Borde gå att få ihop minivolymen på sex veckor. En timmerbit och en massabit(fallande) per träd?
Mangan skrev:Enligt skogsencyklopedin är allt över 30cm torvmark.
http://www.skogforsk.se/KunskapDirekt/t ... d=torvmark
Chainsaw Charlie skrev:Granen är inget att satsa på i de där mossarna. Det ser för blött ut och även om de skulle växa bra i ungdomen så lär de dö innan de är fullvuxna.
Är det ingen som provat luckhuggning med ca 100 m² stora luckor? Det borde gynna tallen mer än en jämn skärm som mer gynnar skuggföredragande trädslag.
1klas skrev:Bumpar den här tråden. Har också en tall bevuxen torvmark t18 i boråsområdet som jag tänkt göra nåt med och tänkte bolla några idéer här. C:a ett hektar och dikat.
Idé 1: avverka, höglägga plantera Al (+ klarar vatten, drar vatten, kanske ökar på bördigheten med sina kvävefixerande egenskaper? -verkar vara dålig avsättning för virket i området just nu, har aldrig hört om nån som gjort detta innan)
Idé 2: avverka, höglägga, plantera svartgran (hittar bara norrländska erfarenheter av svartgran, går det ens att få tag på plantor i södra Sverige? Google hittade bara en leverantör i Jämtland.)
Idé 3: avverka, höglägga, plantera vanlig gran.
Idé 4: kombinera al och gran eller al och svartgran.
Vad tror ni om dessa idéer, är nybörjare och har bara funderat lite kring vad jag läst mig till om ovan nämnda trädslag, ingen praktisk erfarenhet eller tips från erfarnare.