter dem.
Ännu bättre är hjorthornsoljan, visserligen "lite" svåra att få tag i.
För övrigt finns det fler än Södra som säljer plantor.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

Avslutat-02  
#581012 Nja, dödligheten är inte beräknad direkt på plantan, utan det är beroende på hur pass plantören sköter uppgiften.

Noggrannhet är a och o speciellt vid barrotsplantering...

Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

Avslutat-02  
#581027 Svenska skogsplantor har väl plantor?

Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

Sture Andersson  
#581029
vinterrojarn skrev:Nja, dödligheten är inte beräknad direkt på plantan, utan det är beroende på hur pass plantören sköter uppgiften.

Noggrannhet är a och o speciellt vid barrotsplantering...

Vad har du för tips vid plantering av barrot.

Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

Avslutat-02  
#581032 Ta till rejält när du hackar, ju mer jord som du luckrar upp ju bättre för rötterna, se till att rötterna inte har skador och har trasslat ihop sig,(rotsnurr).

Att stammen är rak och fin.
Att själva plantan kommer ner ordentligt i jorden och täcks väl.

Att plantan är blöt och marken ganska fuktig, inte blöt men lite fuktig, går lättare att hacka då...
Försöka flytta på sten om den beräknas störa rötterna.

Och om du sätter själv, låt det då ta en eller två dagar extra för bästa resultat.

Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

Sture Andersson  
#581038
vinterrojarn skrev:Ta till rejält när du hackar, ju mer jord som du luckrar upp ju bättre för rötterna, se till att rötterna inte har skador och har trasslat ihop sig,(rotsnurr).

Att stammen är rak och fin.
Att själva plantan kommer ner ordentligt i jorden och täcks väl.

Att plantan är blöt och marken ganska fuktig, inte blöt men lite fuktig, går lättare att hacka då...
Försöka flytta på sten om den beräknas störa rötterna.

Och om du sätter själv, låt det då ta en eller två dagar extra för bästa resultat.

Nu var det länge sen jag satte barrot ,men när jag gjorde det ,så satte jag dom i vatten hela bunten i ett dike ,sen när jag skulle plantera skulle rötterna huggas av en bit kanske 30% av längden ,sen satte jag med borr .
Verkar som du menar hacka ,måste ju bli klart mycket mer lös jord runt rötterna då än med bor ,där det bara blir ett hål man stoppar ner plantan i .

Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

Avslutat-02  
#581039 Ja jag har använt hacka då den gör att jag kan jobba upprätt med ändå gott resultat. Och har man en korp liknade utförande så kan man hacka till riktigt bra.

https://skogma.se/planthacka-rakt-blad- ... _1_12_12__

Denn variant använde jag sist... Mycket bra med långt skaft. :-bd

Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

Sture Andersson  
#581040
vinterrojarn skrev:Ja jag har använt hacka då den gör att jag kan jobba upprätt med ändå gott resultat. Och har man en korp liknade utförande så kan man hacka till riktigt bra.

https://skogma.se/planthacka-rakt-blad- ... _1_12_12__

Denn variant använde jag sist... Mycket bra med långt skaft. :-bd

Vad tror du om att hugga av rötterna då ,det är nått jag inte gjorde dom första åren jag plantera barrot .

Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

Avslutat-02  
#581041 Det finns väl de som är för och de som är emot....

Jag skulle inte hugga om jag inte tyckte att de riskerar att tvina sig när jag sätter...
Anledningen att man hugger är väl för att rötterna ska fokusera på att växa rejält vid plantering, men det finns ju en anledning till att de är känsliga i de yttersta trådarna...

Användarvisningsbild

Re: Bar eller täckrot gran?

Torbjörn Johnsen  
#581042 Absolut viltigaste för hög överlevnad med barrotsplantor är att undvika direkt solljus på rötterna. De skadas snabbt av solljus och behöver inte ens torka ut. Det är UV-ljuset de inte tål. Lättare rotbeskärnibg av de längsta rottrådarna är ok men då ska de huggas av. Aldrig dra av med händerna.

I övrigt så håller jag med föregående talare om att barrotsplantering ger minst lika bra överlevnad som med täckrotsplantor bara rötterna kommer i backen och jorden trampas till.

Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#581151 Jag satte i våras enligt tips här på forumet av @Tändemåla. Rotbeskar och satte 75 i en hink med vatten. Tog ett knippe (5-8 st) och gick och planterade. De minuterna i solljus har inte märkts än, mer än 95% överlevnad än så länge.

Stora barrot, ej markberett, ett år efter avverkning.

Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

Sture Andersson  
#581155
Torbjörn Johnsen skrev:Absolut viltigaste för hög överlevnad med barrotsplantor är att undvika direkt solljus på rötterna. De skadas snabbt av solljus och behöver inte ens torka ut. Det är UV-ljuset de inte tål. Lättare rotbeskärnibg av de längsta rottrådarna är ok men då ska de huggas av. Aldrig dra av med händerna.

I övrigt så håller jag med föregående talare om att barrotsplantering ger minst lika bra överlevnad som med täckrotsplantor bara rötterna kommer i backen och jorden trampas till.

Detta med UV ljuset var nått nytt ,men låter troligt .För egen del brukar jag ta en bunt med 25 och ha i en hink med lite vatten i som jag bär med mig .Så ljuset borde väl inte komma ner så mycket i hinken .Hur brukar ni göra när ni behandlar med trico ,innan ni sätter har ni trico i en hink och vänder på bunten och doppar topparna i hinken .

Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

jannee  
#581169 Du kan även ta det bästa från barroten och täckroten = en pluggplanta.
Där får du ett väl utvecklat rotsystem ( i förhållande till grönmassan), täckrotens snabbare tillväxt men barrotens härdighet.
Höstplantering av pluggplantor = nästan full garanti för 100 % överlevnad, oberoende väder påföljande år.
Har hjälpplanterat med pluggplantor i rena grässvålen och nog har de alltid klarat sig.

Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

alias  
#581197
jannee skrev:Du kan även ta det bästa från barroten och täckroten = en pluggplanta.
Där får du ett väl utvecklat rotsystem ( i förhållande till grönmassan), täckrotens snabbare tillväxt men barrotens härdighet.
Höstplantering av pluggplantor = nästan full garanti för 100 % överlevnad, oberoende väder påföljande år.
Har hjälpplanterat med pluggplantor i rena grässvålen och nog har de alltid klarat sig.


Ska man vara petig så är en "pluggplanta" en täckrotsplanta (söker du på pluggbrätte så får du upp bilder på något som liknar det som även kallas för plantkasetter för täckrotsplantor).

Omskolade täckrotsplantor (täckrotsplantor som fått växa på friland på slutet) kallas normalt för P+1 (pluggplusettplantor).


I övrigt så skulle jag vilja skicka med ett varningens ord för att höstplantera på finjordsrika marker med uppfrysningsrisk.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

Skogstinsen  
#587211 Lånar tråden lite. Jag skulle behöva få tag på barrot plantor, finns det att få tag på nu? Jag köper de som finns även om det bara skulle vara 10st. Jag bor i Värmland men dhl/Schenker finns ju.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).