Föryngring

Högläggning

11 inlägg 5538 visningar 5 följer Svara, dela mm...   

Högläggning

jojo72  
#741621 Kunde vara intressant att få en peijling om vad högläggning kostar (ex. moms) per ha (cirka)?
Gärna i relation till vanlig markberedning.
Tack!

TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Högläggning

Aberga  
#741626 Vad är det för markförhållanden, stenigt eller blött?

jojo72  
#741628 Ev. högläggning måste göras när marken torkat ut. Så mest blött och noll sten.

TS

nilsszzon  
#741630 Kör på grävmaskin och höglägg , är det så blött med så är väl skyddsdike att fundera på

Användarvisningsbild

Contårta  
jojo72 skrev:Kunde vara intressant att få en peijling om vad högläggning kostar (ex. moms) per ha (cirka)?
Gärna i relation till vanlig markberedning.
Tack!

Min upplevelse i Mellansverige:
Harvning går på ca 2100 kr/ha
Högläggare på ca 2500 kr/ha
Grävmaskin ca 3-3500 kr/ha

Plus maskinflytt

Om man vill ha det berett i rätt tid får man ibland nöja sig med den maskin som finns närmast..

jojo72  
#741909 När är det rätt tid att höglägga? När är det rätt tid att plantera efter att det är höglagt?

TS

nilsszzon  
#741911 När det passar och inte är fruset i marken
Du kan planera direkt efter

jannee  
#741912 För bäst resultat, gäller ALL markberedning, blir resultatet bäst om det görs på på hösten.
Då hinner marken sätta sig, suga tills fukt tills plantering som bör ske på våren när all risk för frost är borta.
Maj är en bra månad att plantera under.
Plantorna börjar då som regel direkt att växa.
Plantera absolut inte för tidigt, risken finns då att plantorna frystorkar.

Användarvisningsbild

rokon  
#802418 När jag skrev kontrakt på avverkning som skedde i början av 2009 så fick jag markberedningen gjord mot att de fick ta groten, det var gran på 8Ha som avverkades.
Jag har nu börjat röja, gjort 8 tidiga morgnar utan att behöva svettas, kliver upp 04.00 för att röja medans det är svalt.

Och nu för er som funderar på hur det blir om man får kroniskt förmaksflimmer där läkaren rekommenderat kemisk behandling som jag svarar bra emot, så röjde jag som pensionär 3 till 4 tankar per dag och orkade gå till bilen utan vila när jag var klar.
Nu orkar jag röja en tank per dag men behöver sätta mig ca 3gånger per tank på en stubbe o vila, samt att det tar 45 minuter för mig att gå tillbaks genom hygget och tillbaka till bilen, en sträcka på ca 1 km detta för att jag behöver stanna flera gånger och vila.
Men jag gillar att röja, men vad jag missade var att med noggrannhet studera geologin efter markberedningen, men detta klipp som jag nu lägger in ger mig flera förklaringar som jag nu även ser på min plantering när jag går och röjer, ps jag har också grönsten på mitt skifte ds.
"Letar efter guld, mitt på ett markberett hygge !" Ett ny markberett hygge är alla geologer och guldgrävares dröm

macke  
#802435 Bra filmer du har på "tuben".

Användarvisningsbild

rokon  
#802464 Tack macke! Jag kollar mycket på YouTube, så ibland länkar jag till något jag tycker är bra, fast själv har jag ej lagt upp något Tuben, det är ju ett intresse i sig för att få det bra, så det kräver en viss vana.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).